Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Advies gevraagd mbt voorzetwand plaatsen

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Tina



Sinds: 23-4-2013
Berichten: 3

BerichtGeplaatst: Wo Apr 24, 2013 10:53 pm    Onderwerp: Advies gevraagd mbt voorzetwand plaatsen Reageer met quote

Hallo,
Ik ben nieuw op het forum en wil graag jullie advies. Ik heb al gezocht of ik informatie hierover kon vinden hier op het forum maar ik merk dat nog niet alles mij duidelijk is.
Ik zal eerst de situatie uitleggen.
Ik woon in een jaren 70 woning, het huis is mijn eigendom.
Het huis is erg gehorig. Vooral in mijn slaapkamer heb ik hier last van. (als ik in de woonkamer zit hoor ik de buren over het algemeen ook maar ondervind hier minder hinder van omdat ik dan zelf tv aan heb/bezoek heb enz)
Mijn buurvrouw is vaak ’s nachts wakker en het gebeurd regelmatig dat ze dan ruzie maakt met haar dochter.
Of ze gaat douchen of zet de wasmachine aan. Ik hoor dan de wasmachine en de kraan. Ook hoor ik haar dus praten/schreeuwen. Het is dus een combinatie van contactgeluid en stemgeluid.
Mijn slaapkamer grenst aan een slaapkamer van hen en een gedeelte van hun overloop/trap.
Ik heb om eerlijk te zijn geen idee wat voor een soort muur er tussen ons inzit behalve dan dat ik alles hoor Wink Ook normaal stemgeluid/telefoongesprekken enz.
De vloer tussen mijn woonkamer en slaapkamer is van beton.

Nu wil ik graag een voorzetwand gaan plaatsen tegen de muur (1) die aan de buren grenst. Ik heb me hier een beetje in verdiept en ben nu op het volgende uitgekomen.
Ik wil van latten een frame maken die ik contactvrij wil plaatsen. Dit wil ik doen d.m.v. bouwvilt.
Hieronder even een simpele ‘tekening’ van mijn slaapkamer

------------------------------------------ = 1. de muur waar voorzetwand moet komen
-
-
-
=2. Zijmuur (aan andere kant zit
nog een slaapkamer van mij)
----deur -------------------------------

Tussen de houten latten wil ik isolatiemateriaal plaatsen.
Dit alles wil ik afwerken met 2 lagen gipsplaten. De eerste laag horizontaal bevestigd en de tweede laag verticaal. Rondom wil ik alles afkitten met flexibel blijvende kit.
Doordat ik niet alleen last heb van stemgeluiden maar ook contactgeluiden ben ik bang dat de contactgeluiden vermeerderen aangezien ik dit op het forum heb gelezen dat dit mogelijk is. (laagfrequentie?)

Nu heb ik nog een aantal vragen:

1. Hoe maak ik het houten geraamte vast op de muur? Doe ik dit met lijm(welke?) of klem ik
het alleen tussen plafond en vloer?( Uiteraard met vilt ertussen)
2. Wat gebruik ik als isolatie? Ik zat zelf te denken aan glaswol of celluloseplaten en welke
dikte?
3. De gipsplaten kan ik, neem ik aan, vastschroeven op de houten latten ?(zonder dat ze de
muur erachter raken) Of is verlijmen beter?
4. Hoe voorkom ik dat de contactgeluiden toenemen of is dit niet te voorkomen?
Muur 2 is denk ik de enige muur die flankerend geluid doorlaat (+evt de vloer) Mijn andere
muur (die niet op de 'tekening' staat )tegenover muur 2 is mijn buitenmuur. Hier hoor ik
geen geluid vandaan komen.
Mogelijk dat ik voor muur 2 dan ook het beste een voorzetwand kan plaatsen? En ‘moet’ ik
nog wat mijn vloer en zo ja wat? Er ligt nu laminaat.
5. Mijn enige stopcontacten zitten in deze wand. Hoe kan ik hier gebruik van blijven maken
zonder dat het een ‘lek’ wordt?

Ik hoop dat er hier mensen zijn die me verder kunnen helpen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1007
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Do Apr 25, 2013 11:04 am    Onderwerp: Reageer met quote

Een voorzetwand kun je maken op akoestisch ontkoppelende spijkerregels, zoals bijvoorbeeld Nevima die levert (IVI-regels). Je hoeft die gipsplaten niet horizontaal en verticaal te bevestigen, overlappend is voldoende.
Verder zou ik voor ik hiermee aan de gang ging eerst willen weten wat er precies mis gaat.
Het kan makkelijk dat je voorzetwand helemaal niet helpt vanwege bijvoorbeeld flankerend geluid (dat is meer plausibel dan jouw verwachting met betrekking tot laag frequent geluid).
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Tina



Sinds: 23-4-2013
Berichten: 3

BerichtGeplaatst: Vr Apr 26, 2013 9:58 am    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor je antwoord.
Ik had inderdaad die regels van Nevima gezien. Alleen nog geen bedrijf gevonden die ze aan particulieren verkopen zonder dat je er gelijk heel veel moet kopen....

