Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Geluidsisolatie scheidingswand naar trappenhuis

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Mat de J
Gast





BerichtGeplaatst: Di Apr 21, 2015 3:01 pm    Onderwerp: Geluidsisolatie scheidingswand naar trappenhuis Reageer met quote

Hallo!
Wij wonen in een vernieuwbouwd appartement op bg en 1-hoog in Amsterdam sinds eind 2013 (gerenoveerd gekocht). Het pand komt oorspronkelijk uit 1902 en is bij de renovatie helemaal leeg getrokken, alleen de buitenmuren zijn eigenlijk blijven staan en enkele details zijn behouden.

Nu is het geluid vanaf de trap die buiten ons appartement om loopt, naar de bovenliggende twee appartementen, ons steeds meer tegen gaan staan; het lijkt wel alsof mensen die over die trap lopen in onze woning op de trap lopen. Ik zeur echt niet snel over geluid, maar het is echt belachelijk luid. Er is verder geen open verbinding naar de buitenliggende trap.

Nu hebben we bij de nazorg instantie van verkoper meerdere malen gevraagd hierover met ons in gesprek te gaan en/of dit op te lossen, maar zij geven aan dat de scheidingswand aan het bouwbesluit 2003 voldoet en dat wij via de VvE moeten regelen dat de trap met vloerbedekking bedekt wordt (dat is die nu niet). Wij vinden het eigenlijk niet te verkroppen dat een scheidingswand zo wordt opgeleverd dat die zoveel overlast veroorzaakt en willen dit niet aan de VvE voorleggen, tenzij wij echt geen poot hebben om op te staan uiteraard.

Mijn vragen:
1. betekent "het voldoen aan het bouwbesluit 2003" in dit geval dat de scheidingswand tussen onze hal en de buitengelegen binnentrap een demping van geluid van tenminste -20 db oplevert? Of geldt die eis niet nu het "renovatiebouw" is (hoewel dus het hele huis eigenlijk opnieuw is gebouwd)?

2. klinkt de geluidsoverlast die wij ervaren als passend bij een -20db dempende muur? Of andersom, hoeveel isoleert een muur van -20db?

3. hoe zou de trap geïsoleerd kunnen worden? Situatie is dus zo dat de externe trap boven onze binnentrap loopt. Het externe trappenhuis begint op 1 hoog en is enerzijds van ons appartement afgescheiden staande metalstud wandjes (volgens mij) en anderzijds door de gestucte trap (ik weet niet wat er tussen de achterkant van de externe trap en de bovenkant van ons eigen trappenhuis in zit.

Ik hoop dat jullie ons kunnen helpen, alvast veel dank voor een reactie!

Vriendelijke groet,
Matthijs
Naar boven
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1007
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Di Apr 21, 2015 4:27 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Je kunt (laten) meten hoeveel die trap dempt.

Hoeveel 20 dB verschil is kun je hier horen:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/25905883/Bert/trafficnoise0dBdaarna-20dB.mp3
of hier:
http://forum.noiseconsult.com/viewtopic.php?t=1462
Alleen is dit lineair, dus iedere frequentie wordt met 20 dB gedempt. Een scheidingsconstructie dempt het laag minder en het hoog meer.

Vloerbedekking helpt tegen contactgeluid, maar dan voornamelijk tegen tikgeluiden (hoger frequent). Als je (ook) last hebt van dreungeluid zal vloerbedekking niet helpen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Mat de J
Gast





BerichtGeplaatst: Do Apr 23, 2015 8:42 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Beste Bert,

Dank voor je reactie.

Ik vermoed dat de afscheiding tussen de trap en onze woning misschien wel 20db dempt, het gaat echt puur om het contactgeluid..

Nou willen m'n buren de trap (mooie dichte en holle hardhouten trap) niet van vloerbedekking voorzien.
Zou het niet mogelijk zijn om vanaf de bovenste trede van de dichte overlastveroorzakende trap purschuim achter de trap te spuiten totdat die volzit?
Of zou de hele trap er trede voor trede uitmoeten en dan trede voor trede geïsoleerd moeten worden?

Hoor graag weer, dank!
Naar boven
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1007
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Do Apr 23, 2015 8:50 pm    Onderwerp: Reageer met quote

PUR is een vrij harde substantie die geluid doorgeeft, dus dat is geen optie.

Contactgeluid wordt ook in dB uitgedrukt.

