Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Is dit flankerend geluid?

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Doede
Gast





BerichtGeplaatst: Za Nov 23, 2013 11:59 pm    Onderwerp: Is dit flankerend geluid? Reageer met quote

Beste,

Ik woon in een 3 hoog appartementencomplex op de onderste verdieping. Ik hoor contactgeluiden van alle buren, ook die 3 etages schuin boven me wonen. Als de buren boven me over een tegel krassen lijkt het alsof er een graafmachine bezig is.

Ik heb het idee dat de geluidstrillingen in de betonnen constructie door mijn binnenmuren opgepikt en afgegeven worden. Deze zijn van 7 cm gipsblokken, en star verbonden (voor zover ik dat kan zien). Die binnenmuren maken ook een heel typisch 'niet solide' geluid als je er overheen krast. Het beton klinkt wel vast en solide.

Klopt deze theorie? En wat te doen om dit iets acceptabeler te maken, een bakstenen muur er strak tegenaan metselen, of het gips loszagen en kitten (en dan boven, onder, en/of zijkanten, onder is een winkel)? Ik heb de zaag al klaarliggen en kan bijna niet wachten want het is zo gebeurd, maar ik wil even weten of dit wel zin heeft.
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Zo Nov 24, 2013 1:33 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Trillingoverdracht / flankerend geluid inderdaad. De lichtere wanden zullen geluid gaan afstralen, in tegenstelling tot de zware betonnen vloeren en plafonds. Deels ontkoppelen (loszagen) is lastiger dan je denkt, bovendien resteert steeds een pad waarlangs de trillingen de wand kunnen 'aanstralen'.

De wand verzwaren, vervangen of met voorzetwanden werken is wellicht realistischer, maar de details vallen niet zozeer binnen mijn persoonlijke expertise.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Doede
Gast





BerichtGeplaatst: Zo Nov 24, 2013 7:17 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hoe kom ik er achter of het zeker aan die muren ligt? Zijn daar methodes voor? En via welke beton, muur, plafond of vloer de trillingen binnenkomen? Ik heb het meeste last van de direkte bovenburen. Of is het raadzaam om iemand in te schakelen om te komen kijken?
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Zo Nov 24, 2013 10:33 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Eric beschreef hier de 'houten blokjes methode'. Lees dat even door!
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.