Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Verwarmingsbuis maakt geluid (met voorbeeld geluid)

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
SlapenKanNiet
Gast





BerichtGeplaatst: Vr Mei 10, 2019 12:03 am    Onderwerp: Verwarmingsbuis maakt geluid (met voorbeeld geluid) Reageer met quote

Hi,

Ik woon in een appartment en heb sinds een maand last van een vreemd geluid in de buis bij mijn verwarming in de slaapkamer (die verticaal door de verdiepingen heen loopt). Ik heb het geluid opgenomen (zie link beneden svp).

Verdere details/samenvatting:
- Appartment (blokverwarming) - geluid komt alleen voor in een van de slaapkamers.
- Als de verwarming uit staat, hoor ik het geluid. Als het echter aan staat, wordt het naar mijn gevoel iets minder (hard).
- Dit is vooral 's avonds en 's nachts hoorbaar. Het geluid komt per minuut steeds terug. Overdag gebeurt het minder.
- Tijdens zowel warm weer van een aantal dagen geleden kwam dit geluid ook terug. (Verwarming bij de buren stond neem ik aan ook uit, als ik aan de buis voel was dit koud tenminste)
- Onderburen zeggen niks te horen van dit geluid.
- Monteurs kwamen op bezoek, maar wisten ook niet heel snel waar dit aan kan liggen. (Helaas konden zij het geluid niet horen, omdat het overdag niet al te vaak gebeurt)

Geluid van de buis die ik heb opgenomen:
https://vocaroo.com/i/s05vxMMrM4wO

Alle hulp is welkom. Alvast bedankt.
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Za Mei 11, 2019 10:33 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Klinkt bij mij als lucht in de leidingen, maar ik meen dat iemand hier op het forum ook wel eens iets soortgelijks had vanwege een defecte circulatiepomp. Op zich vreemd dat onderburen het niet ervaren terwijl dezelfde (toch?) buis ook verticaal door hun appartement gaat.

Experimenteer ook even met de stand van eventuele kranen van de radiatoren en ontlucht de radiatoren (of laat dat doen).
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
SlapenKanNiet
Gast





BerichtGeplaatst: Zo Mei 12, 2019 2:22 am    Onderwerp: Reageer met quote

Hi Geluidsforum admin,

Bedankt voor je reactie en voor het luisteren van het fragment!

Het is inderdaad vreemd dat de onderburen dit niet horen (klopt: buis gaat door hun appartement ook heen).

Het ontluchten was volgens mij door een monteur gedaan (helaas was ik op dat moment zelf niet thuis, maar ik zal het navragen).

Quote:
Experimenteer ook even met de stand van eventuele kranen


Quote:
defecte circulatiepom


Dank voor de tips - ik ga de hoogste stand proberen (kijken of het geluid dan minder wordt) en zal de circulatiepom ook melden.
Naar boven
SlapenKanNiet
Gast





BerichtGeplaatst: Wo Mei 15, 2019 9:37 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Update:

Nadat ik het fragment liet horen aan de monteur was het eerste wat er in hem opkwam ook lucht. Hij heeft toen de verwarming ontlucht en ook de circulatiepomp gecheckt (deze bleek in orde).
Het geluid werd een stuk minder, en gek genoeg was het afgelopen nacht helemaal stil. Helaas is het nu weer teruggekomen (net zo hard als een week geleden).

Ik heb geen flauw idee of en hoe dit opgelost gaat worden. Confused
Naar boven
SlapenKanNiet
Gast





BerichtGeplaatst: Do Jun 13, 2019 12:05 am    Onderwerp: Reageer met quote

Inmiddels een maand verder zonder oplossing helaas. Monteurs hebben geen idee waar het aan kan liggen. Circulatiepomp lijkt in orde (volgens hem zou het geluid anders constant te horen zijn als het defect zou zijn).

Ik meen het geluid ('s nachts) ook bij de buren te horen. Maar hun zeggen geen last te hebben (en wie weet slaapt er op die ene kamer nou niemand of in een diepe slaap).

