Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

nagenoeg geluiddichte vloer

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Ineke
Gast





BerichtGeplaatst: Do Jun 27, 2013 3:04 pm    Onderwerp: nagenoeg geluiddichte vloer Reageer met quote

Met materialen kan ik een (nagenoeg) geluiddichte scheiding maken tussen 2 verdiepingen (met houten vloer!)?

De bovenste verdieping is een woonkamer waar kleine kinderen spelen. De verdieping eronder wordt bed&breakfast. Beide verdiepingen Mogen geen last van elkaar hebben
De verdiepingen zijn gescheiden door houten balken met daarop houten planken (de houten planken kunnen zo nodig verwijderd worden). De vloer kan alleen aan de bovenzijde geisoleerd worden. Aan de onderzijde van de balken kan niet geisoleerd worden, omdat daar dan onvoldoende stahoogte ontstaat.
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Do Jun 27, 2013 3:21 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Een houten tussenvloer (met planken) zal altijd kraken. Door de nooit perfecte aansluiting van de planken zal er altijd sprake zijn van geluidslekken en loopgeluiden (en vooral ook vallend speelgoed Wink) zijn op de onderliggende verdieping prima hoorbaar. De tussenvloeren in mijn woning zijn ook hout (gelukkig heb ik geen boven- of onderburen.

Ik zou zeker overwegen de planken te verwijderen en hierop met zwaluwstaartplaten een betonnen vloer (óp de balken) te laten maken. Hierop kan eventueel een ontkoppelde vloer worden gemaakt.

Gebruik vooral ook de zoekfunctie van dit forum voor meer onderwerpen over tussenvloeren.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
9WEST



Sinds: 27-6-2013
Berichten: 72
Woonplaats: Drenthe

BerichtGeplaatst: Do Jun 27, 2013 7:38 pm    Onderwerp: Reageer met quote

In een studio hebben we ooit eens neopreen gebruikt om een houten vloer te isoleren van de onderliggende vloer. We gebruikten toen een soort neopreen dat heel erg open gewerkt was, dus veel lucht erin. Dit voldeed erg goed. Ik kan helaas het produkt nergens meer vinden, wel dit:
http://www.kinbv.nl/celrubber.html en dit: http://www.schuimrubbershop.nl/schuimrubber_platen/neopreen/p-1/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
9WEST



Sinds: 27-6-2013
Berichten: 72
Woonplaats: Drenthe

BerichtGeplaatst: Do Jun 27, 2013 8:08 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Zo zag het er ongeveer uit:



bron: http://www.totalvibrationsolutions.com/page/202/TVS-RESi-Lay-Triple.htm
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Do Jun 27, 2013 9:21 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Er zijn vele materialen om een ontkoppelde vloer te maken. Er zijn goede (theoretische) onderwerpen over ontkoppeling met schuimen (specifiek vlokkenschuim (compripol e.a.) of sylomer) waaraan prima te rekenen is.

Ik lees de wensen van de vraagsteller eerst en concludeer op basis daarvan dat de houten vloer een onvoldoende (stabiele) basis vormt voor een (gewenste) meer-dan-gemiddeld-effectieve oplossing.

Het materiaal dat je toont ken ik overigens niet. Hoe verhoudt het zich over langere tijd (onder druk)? Kun je wat meer vertellen over de toepassing destijds? Volvlaks? Stroken? Welk type onderliggende en opliggende vloer?
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1007
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Do Jun 27, 2013 10:46 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Wellicht is het nuttig aan te geven dat ontkoppeling kan zorgen voor verminderd contactgeluid, maar dat houten vloeren vrijwel altijd ook dreunen (resonantiefrequentie) en dat is ook niet prettig.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
9WEST



Sinds: 27-6-2013
Berichten: 72
Woonplaats: Drenthe

BerichtGeplaatst: Vr Jun 28, 2013 12:21 am    Onderwerp: Reageer met quote

Geluidforum schreef:
Er zijn vele materialen om een ontkoppelde vloer te maken. Er zijn goede (theoretische) onderwerpen over ontkoppeling met schuimen (specifiek vlokkenschuim (compripol e.a.) of sylomer) waaraan prima te rekenen is.

Ik lees de wensen van de vraagsteller eerst en concludeer op basis daarvan dat de houten vloer een onvoldoende (stabiele) basis vormt voor een (gewenste) meer-dan-gemiddeld-effectieve oplossing.

Het materiaal dat je toont ken ik overigens niet. Hoe verhoudt het zich over langere tijd (onder druk)? Kun je wat meer vertellen over de toepassing destijds? Volvlaks? Stroken? Welk type onderliggende en opliggende vloer?


Het ging om twee naast elkaar liggende afwerkruimtes, de ene studio groter dan de andere (editing en mastering van vooral klassieke muziek).
Er mocht absoluut geen overdracht van geluid tussen de studio's zijn. Dus werd besloten voor "zwevende" vloeren. Het spul zag er ongeveer zo uit als op de foto, alleen veel meer open met witte en zwarte draden, erg stijf en veel lucht. Niet dikker dan een centimeter of vier/vijf.
Het kwam in rollen van drie meter breed en lang zoveel je maar nodig had.
De vloer waarop deze soort neoprene kwam te liggen was van beton, daarop multiplex en daaroverheen parket. Het resultaat was erg goed, ondanks een gezamelijke muur was er geen contactlawaai tussen de ruimtes. Gek genoeg was het enige geluid dat je kon horen tussen de studio's mogelijk door de deuren.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Vr Jun 28, 2013 8:56 am    Onderwerp: Reageer met quote

9West, voor de door je geschetste oplossing (naast elkaar gelegen ruimtes, betonnen vloer) is het inderdaad een prima materiaal. Verder sluit ik me bij Bert aan. Een houten verdiepingsvloer is gewoon een waardeloze basis voor een meer-dan-redelijke oplossing voor lucht- en loopgeluid naar een onderliggende verdieping.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.