Ik snap jullie situatie niet precies; als die trap aan de wand zit moet je inderdaad de hele boel loskoppelen, wat geen sinecure is, lijkt mij.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Mat de J
Gast





BerichtGeplaatst: Do Apr 30, 2015 10:52 am    Onderwerp: Reageer met quote

De trap die buiten ons appartement omloopt, ligt precies boven onze eigen binnentrap, die mooi rond is afgestuct. Vanaf ons appartement gezien zit achter die mooie ronde laag stuc gelijk de houten dichte trap. Volgens mij zit er tussen de externe trap en onze laag stuc dus niet zoveel. Holle ruimte.
Lijkt me dat met name daardoor de trap als een soort klankkast werkt.

Opvullen van de holle ruimte met PUR is dus niet echt een optie. Andere opties voorhanden om de ruimte tussen de dichte trap en ons stucwerk op te vullen? Als leek lijkt het me het makkelijkst om van bovenaf die hele loze ruimte vol te storten met een materiaal dat een einde maakt aan die klankkast

Bijvoorbeeld met Cellulose, of BioFoam?
Of isoleert dat geluid helemaal niet?

Hoor graag weer, dank!!
Naar boven
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1007
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Do Apr 30, 2015 8:24 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Het zal wel aan mij liggen, maar echt snappen doe ik het niet.
Een holle ruimte kun je het best met glas- of steenwol vullen.
Opencellig schuim zoals pritex (opencellig PUR-schuim) of flamex (melamineschuim) kan ook.
Geen harde, gesloten stoffen zoals normaal PUR-schuim of piepschuim nemen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Gast






BerichtGeplaatst: Vr Mei 01, 2015 1:01 am    Onderwerp: Reageer met quote

Net zoals Bert al heeft geschreven, begrijp ik ook weinig van je beschrijving van de constructieve indeling.

Ga er maar vanuit dat een simpele "wonder-oplossing" niet bestaat en er waarschijnlijk meerdere maatregelen nodig zijn om de ondervonden geluidsoverlast duidelijk waarneembaar te verminderen. Bijvoorbeeld:

1. Geluid vermijden door schoeisel met zachte zolen te gebruiken. Geen harde hakken. Rustig lopen. Niet op de traptreden stampen. Niet tegen stootborden schoppen. Op kousenvoeten/huissloffen lopen zonder (met de hielen) te bonken.

2. Zachte vloerbedekking aanbrengen op de traptreden en stootborden dempt het contactgeluid van de schoenzool en schoenneus naar de trap.

3. Indien nodig, de traptreden en stootborden (aan de achterkant) verzwaren door (veel) massa toe te voegen om te ontdreunen.

4. Montage/bevestiging van de trap ontkoppelen van het bouwwerk om contactgeluid van de trap naar het bouwwerk en flankerend geluid te verminderen/vermijden.

5. Buigslappe en geluiddichte massa aanbrengen achter je stucwerk.

6. Geluidsabsorptie aanbrengen tussen de trap en de buigslappe/geluiddichte massa achter je stucwerk.

Wat en hoe er precies zou moeten gebeuren kan het beste ter plaatse door iemand met bouwakoestische kennis worden bekeken en geadviseerd. Het werk dient deskundig te worden uitgevoerd met kennis van de materie, anders loop je het risico dat je achteraf ontevreden bent over het resultaat.

http://www.akoestiekwinkel.nl/akoestische-isolatie

http://www.nederlandvve.nl/documentatie/handleiding-splitsingsakte-lezen/#

http://www.nederlandvve.nl/informatie/documenten/modelreglementen/modelreglement-2006/#
Zie: Artikel 2 sub 2. Artikel 23 sub 2. Artikel 26 sub 1. Huishoudelijk Reglement sub a, b, c, d, e, f.

http://nsg.nl/nl/burenleed_door_loopgeluiden.html
Naar boven
Mat de J
Gast





BerichtGeplaatst: Wo Mei 06, 2015 10:47 am    Onderwerp: Reageer met quote

Dank beiden voor jullie reactie.

Ik heb weinig trek om 10000 euro te moeten uitgeven hieraan, daarom was ik op zoek naar een oplossing waarbij zo weinig mogelijk ingrepen gedaan hoeven te worden. Blijkbaar zoek ik naar een wonderoplossing die niet bestaat.

Binnenkort komt iemand kijken voor een oplossing.
Ik ben benieuwd.

Groet,
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Wo Mei 06, 2015 10:55 am    Onderwerp: Reageer met quote

Mat de J schreef:
Dank beiden voor jullie reactie.

Ik heb weinig trek om 10000 euro te moeten uitgeven hieraan, daarom was ik op zoek naar een oplossing waarbij zo weinig mogelijk ingrepen gedaan hoeven te worden. Blijkbaar zoek ik naar een wonderoplossing die niet bestaat.

Binnenkort komt iemand kijken voor een oplossing.
Ik ben benieuwd.

Groet,


Een deskundige? Met referenties (die je kunt spreken)?
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.