Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

isoleren van voorkamer met dubbele "tuin"deur

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
nielsdk



Sinds: 4-1-2015
Berichten: 1
Woonplaats: Vleuten, Utrecht, Nederland

BerichtGeplaatst: Zo Jan 04, 2015 10:24 pm    Onderwerp: isoleren van voorkamer met dubbele "tuin"deur Reageer met quote

Beste lezer,

Het voorste gedeelte van een doorzon woonkamer wil ik isoleren met een doos in doos constructie. Er wordt in de voorkamer vioolles gegeven en er staat een vleugel. Het is de bedoeling het geluid van de vleugel niet of nauwelijks te horen is in de achterkamer.


In de afscheidingswand tussen de voor en achter kamers wil ik twee paar openslaande tuindeuren plaatsen als geluiddempende sluis. (schuifdeuren leek me niet te isoleren) Deze deuren worden voorzien van dubbele rubbers en goed sluitsysteem. Het ene paar deuren slaat open naar de voorkamer het andere paar naar de achterkamer.

In de deuren wil ik glas plaatsen.
1. Welk raam isoleert piano geluid beter, kies ik voor dik enkel glas of dubbel glas en aan welke diktes moet ik dan denken? Moet dit nog per deur (voor en achter) verschillen?
2. Hoe breed maak ik de ruimte tussen de 2 kozijnen met tuindeuren minimaal?
3. Welke houtsoort gebruik ik het beste voor de kozijnen?
4 welke demping is haalbaar?

Mvg Niels
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1007
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Ma Jan 05, 2015 7:59 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Je hebt het over geluidsniveaus van 90-100 dB(A).
Het laag gaat een dB of 20 minder luid.
Om het vrijwel onhoorbaar te maken moet je denk ik een dB of 30 over houden, je moet dus 60 of 70 dB Rw isoleren.

Met glas kan dat, maar niet met standaard glas (ook niet met speciaal glas voor geluidsisolatie, dat noem ik ook standaard glas).
Je moet ook rekening houden met kierdichting en met de geluidsoverdracht via de andere scheidingsconstructies, en omdat de kamer aan de muziekkamer vastzit kun je geen dubbele constructie realiseren, dus je zit met flanking, of je moet de achterkamer ook box in box maken. Ik vraag me, met andere woorden, af hoe je de wanden en het plafond, en vooral de vloer van je box in box denkt te realiseren? In een doorzonwoning?
In een studio is wat jij wilt al een hele prestatie, in een doorzonwoning is dit normaal gesproken niet eens mogelijk. helaas.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Ma Jan 05, 2015 9:15 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ook ik ben van mening dat wat je wilt niet te realiseren is, tenzij je tonnen €'s uit wilt geven. Daarvoor kun je met wat zoeken jarenlang een oefenruimte op een industrieterrein of zo huren en hou je geld over voor een tweedehands autootje om van huis naar je oefenruimte te rijden.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.