Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

beste isolatie houten vloer 1e etage zonder agglomer+beton?

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
michielp



Sinds: 1-8-2015
Berichten: 1
Woonplaats: Hilversum

BerichtGeplaatst: Vr Aug 07, 2015 2:53 pm    Onderwerp: beste isolatie houten vloer 1e etage zonder agglomer+beton? Reageer met quote

Ik heb een vraag over de isolatie van mijn vloer op de 1e verdieping. Het is een houten ondervloer op balken (huis is begin jaren 60 gebouwd) en ik wil laminaat leggen.

Nou heb ik getracht zo veel mogelijk te lezen, inclusief de uitgebreide posts van de experts over de d80 agglomer ondervloer van minimaal 2,5 dik met daarover een betonnen vloer. Maar dat budget en die centimeters wil en kan ik hier niet helaas aan besteden.

Dus mijn vraag wordt: wat kan ik doen om de vloer alsnog het beste te isoleren tegen contact en luchtgeluid, waarbij ik me besef dat het nooit zo goed gaat werken als bovengenoemde oplossing.

Als ik het foldertje van de NSG lees staat daar ook enkel in dat je de vloer met beton moet verzwaren, maar dat is dus geen optie. De hele vloer eruit halen en op de balken agglomer leggen is voor mij ook geen optie.
Ik heb op advies van de NSG mijn vorige woning naar de bovenburen geïsoleerd door aan de onderkant van de draagvloer van de bovenburen fermacell platen te bevestigen (2x12,5mm). Dan de spouw 80% opvullen met steenwol en dan een zwevend plafond van metalstud met 2x12,5 mm gips ertegen. Werkte prima, voor luchtgeluid en loopgeluid (binnen grenzen), maar was erg prijzig. Er werd mij altijd verteld dat het makkelijker was om het aan de bovenkant te isoleren. Maar als ik hier lees, is die isolatie aan de bovenkant ook erg ingrijpend.

Nu is de hele woning van mij en wil ik de 1e verdieping beter isoleren, maar hoef ik niet dezelfde kwaliteit te halen als in Amsterdam, waar ik een studentenhuis boven me had Crying or Very sad

Ik dacht zelf aan het volgende, maar weet niet goed of dat werkt of juist voor extra geluid zorgt:
De vloer openmaken en tussen de balken minimaal 5cm rockwool leggen). De balkenaansluiting naar de buren voor de zekerheid dichtkitten als er lekken zijn en de balken fixeren. Dan een redupaxplus ondervloer leggen. Daarop één laag fermacell 12,5 mm plaat op leggen. Die kit ik tussen de platen en aan de randen af. En dan de 8mm laminaatvloer daarop leggen. Ik twijfel nog of ik dan de fermacell platen en dus ook de redupaxplus moet vastschroeven aan de ondervloer.

Mijn doel is de ondervloer te verzwaren zonder een veer toe te voegen. Volgens mij is de redupaxplus van 8mm (softboard met daarop MDF) een prima manier om de vloer te egaliseren en door er nog een laag fermacell op te leggen verzwaar ik de boel flink. Ik kom met de dikte van het laminaat dan uit op maximaal 28 mm, waardoor ik mijn deuren niet hoef in te korten.

Ikkan ook fermacell platen zoals de e211 direct op de oneffen houten ondervloer te leggen, maar ik ben bang dat ze breken en dat er door de oneffenheden onder de fermacell platen weer een veer ontstaat. De egalisatiepasta van fermacell wordt dan weer enorm bewerkelijk om er weer tussen te leggen en duur. Maar ik maak me ook wat zorgen dat de redupaxplus platen toch als veer werken onder de fermacell. Mijn ervaring met de bovenburen in Amsterdam die een fermacel vloer hadden liggen (die platen met 2x 1cm fermacell en daaronder 1 cm groene plaat), was dat die het alleen maar erger maakte qua loopgeluid en house muziek (veel laag frequentie gedreun).

Kan iemand mij vertellen of dit enige zin heeft, of dat ik dan net zo goed gewoon redupaxplus kan neerleggen en accepteren dat het zonder flinke verhoging en investering niet beter wordt dan dat.

Super veel dank alvast.

Michiel
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1007
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Vr Aug 07, 2015 11:44 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Zoals gewoonlijk snap ik er geen zak van. Maar van wat ik gok: die vloer gewoon ontkoppelen met IVI-regels of iets gelijkwaardigs is toch veul eenvoudiger?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidsman
Gast





BerichtGeplaatst: Vr Sep 18, 2015 8:08 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Fermacell vloer bovenzijde met steenwol daaronder vast type 2e32. Uitgaande van een houten vloer die niet erg ontvlak is anders eerst uitvlakken.
Tussen balklaag glaswol 60mm en onderzijde 12,5mm Fermacell plafond gemonteerd op vererregels. Klaar is Kees
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.