Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Wat fout gedaan met voorzetwand?

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Alice
Gast





BerichtGeplaatst: Wo Mei 29, 2024 2:12 pm    Onderwerp: Wat fout gedaan met voorzetwand? Reageer met quote

Ik hoop dat iemand ons verder kan helpen.....

Wij wonen in een tussenwoning ( rijtjeshuis) uit 1971. De huizen zijn gespiegeld gebouwd. De woonkamer en slaapkamers aan elkaar vast. Wij horen de buren heel erg goed met praten en muziek. Vorig jaar hebben we op een slaapkamer een voorzetwand gebouwd.
Deze hebben we opgebouwd met houten raggelwerk ( houten balken 5x5 cm). Deze staan los van de scheidende wand. Tussen de balk en plafond/ vloer is er bouwplastic van een rol gedaan. Tussen de balken en de scheidende wand is er 5 cm steenwol gedaan en tussen de balken zelf is 10 cm steenwol gekomen. Elektra is verplaatst zodat er niet via stopcontacten geluid zou lekken. Tenslotte is alles afgewerkt met een gipskartonplaat van 12,5 mm.

Echter hoor ik nog steeds gepraat. Wel gedempt. Maar als de buren in de woonkamer aan het praten zijn hoor ik op onze slaapkamer nog altijd gepraat. Het geluid komt echt uit de muur.

Wij willen graag de woonkamer ook isoleren, maar vragen ons af wat wij verkeerd hebben gedaan. Het zou mooi zijn als we nog 20 db minder horen van de buren.
Naar boven
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1007
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Za Jun 01, 2024 11:09 am    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zou die wand altijd met twee platen 12.5 mm gips maken, overlappend aangebracht.

Een gesprek varieert qua geluidsniveau tussen de 60 en 70 dB(A).
Een kierdichte 100 mm steenachtige wand haalt hier minstens 40 dB af.
In een stille slaapkamer zou er dan dus als er hard wordt gepraat door de buren 30 dB(A) overblijven, en dat hoor je wel.
Als je alles letterlijk kunt verstaan is die basiswand niet goed.

Als de basiswand goed is zou een voorzetwand van dubbel gips op een flinke, gevulde spouw minstens 20 dB verbetering van het genoemde geluid moeten realiseren.
De voorzetwand moet dan wel netjes kierdicht zijn.

Ook kan flankerende geluidsoverdracht roet in het eten gooien; een huis uit 1971 kan bijvoorbeeld houten vloeren hebben die geluid veel beter doorgeven dan een zware stenen vloer. Dan is dat op een gegeven moment de beperkende factor en heeft een betere voorzetwand geen zin.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.