Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Holle ruimte tussen plafond en houten vloer / zwevende vloer

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Wiert



Sinds: 16-10-2011
Berichten: 8

BerichtGeplaatst: Zo Okt 16, 2011 10:24 pm    Onderwerp: Holle ruimte tussen plafond en houten vloer / zwevende vloer Reageer met quote

Beste mensen,

Zoals meer mensen op dit forum heb ik last van contactgeluid van mijn bovenburen. Daar is hier al veel over gezegd. Mijn vraag gaat over de holle ruimte tussen vloer en plafond.

Situatie in het kort:
- Ik woon in een benedenwoning uit de jaren '30.
- De etages zijn gescheiden door een houten vloer.
- Tussen mijn plafond en de vloer zit ongeveer 10 a 20 cm holle ruimte.
- Mijn plafond bestaat uit stuc op riet.
- De bovenburen aan de ene kant (het is een dubbele benedenwoning) hebben een parketvloer die zwevend is geplaatst. Aan de andere kant is een niet zwevend geplaatste parketvloer. Ik hoor weinig verschil overigens.
- Praten hoor ik aan beide kanten niet, lopen en schuiven wel degelijk.

Wat mij uit de eerdere berichten nog niet helemaal duidelijk wordt, is of die holle ruimte tussen vloer en plafond nu ook werkt als een klankkast, en het contactgeluid daardoor versterkt. En als dat zo is, dan vraag ik me vervolgens af of het vullen van die ruimte, bijvoorbeeld met Rockwool oid, die klankkast weer ongedaan maakt, en het contactgeluid daardoor minder wordt of verder weg klinkt. (Misschien een beetje een open deur, maar ik merk dat de werking van geluid toch vrij genuanceerd is).

Alvast bedankt voor reactie.

Groet,
Wiert.


Laatst aangepast door Wiert op Zo Nov 13, 2011 2:05 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Ma Okt 17, 2011 2:56 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Wiert,

Lees even dit onderwerp met nogal wat overeenkomsten.

Het effect van enkel een spouwvulling bij contactgeluidoverlast is zeer gering zoniet nihil.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Wiert



Sinds: 16-10-2011
Berichten: 8

BerichtGeplaatst: Zo Nov 13, 2011 1:56 pm    Onderwerp: Werkt een zwevende vloer als klankkast? Reageer met quote

Beste mensen,

We hebben inmiddels afgesproken dat we onder de parketvloer van mijn bovenburen (deze is nu nog niet verlijmd) zo'n door TNO geteste 10b ondervloer gaan aanbrengen.

Dat komt dan van boven naar beneden uit op het volgende:
- (zwevende) parketvloer
- ondervloer
- mdf-plaat
- houten vloer

De vraag is of het zinvol is om de vloer dan ook nog zwevend te plaatsen. Heeft dit nut, of werkt zo'n holle ruimte misschien juist als een klankkast geluid versterkend?

Daarbij begin ik de indruk te krijgen dat het feit dat de vloer ook nog niet is vastgelijmd, ook nadelig werkt. (heb hievoor even een ander topic aangemaakt: http://forum.noiseconsult.com/viewtopic.php?t=1243)

Groet,
Wiert.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Linda



Sinds: 2-1-2011
Berichten: 344
Woonplaats: midden van het land.

BerichtGeplaatst: Zo Nov 13, 2011 4:41 pm    Onderwerp: Reageer met quote

De NSG heeft een folder over dit probleem zie nsg.nl/.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.