Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 

FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

airco unit op dak dreunt
Ga naar pagina Vorige  1, 2

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Geluidforum
Site Admin

Sinds: 2-3-2006

BerichtGeplaatst: Di Jul 06, 2010 2:01 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Eric Desart schreef:
Als ik ooit de energie vind kan ik op basis van de meest toegankelijke met de duidelijkste eenvoudigst te zoeken documentatie en goede technische gegevens eventueel eens een Excel werkblad maken. Dit is dan wel bedoeld voor eenvoudige "straight forward" gevallen.

De firma Caldic Isolatietechniek te Papendrecht (adres in PDF) levert Sylomer op stroken (2 dikten, diverse hardheden) die op de juiste afmetingen gesneden kunnen worden. De documentatie (PDF) is door mij gescand en bijgevoegd.

Hopelijk kun je hier iets mee Eric! Ik zie uit naar een Excel sheet waarmee juist de particulier aan de gang kan gaan.

Ik weet niet of zij ook aan particulieren leveren (ik heb er goede contacten, wellicht kan ik wat regelen), maar ik geloof dat één van de forumsponsoren, die zeker wél aan particulieren levert, een soortgelijk materiaal, genaamd Regufoam in het programma heeft. Ik heb hiervan echter geen gegevens. Misschien kun je die bij ze opvragen?
Bekijk gebruikers profiel
Saskia
Gast

BerichtGeplaatst: Do Aug 19, 2010 1:32 pm    Onderwerp: Je bedoelt zoiets? Reageer met quote

http://www.irritantgeluid.nl/geluid/86/een-oude-airco-tijdens-het-slapen.html
Naar boven
Eric Desart
Expert

Sinds: 18-5-2006

BerichtGeplaatst: Do Aug 19, 2010 3:02 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Geluidforum schreef:

De firma Caldic Isolatietechniek te Papendrecht (adres in PDF) levert Sylomer op stroken (2 dikten, diverse hardheden) die op de juiste afmetingen gesneden kunnen worden. De documentatie (PDF) is door mij gescand en bijgevoegd.

Hopelijk kun je hier iets mee Eric! Ik zie uit naar een Excel sheet waarmee juist de particulier aan de gang kan gaan.

Het was wat uit mijn hoofd gegaan, maar inderdaad is dat een interessante toepassing om in een Excel file te verwerken. Op voorwaarde dat je hier als particulier gemakkelijk aan kleine hoeveelheden kan geraken.

Ik heb/had uitgebreide boeken van Sylomer en had hen zelfs ooit voorgesteld hun materiaal in Excel software te verwerken. Dat is verder blijven hangen (door mijzelf).

Er zijn een paar praktische problemen. Hun software (zij hebben rekensoftware) geeft soms andere resultaten dan de dingen berekend van/via hun gedrukte pagina's (oorzaak mij niet helemaal duidelijk).
Verder is hun "randeffect" iets waar je wel de grafieken van hebt in het boek maar geen formules, blijkbaar iets dat (minstens deels) empirisch bepaald is.
Om dit in formules te krijgen moet je betrokken grafieken inscannen, met software vectoriseren en in dit bruikbare x/y waarden omzetten. Van hieruit kan je dan regressieformules opbouwen die deze grafieken wiskundig simuleren.

Destijds had minstens de Belgische invoerder ook geen toegang tot de onderliggende informatie. Het idee was dat ik rechtstreeks met Oostenrijk (producent) contact zou opnemen ter zake. Door een combinatie van omstandigheden is dat toen in mijn schuif geraakt.

Om dit dus goed te doen, vraagt dit nogal wat werk, en liefst bijkomende info van de fabrikant om een aantal vraagtekens op te lossen.

Maar ik ga jouw gescande pagina's bekijken om te zien of hier nieuwere info inzit.

Ik moet dit eens terug oppikken, maar eerst als ik een nieuwe CPU heb, waar ik tenminste genoeg ruimte heb om al die software terug op te zetten.
Mijn plan was toen (nadruk op toen) om hier standaard Excel functies van te maken.
Naar boven
Geluidforum
Site Admin

BerichtGeplaatst: Do Aug 19, 2010 4:33 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Eric, ik heb goede contacten met de leverancier, dus kleine hoeveelheden leveren mag niet zo'n probleem zijn...
Eric Desart
Expert

Sinds: 18-5-2006

BerichtGeplaatst: Wo Sep 08, 2010 9:30 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Gewoon als grap en tegelijk een beeld van ontkoppeling (trildempers in't groot).

Als je een grote side-by-side koelkast-diepvries (ca 550-600 liter) combinatie, een zware wasmachine of airco wil isoleren:

Klik op figuur om ware grootte te zien (leesbaarheid tekst)

Als je deze apparaten bij ca 120 kg (koelkast-diepvries) in evenwicht op één veer zou kunnen laten staan zakt zo'n veer +/- 1 mm in wat neerkomt op ca 16 Hz. En een zware wasmachine met wat minder inzakking op ca 18 à 19 Hz.
Die veren zijn natuurlijk bedoeld voor veel zwaardere belastingen en beduidend lagere resonantiefrequentie (in dit geval berekend op 3 Hz voor betonbunkers van 240 ton).

Allemaal een beetje onzinnig hier, maar deze foto's geven wel een beeld hoe zware bouwconstructies akoestisch kunnen ontkoppeld worden.

Edit: Figuur vervangen door Thumbnail teneinde tekst leesbaar te krijgen zonder layout forum onnodig te verkrachten. Hoop experimenten waren nodig om acceptabele oplossing te vinden.

Laatst aangepast door Eric Desart op Do Sep 09, 2010 5:27 pm, in totaal 10 keer bewerkt
Naar boven
Geluidforum
Site Admin

BerichtGeplaatst: Do Sep 09, 2010 7:55 am    Onderwerp: Reageer met quote

Leuk beeldmateriaal! Very Happy
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Pagina 2 van 2

Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed