Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Isoleren geluid binnendeur/polypress

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Om het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
lersch
Gast





BerichtGeplaatst: Za Okt 03, 2015 6:42 pm    Onderwerp: Isoleren geluid binnendeur/polypress Reageer met quote

Ik heb lichte binnendeuren, van die goedkopere van de standaard sociale woningbouw. De afmeting aan de binnenzijde (gemeten tussen de deurpost) is ongeveer 91 breed en 205 hoog.

Op zich prima deuren, alleen wat minder wat betreft geluid.

Nu heb ik samengesteld schuim/ polypress 120 soortelijk gewicht aangebracht op de deur waar het nu even om gaat.

De eerste bevindingen zijn positief. Het dempt/ isoleert zeker geluid.

De exacte specificaties kan ik niet geven. Ik weet niet hoeveel decibel het precies dempt en welke geluiden, hoog of laag, het beste worden gedempt.

Ik weet wel dat aan de andere zijde van de nu geïsoleerde deur, een wasmachine draait. Ik hoorde een zeer duidelijk verschil met de deur open of deur dicht.

Het gaat hier dus om een laag geluid. Dit wordt zeker gedempt. De laag polypress is volgens opgave 3 centimeter dik, zoals gezegd 120 sg.

Na meting blijkt hij echter 3,5 centimeter dik te zijn. 0,5 centimeter cadeau gekregen dus!

Wat wel lastig kan zijn is het aanbrengen van deze isolatie. Je brengt het aan op eigendom van iemand anders, als je huurt.

Er wordt dan voorgesteld om bepaalde lijm te gebruiken, maar als je de woning verlaat, dan krijg je dit nooit meer mooi natuurlijk. Dan heb je kans dat je de kosten van een nieuwe deur moet vergoeden. Wat dit kost weet ik niet. Het heeft te maken met de inkoopkosten van de deur en de tijd gemoeid met het vervangen ervan.

Wat ik dus heb gedaan is het volgende.

Je kunt bij de bouwmarkt isolatiepinnen kopen (gamma iig).

Op deze pinnen kan men isolatieschuim aanbrengen. Deze pinnen zijn van metaal. De pinnen worden dmv een plakstrip aangebracht. De hechting is extreem stevig en kan tevens behoorlijk wat gewicht dragen. Voor tien pinnen ben je ongeveer acht euro kwijt. De pinnen zijn tevens af te werken met een speciale ring, die het schuim op zijn plaats houdt en tevens ondersteunt.

Ik heb de pinnen dus aangebracht op de betreffende deur. Hier heb ik de polypress 'plaat' op vastgespiest.

Ik heb mi wel te weinig pinnen gebruikt. Dit omdat ik er niet meer in huis had. Het was beter geweest om er iets meer te gebruiken. Dit om het gewicht beter te verdelen en de plaat beter in vorm te houden. Hier en daar is de plaat iets weggezakt, door het gewicht. Hij sluit net niet helemaal mooi aan overal. Dat is jammer. Ik denk dat lijmen wel degelijk een stevigere oplossing biedt in dit geval. Betekent mi niet dat het helemaal geen zin heeft. Het werkt blijkbaar wel degelijk.

Om terug te komen op het lijmen, de pinnen zijn in principe zonder blijvende schade weer te verwijderen. Gebruik hiervoor een flexibel mes, zoals een wat langere, scherpere aardappelschil mes.

Ook esthetisch is het niet fantastisch allemaal. Je kijkt immers op deze manier niet tegen een egale wand aan. Het is vlokkenschuim met verschillende kleurtjes. Iets eraan ophangen is dan ook geen optie. Het schuim met 120 sg is erg makkelijk te comprimeren. Maar goed, de meeste mensen hangen niet per se iets aan een deur.

Ook de duurzaamheid is wellicht in het geding.

Nadeel is bovendien ook nog, dat de deur sluiten problemen op kan leveren. Hoe beter je de aansluiting wilt realiseren, hoe lastiger het is om de deur vervolgens te sluiten, omdat de foam de deurpost raakt. Het gaat om millimeter werk.

Als je hier allemaal doorheen kunt kijken is de polypress plaat voor de isolatie van een deur eventueel een optie.

Ik heb voor de klink nog een oplossing verzonnen, door een kleine opening te maken in de plaat. Ik heb de klink hierdoorheen geforceerd. Let er wel op dat het gat in de plaat wordt gemaakt, daar waar de klink komt te zitten.

Ik ben nu ook wel benieuwd naar de werking van isomat. Dit is een mat die een veel grotere massa heeft. Hij is echter wel veel dunner dan de polypress. Bij de polypress gaat het om centimeters. Bij de Isomat gaat het om millimeters dikte.

Vaak is het of het een, of het ander. Platen met veel massa zijn vaak een stuk dunner. Platen die relatief dikker worden aangeboden, die hebben een minder hoge massa.

Of er nu zoveel verschil zit tussen dunnen platen met veel massa en veel dikkere platen met minder massa? Ik kan het niet zeggen.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Om het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.