Ik vind het allemaal raar. Zou er iets defect zijn bij ons in de buis? Iets vastlopen? Inmiddels 2 maanden verder. Verwarming was tijdens een kleine periode (toen het ontzettend warm weer was) compleet uit in het hele appartement, maar het geluid kwam toen zelfs nog voor.
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Do Jun 13, 2019 8:19 am    Onderwerp: Reageer met quote

1. Weet je zeker dat het vanuit de verwarming komt en niet van (bijvoorbeeld) afzuiging van woningen of ventilatie van een liftschacht of iets dergelijks;

2. Kun je misschien een opname maken? Het zou toch mogelijk moeten zijn mechanisch geluid (tikken of trillen) te onderscheiden van stromingsgeluid...
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Gast
Gast





BerichtGeplaatst: Vr Jun 14, 2019 9:28 am    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:

SlapenKanNiet Geplaatst: Vr Mei 10, 2019 12:03 am
... Het geluid komt per minuut steeds terug. ...

Geluid van de buis die ik heb opgenomen:
https://vocaroo.com/i/s05vxMMrM4wO

Als ik naar het geluid Vocaroo_s05vxMMrM4wO luister, het download en bekijk dan ziet het geluid er niet uit als een kopie van het opgenomen geluid maar als een geluid dat bewerkt / "gemanipuleerd" is (om welke reden dan ook).
Misschien helpt het een link te plaatsen naar een ca. 5 tot 10 minuten durend origineel onbewerkt opgenomen geluid, dat meerdere cycli omvat van het per minuut steeds terugkomende geluid, zodat het geanalyseerd kan worden. Vermeld ook waarmee en hoe de geluidsopname is gemaakt.
Naar boven
gelu1d
Gast





BerichtGeplaatst: Wo Sep 04, 2019 5:42 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Mijn excuses voor de late reactie.

Inmiddels enkele maanden verder zonder oplossing helaas. De monteurs die ingehuurd worden door de woningcorporatie weigeren langs te komen, omdat ze geen oplossing weten. De laatste monteur die in juni langskwam heeft alleen de circulatie pomp gecontroleerd.

Een opzichter kwam in juli langs en die had de kranen voor een week dichtgedraaid (zodat er geen lucht meer door de leiding heen stroomt). Echter kwam het geluid dezelfde dag nog terug.

Quote:
Misschien helpt het een link te plaatsen naar een ca. 5 tot 10 minuten durend origineel onbewerkt opgenomen geluid, dat meerdere cycli omvat van het per minuut steeds terugkomende geluid, zodat het geanalyseerd kan worden. Vermeld ook waarmee en hoe de geluidsopname is gemaakt.


Goed punt, ik heb inderdaad meerdere (lange) versies van het geluid opgenomen. Die ga ik binnenkort online plaatsen.

Zijn er wellicht manieren om het geluid te isoleren? Het klinkt net alsof het door de hele verticale en horizontale leiding (met bocht) komt. Zijn er manieren om dit goed te kunnen isoleren?

Dank u wel.



Naar boven
gelu1d (SlapenKanNiet)
Gast





BerichtGeplaatst: Wo Sep 04, 2019 5:46 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Geluidforum schreef:
1. Weet je zeker dat het vanuit de verwarming komt en niet van (bijvoorbeeld) afzuiging van woningen of ventilatie van een liftschacht of iets dergelijks;

2. Kun je misschien een opname maken? Het zou toch mogelijk moeten zijn mechanisch geluid (tikken of trillen) te onderscheiden van stromingsgeluid...


Sorry voor de dubbelpost. Ik weet zeker dat het uit de verwarming komt: als de verwarming aan kan in de flat, en ik de verwarming aan zet, is het geluid een stuk minder hard. Bovendien, als ik de leiding vastpak (en als het geluid tegelijkertijd voorkomt) voel ik de trillingen. Dit gebeurt niet bij andere (metalen) objecten.

Ik heb (op het geluidsfragment na in de 1e post) op dit moment geen andere online staan, maar heb inmiddels langere versies opgenomen die ik binnenkort online zal posten.

Dank u.
Naar boven
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1007
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Vr Sep 06, 2019 12:05 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Buis onderbreken met een stuk slang dat rubberachtig of zo is?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.