Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Balansventilatie geluid dempen

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Christ
Gast





BerichtGeplaatst: Vr Mei 13, 2016 2:14 pm    Onderwerp: Balansventilatie geluid dempen Reageer met quote

Allen,

Ik heb sinds gisteren mijn balansventilatie met warmteterugwinning draaien.
Echter heb ik hier ook meteen een probleem mee.
De kast zelf is redelijk stil
De aanzuig en inblaas konussen zijn gelukkig ook allemaal stil.

Echter, zitten er 4 flexibile akoestische dempers op (3x 1M en 1x 1,8M 200mm inw) (om zo geen mechanisch geluid/overspraak te verspreiden in en buiten huis).
Alleen nou komt er een hoop herrie uit deze dempers.
Het lijkt wel alsof alle herrie die in het systeem kan komen door de dempers er uit wordt getrokken en zich verspreid rondom deze dempers.

Deze herrie wil ik uiteraard weg hebben.
Een kast om de WTW unit bouwen is geen probleem. Echter, is er een lastig punt. Dat is ruimte.
Aan de zijkanten heb ik 5cm ruimte.
Aan de bovenkant heb ik meer ruimte (hier lopen wel de leidingen) maar hier kan ik ongeveer 10cm isolatie in kwijt.
Aan de voorkant kan ik max 1,5 a 2 cm kwijt.

De meeste herrie bevind zich bovenin bij de leidingen dus ik denk dat ik daar moet beginnen.
Maar waar mee? Ik lees vanalles over speciale foam matten, noppen matten, steenwol, glaswol. Wat kan ik nu het beste gebruiken (uiteraard zonder dat het meteen kapitalen gaat kosten)
Het betreft hier in totaal een 3a4 m2 oppervlak wat geluidsisoleren/dempend moet worden.
Naar boven
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1007
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Vr Mei 13, 2016 2:50 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Je moet er een kast omheen maken en in die kast doe je minerale wol of akoestisch schuim, dat maakt niet veel uit.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Christ
Gast





BerichtGeplaatst: Vr Mei 13, 2016 3:38 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Als het niks uit maakt, dan ga ik er steenwol om heen doen, dat heb ik tenslotte nog liggen.

Ik vraag me alleen wel nog steeds af of het normaal is dat deze buizen zon herrie maken. Ik snap dat een buis met profiel meer stromingsgeluid maakt dan een gladde buis (de rest van het systeem). Maar een akoestisch dempende buis welke er in zit om het geluid te verlagen, daar van verwacht ik niet dat deze juist meer herrie maakt. naja de herrie eigenlijk verplaatst van in de leidingen naar rondom de demper..

Ik weet niet hoe veel geluid het exact is, het is in ieder geval meer herrie dan mijn beton molen, erg veel dus.
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Ma Mei 16, 2016 10:37 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Christ schreef:
Ik weet niet hoe veel geluid het exact is, het is in ieder geval meer herrie dan mijn beton molen, erg veel dus.


Zijn de luchtsnelheden in het systeem dan niet (veel) te hoog?
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Christ
Gast





BerichtGeplaatst: Di Mei 17, 2016 8:34 am    Onderwerp: Reageer met quote

Geluidforum schreef:
Christ schreef:
Ik weet niet hoe veel geluid het exact is, het is in ieder geval meer herrie dan mijn beton molen, erg veel dus.


Zijn de luchtsnelheden in het systeem dan niet (veel) te hoog?


Als het goed is niet.
Het geluid komt alleen uit de geluidsdempende flexibele stukken.
Alle overige leidingen zijn netjes stil, en zelfs met je oor er tegen hoor je zo goed als niks.
Er gaat door de flexibele stukken ongeveer 80L/s bij een inwendige diameter van 200mm
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Wo Mei 18, 2016 9:50 am    Onderwerp: Reageer met quote

Christ schreef:
Geluidforum schreef:
Zijn de luchtsnelheden in het systeem dan niet (veel) te hoog?


Als het goed is niet.
Het geluid komt alleen uit de geluidsdempende flexibele stukken.
Alle overige leidingen zijn netjes stil, en zelfs met je oor er tegen hoor je zo goed als niks.
Er gaat door de flexibele stukken ongeveer 80L/s bij een inwendige diameter van 200mm


Da's zo'n 2,5 m/s en valt dus inderdaad wel mee. Wat is het materiaal van de gladde buizen? En de wanddikte?

Misschien is een betere oplossing geluiddempers juist voor en achter de ventilator.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Christ
Gast





BerichtGeplaatst: Do Mei 19, 2016 12:24 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Geluidforum schreef:
Christ schreef:
Geluidforum schreef:
Zijn de luchtsnelheden in het systeem dan niet (veel) te hoog?


Als het goed is niet.
Het geluid komt alleen uit de geluidsdempende flexibele stukken.
Alle overige leidingen zijn netjes stil, en zelfs met je oor er tegen hoor je zo goed als niks.
Er gaat door de flexibele stukken ongeveer 80L/s bij een inwendige diameter van 200mm


Da's zo'n 2,5 m/s en valt dus inderdaad wel mee. Wat is het materiaal van de gladde buizen? En de wanddikte?

Misschien is een betere oplossing geluiddempers juist voor en achter de ventilator.