Ik heb met behulp van een houten blokje geluisterd.
Ik ondervind de meeste hinder van het schreeuwen/praten van de buren en dit is vooral te horen bij de achtermuur waar ik de voorzetwand voor zou willen plaatsen.
Het water van de douche en wasmachine hoor ik daar ook vooral maar ook hoor ik dit in de zijmuur.
Is het mogelijk dat dit erger gaat worden als ik voor de achtermuur een voorzetwand plaats?

Zijn er nog anderen die antwoord hebben op mijn andere vragen??
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
markgast
Gast





BerichtGeplaatst: Vr Apr 26, 2013 6:25 pm    Onderwerp: Reageer met quote

ik heb ook een jaren 70 huis en hoor ook alles.

Mijn muren tussen de woning van mij en de buren zijn 2 x 10 cm kalkzandsteen met 5 cm ruimte met ankers en specie, slecht gemetseld....

Ook nieuwere woningen zijn vaak gehorig.


En inderdaad vooral 's nachts durf geen geluid te maken.

Je hoort alles.

bim bam klok, praten, slaapkamergeluiden (BLEEP ) het bed op en neer, klokradio wekker, hond.

Ja en miljoenen huizen zijn zo.

Vreselijk.
Naar boven
markgast
Gast





BerichtGeplaatst: Vr Apr 26, 2013 6:29 pm    Onderwerp: muren Reageer met quote

10 cm kalkzandsteen 5 cm met ankers en vallend speci weer ...10 cm kalkzandsteen
Naar boven
Tina



Sinds: 23-4-2013
Berichten: 3

BerichtGeplaatst: Vr Apr 26, 2013 6:51 pm    Onderwerp: Re: Advies gevraagd mbt voorzetwand plaatsen Reageer met quote

Tina schreef:


Nu heb ik nog een aantal vragen:

1. Hoe maak ik het houten geraamte vast op de muur? Doe ik dit met lijm(welke?) of klem ik
het alleen tussen plafond en vloer?( Uiteraard met vilt ertussen)
2. Wat gebruik ik als isolatie? Ik zat zelf te denken aan glaswol of celluloseplaten en welke
dikte?
3. De gipsplaten kan ik, neem ik aan, vastschroeven op de houten latten ?(zonder dat ze de
muur erachter raken) Of is verlijmen beter?
4. Hoe voorkom ik dat de contactgeluiden toenemen of is dit niet te voorkomen?
Muur 2 is denk ik de enige muur die flankerend geluid doorlaat (+evt de vloer) Mijn andere
muur (die niet op de 'tekening' staat )tegenover muur 2 is mijn buitenmuur. Hier hoor ik
geen geluid vandaan komen.
Mogelijk dat ik voor muur 2 dan ook het beste een voorzetwand kan plaatsen? En ‘moet’ ik
nog wat mijn vloer en zo ja wat? Er ligt nu laminaat.
5. Mijn enige stopcontacten zitten in deze wand. Hoe kan ik hier gebruik van blijven maken
zonder dat het een ‘lek’ wordt?

Ik hoop dat er hier mensen zijn die me verder kunnen helpen.


Ik ben er intussen achter dat het handiger is om een spijkerregel (nevima) o.i.d. te gebruiken. Ik heb ondertussen ook online gevonden waar ik het kan kopen.
Vraag 1 is dus beantwoord:)
Vraag 3 ook want ik ga het vastschroeven heb ik besloten.
Graag zou ik nog antwoord op vraag 2,4 en 5 willen. Is hier iemand die me daar meer over kan vertellen?

Quote:
2. Wat gebruik ik als isolatie? Ik zat zelf te denken aan glaswol of celluloseplaten en welke
dikte?
4. Hoe voorkom ik dat de contactgeluiden toenemen of is dit niet te voorkomen?
Muur 2 is denk ik de enige muur die flankerend geluid doorlaat (+evt de vloer) Mijn andere
muur (die niet op de 'tekening' staat )tegenover muur 2 is mijn buitenmuur. Hier hoor ik
geen geluid vandaan komen.
Mogelijk dat ik voor muur 2 dan ook het beste een voorzetwand kan plaatsen? En ‘moet’ ik
nog wat mijn vloer en zo ja wat? Er ligt nu laminaat.
5. Mijn enige stopcontacten zitten in deze wand. Hoe kan ik hier gebruik van blijven maken
zonder dat het een ‘lek’ wordt?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Bart Hoogeboom



Sinds: 15-3-2012
Berichten: 111
Woonplaats: Noordwolde

BerichtGeplaatst: Ma Apr 29, 2013 2:12 pm    Onderwerp: Reageer met quote

De isolatie wat u kunt gebruiken is glaswol of steenwol.

Ik neem niet aan dat het contactgeluid toeneemt en wat betreft de vloer; probeer eerst de wand en dan kan je de vloer eventueel later doen als het niet acceptabel is.

Onder en boven de gipsplaten wel een strook vilt leggen.

voor de stopcontacten of ze zijn verloren of je verlengt de draden met een kabel en gebruik opbouwstopcontacten. de kabel welke door de wand komen afkitten.
U kan ook een blok hout gebruiken waarin u een inbouwstopcontact kwijt kan
_________________
| www.bigtreeacoustics.nl | Big Tree Acoustics, we make quality sound better.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.