Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Deur (definitief) afsluiten en geluidsdicht maken

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Klaasvaak
Gast





BerichtGeplaatst: Wo Jul 16, 2014 12:06 am    Onderwerp: Deur (definitief) afsluiten en geluidsdicht maken Reageer met quote

Ik heb in mijn appartement op de 1e etage (in oud herenhuis) veel last van lawaai vanaf de gemeenschappelijke gang. Dit komt voornamelijk van de onderburen en komt door de kieren van voornamelijk één deur (van de twee) heen. Deuren zijn gewone 'kamerdeuren', dus geen echte voordeuren.
Nu heb ik één deur die ik niet gebruik en waar de meeste kieren naast en onder zitten. Die deur wil ik definitief afsluiten en een soort wandje erachter zetten (in de gang dus), waardoor ik minder last van geluid hoop te hebben.

Hoe kan ik dit het beste (en zo goedkoop mogelijk) doen? Belangrijk om te melden is dat het een huurhuis is, waar ik wel wat schroeven in de deurkozijnen zou mogen zetten, maar geen hele geluidsabsorberende plaat aan de deur mag plakken.
Ik zat te kijken naar pyramideschuim, maar moet je dit echt perse aan de wand (deur) vastplakken, of zou ik het ook alleen aan de deurposten kunnen plakken, zodat er dus nog een ruimte is tussen de deur zelf en dat schuimmatje? En zou dit redelijk wat geluid dempen, of kan ik beter ander materiaal nemen?

Is het voor de geluidsisolatie nog nodig om er een gipsplaatje voor te timmeren of kan ik ook gewoon alleen het isolatiemateriaal zelf gebruiken (het hoeft niet mooi te zijn).

Verder zou ik eigenlijk iets van stroken aan alle vier de zijden tussen de deur en de kozijnen klemmen en dan de deur (definitief) dicht doen, om zo al de ergste kieren dicht te maken. Bestaat dit? Wat voor iets moet ik dan hebben?

Sorry voor al mijn vragen, maar ben de geluidsoverlast (al zijn het gewone leefgeluiden, maar ze klinken zo enorm door...) beu en heb er niet zoveel verstand van. Rolling Eyes

Hopelijk kan iemand mij helpen! Bij voorbaat dank!! Very Happy
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Wo Jul 16, 2014 8:46 am    Onderwerp: Reageer met quote

Beste dichting en isolatie, uitgaand van huidige situatie een lichte (holle) binnendeur zonder noemenswaardige kierdichtingen:
  • Deur eruit en in de berging zetten. Scharnieren verwijderen (aan de deur laten zitten);
  • Rondom in het deurgat (ook aan onderzijde) een houten balk schroeven, ca. 50 tot 70 mm breed, ca. 50 mm naar binnen stekend;
  • Aan zijde 1 (naar keuze) 2 lagen gipsplaat op je houten frame schroeven. Eventuele naden tussen platen laten overlappen;
  • Randen naar kozijn afkitten, naden afsmeren en latexen (sauzen), behangen of anderszins afwerken;
  • Ruimte tussen jet houten frame opvullen met steenwol of glaswol;
  • Aan de nu nog open zijde 1 of 2 lagen gipsplaat op je houten frame schroeven.
  • ventuele naden tussen platen laten overlappen;
  • Randen naar kozijn afkitten, naden afsmeren en latexen (sauzen), behangen of anderszins afwerken.
Als je erg hecht aan het zicht op de deur vanuit je appartement, maak er een mooie foto van en laat die op behang drukken Wink

Klaar is Klaas!
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Klaasvaak
Gast





BerichtGeplaatst: Wo Jul 16, 2014 12:47 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Geluidforum schreef:
Beste dichting en isolatie, uitgaand van huidige situatie een lichte (holle) binnendeur zonder noemenswaardige kierdichtingen:
  • Deur eruit en in de berging zetten. Scharnieren verwijderen (aan de deur laten zitten);
  • Rondom in het deurgat (ook aan onderzijde) een houten balk schroeven, ca. 50 tot 70 mm breed, ca. 50 mm naar binnen stekend;
  • Aan zijde 1 (naar keuze) 2 lagen gipsplaat op je houten frame schroeven. Eventuele naden tussen platen laten overlappen;
  • Randen naar kozijn afkitten, naden afsmeren en latexen (sauzen), behangen of anderszins afwerken;
  • Ruimte tussen jet houten frame opvullen met steenwol of glaswol;
  • Aan de nu nog open zijde 1 of 2 lagen gipsplaat op je houten frame schroeven.
  • ventuele naden tussen platen laten overlappen;
  • Randen naar kozijn afkitten, naden afsmeren en latexen (sauzen), behangen of anderszins afwerken.
Als je erg hecht aan het zicht op de deur vanuit je appartement, maak er een mooie foto van en laat die op behang drukken Wink

Klaar is Klaas!


Bedankt voor je reactie! Dit klinkt als een goeie oplossing.
Wat bedoel je precies met '50mm naar binnen stekend?'
En dat frame in het deurgat, hoeft dat niet 'los' te hangen (op filmpjes zag ik dat ze er bv stukken ondervloer tussen klemden om te zorgen dat de balken de muur niet raken) of maakt dat niet uit omdat je het in het deurgat hangt?
En waarom twee lagen gipsplaat, helpt dat extra voor geluidsisolatie? Kan het ook met één laag of merk je dan echt verschil?

Ik ga eens even iemand fixen die handig is en dit (of een variant erop) in elkaar kan zetten Wink
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Wo Jul 16, 2014 2:08 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Balkje moet bijvoorbeeld 5 à 7 cm bij 5 cm zijn, zodat je 'vlees' hebt om de gipsplaat op te schroeven. Dubbele laag gips maakt dat je meer massa (dus demping) hebt en geen kieren tussen plaatdelen die weer een geluidslek kunnen vormen.

Het frame hoeft niet ontkoppeld te zijn. Dat levert hier vrijwel niets extra op, terwijl het dan lastig is kieren / lekken te vermijden.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.