Het is een balansventilatie met WTW.
Er zit op iedere in/uitgang meteen een flexibele geluidsdemper (deze straalt juist de herrie uit voor me gevoel) van minimaal 1M, een deel is zelfs bijna 2meter (deel van unit naar huis).
De flexibele akoustische dempende buizen zijn van binnen dun geperforeerd aluminium met een draad er door heen gedraaid (zon spiraalbuis dus), daarover ongeveer 3cm steenwol en afgewerkt met een dunne alu/plastic folie welke luchtdicht is.

De overige buizen zijn van demper tot verdeelkast 200mm inwendig 220 uitwendig EPP.
Van verdeler tot inblaas/uitzuig punt is het 92mm inwendige flexibele buis (kunstof) waarbij de buitenkant geribbeld is en de binnenkant is glad afgewerkt met een folie er in. Alle leidingen, verdelers, konussen etc op de dempers na zijn van burgerhout van hun Hybalans en WTW3000 serie.
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Do Mei 19, 2016 1:13 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
De flexibele akoustische dempende buizen zijn van binnen dun geperforeerd aluminium met een draad er door heen gedraaid (zon spiraalbuis dus), daarover ongeveer 3cm steenwol en afgewerkt met een dunne alu/plastic folie welke luchtdicht is.


De doorslaggeluiddemping van deze dempende slang is inderdaad minimaal.

Wellicht kun je ze omtimmeren (18 mm multiplex, steenwol vulling)? Anders misschien een flexibele leidingisolatie rondom aanbrengen, zoals hier of hier?
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Christ
Gast





BerichtGeplaatst: Do Mei 19, 2016 1:17 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Geluidforum schreef:
Quote:
De flexibele akoustische dempende buizen zijn van binnen dun geperforeerd aluminium met een draad er door heen gedraaid (zon spiraalbuis dus), daarover ongeveer 3cm steenwol en afgewerkt met een dunne alu/plastic folie welke luchtdicht is.


De doorslaggeluiddemping van deze dempende slang is inderdaad minimaal.

Wellicht kun je ze omtimmeren (18 mm multiplex, steenwol vulling)? Anders misschien een flexibele leidingisolatie rondom aanbrengen, zoals hier of hier?

Omtimmeren en alles er rond om heen opvullen met steenwol kan wel ja.
Dat kan ik inderdaad doen.
Helaas kan ik dit niet overal rondom alle buizen doen.
Bij 1 buis kan ik aan de voorkant maar max 3 a 4cm kwijt.
Zou het slim zijn om het multiplex tussn de buis en het multiplex te bekleden met iets? Zo ja wat dan?
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Do Mei 19, 2016 1:25 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik doelde ook op steenwol tussen de buis en de 18 mm omtimmering.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Christ
Gast





BerichtGeplaatst: Do Mei 19, 2016 1:44 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Geluidforum schreef:
Ik doelde ook op steenwol tussen de buis en de 18 mm omtimmering.

Bedankt! Dan ga ik dat proberen!
Naar boven
Mark_H
Gast





BerichtGeplaatst: Do Okt 05, 2017 2:31 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb precies dezelfde situatie. WTW unit (Vasco D500) aangesloten met 4 flexibele geluiddempers van 1m, vervolgens via 4 plenums vertakt naar 12 toevoerventielen en 12 afvoerventielen (Easyflow).

Geluid aan de ventielen is er nagenoeg niet. Maar bij de unit is er erg veel suizend geluid te horen. Ik kan niet echt zeggen of het suizen uit de unit komt of van de geluidsdempers, maar het geluid is op stand 2 door het hele huis te horen.

@Christ: heeft het omkasten van de unit en flexibele geluiddempers resultaat gehad?

Vasco schrijft geeneens geluiddempers voor aan de unit. De leverancier heeft me geadviseerd om flexibele geluiddempers te plaatsen. Zou ik deze nu beter weg kunnen halen of vervangen door starre geluiddempers?

Het systeem is nog niet afgeregeld, alle ventielen staan volledig open. Zou het afregelen nog invloed kunnen hebben op het geluid?
Naar boven
Ludwig
Gast





BerichtGeplaatst: Do Jan 25, 2018 10:25 pm    Onderwerp: al opgelost Reageer met quote

Mark_H schreef:
Ik heb precies dezelfde situatie. WTW unit (Vasco D500) aangesloten met 4 flexibele geluiddempers van 1m, vervolgens via 4 plenums vertakt naar 12 toevoerventielen en 12 afvoerventielen (Easyflow).

Geluid aan de ventielen is er nagenoeg niet. Maar bij de unit is er erg veel suizend geluid te horen. Ik kan niet echt zeggen of het suizen uit de unit komt of van de geluidsdempers, maar het geluid is op stand 2 door het hele huis te horen.

@Christ: heeft het omkasten van de unit en flexibele geluiddempers resultaat gehad?

Vasco schrijft geeneens geluiddempers voor aan de unit. De leverancier heeft me geadviseerd om flexibele geluiddempers te plaatsen. Zou ik deze nu beter weg kunnen halen of vervangen door starre geluiddempers?

Het systeem is nog niet afgeregeld, alle ventielen staan volledig open. Zou het afregelen nog invloed kunnen hebben op het geluid?


Hallo Mark of Christ.
Hebben jullie dit probleem al kunnen oplossen?

Ik ben heel benieuwd want ik ben ook van plan om een Vasco unit te plaatsen (D400)

Vriendelijke groeten,
Ludwig
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.