|
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Cuprani Gast
|
Geplaatst: Do Mrt 29, 2018 10:48 pm Onderwerp: Trillingen dempen van speakers aan mijn muur |
|
|
Mijn buren hebben last van mijn luidsprekers.
Dit zijn vrij lange (80cm) luidsprekers van 5 kg per stuk.
(Mordaunt Short Alumni 8)
De speakers zijn met een metalen beugel aan de muur bevestigd.
De beugels zijn zo'n 7 cm breed en 50 cm lang, en door middel van 4 flinke schroeven bevestigd in mijn beton muur met pluggen van 50mm.
Het betreft een betonmuur zonder spouw.
Helaas kan ik mijn speakers niet zomaar verplaatsen.
Onder mijn TV staat een grote kast welke van helemaal links, tot rechts in mijn woonkamer loopt.
Bovendien zijn de speakerkabels in de muur gefreesd, dus ik wil ze eigenlijk gewoon op dezelfde positie behouden.
Op dit moment zitten er op iedere ophang beugel twee rubber of foam strips van, ik schat, maximaal 2 mm dik, 5 mm breed. Dit zijn strips welke er vanuit de fabriek al op zitten, maar doen denk ik niet zo heel veel.
Ik ben nu op zoek naar een oplossing om het doorgeven van de trillingen te beperken.
Optie 1
Ik zaag een houten paneel van 50x7 cm waar ik de speaker aan monteer.
Het paneel monteer ik aan mijn muur dmv 4 rubberen trillingsdempers.
Zoiets dus:
Ik vraag me af of dit gaat werken omdat dit normaal niet gebruikt wordt voor dergelijk hoge frequentie trillingen, maar voor zware machines.
Optie 2
Andere optie waar ik aan zat te denken is een stuk foam tegen de muur te bevestigen van maximaal 2 mm dikt, ter grootte van de montageplaat. Daartegen een massief houten plaat van max 5 mm dik welke ik aan de muur bevestig met 4 schroeven en pluggen.
Dan bevestig ik een tweede houten plaat van aan de speakers.
Tussen de twee platen moet dan nog een foam laag komen van 10mm dik. Alleen vraag ik me af hoe ik deze aan elkaar kan bevestigen. Ik denk gewoon lijmen, maar vraag me dan even af wat voor foam en wat voor lijm\kit hiervoor bestemd is zonder dat de hele boel naar beneden komt zetten.
Waar ik een beetje bang voor ben bij deze optie is dat de bevestiging erg lelijk wordt. Ik heb een vrij strak interieur en natuurlijk ook niet voor niks alle kabels helemaal uit zicht weg gewerkt.
Als iemand nog andere suggesties heeft dan zijn die zeer welkom. |
|
Naar boven |
|
|
Cuprani Gast
|
Geplaatst: Do Mrt 29, 2018 11:03 pm Onderwerp: |
|
|
Hier btw nog even een foto van de huidige situatie
|
|
Naar boven |
|
|
Geluidforum Site Admin
Sinds: 2-3-2006 Berichten: 2687
|
Geplaatst: Do Mrt 29, 2018 11:34 pm Onderwerp: |
|
|
Ik zou de trillingdempers overwegen. Deze mogen echter enkel 'drukkend' worden belast. Je zou dus iets met stalen hoekjes moeten doen:
Code: |
speaker|_
demper
_
|muur
|
Dat dan 2x per speaker _________________ - Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com |
|
Naar boven |
|
|
|
|
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen Je mag reacties plaatsen Je mag je berichten niet bewerken Je mag je berichten niet verwijderen Ja mag niet stemmen in polls
|