Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Wat kan je doen om dichtslaan deuren/vensters te dempen?
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Mike



Sinds: 16-8-2010
Berichten: 19

BerichtGeplaatst: Do Jun 09, 2011 6:28 pm    Onderwerp: Wat kan je doen om dichtslaan deuren/vensters te dempen? Reageer met quote

Wij hebben dus last van buren die nogal hard deuren en venster dichtslaan en vroeg mij af of we dingen kunnen voorstellen aan de buren om daar iets tegen te doen?

Kan je bvb. rubbers aanbregen aan deuren?.. maar hoe gaan die deuren dan nog dicht?

En wat kan je doen om dichtgaan vensters stiller te maken?

Wat zijn de mogelijkheden die we met de buren kunnen bespreken, zowel qua vensters als deuren?

Alvast bedankt voor alle goeie suggesties.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Do Jun 09, 2011 7:31 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Deurvangers / deursluiters (ook toepasbaar op ramen) werken prima. Indien te omvangrijk of niet mooi kunnen rubber buffertjes in het kozijn (waar het draaiende deel tegen slaat) al prima helpen!


www.onlinebouwmarkt.nl
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Mike



Sinds: 16-8-2010
Berichten: 19

BerichtGeplaatst: Vr Jun 10, 2011 6:48 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Wat betreft deurvangers vond ik hier http://www.dictator.nl/ned/frndo.htm een uitgewerkt voorbeeld.. is het zoiets dat je bedoeld?.. ik begrijp echter nog altijd niet hoe zoiets werkt. Kan je aub meer uitleg geven hoe dat precies werkt?

Wat ik vooral ook wil weten.. helpen die alleen een deur te vertragen (via weerstand?) als iemand de deur dichtsmijt in de betekenis van de deur dichtzwieren en de klink niet meer vasthouden.. dus dat de deur "vanzelf" dichtvalt en zo'n deurvanger dit dan kan opvangen?

Bij mij is het probleem eerder anders.. ik heb de indruk dat de buurvrouw in alle haast vaak de deuren behoorlijk hard achter zich dicht trekt of dicht duwt, maar dat ze dus wel het handvat nog vast heeft als hij in het slot gaat.. gaat zo'n deurvanger daar dan iets aan doen? Zal haar duw- of trekkracht daar niet boven gaan of gaat ze weerstand ofzo voelen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Vr Jun 10, 2011 6:58 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Precies zoals omschreven in de link die je opgeeft. De buurvrouw ondervindt dus een flinke weerstand, waarna de deur zichzelf rustig dichtdrukt.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Mike



Sinds: 16-8-2010
Berichten: 19

BerichtGeplaatst: Vr Jun 10, 2011 7:12 pm    Onderwerp: Reageer met quote

1- Wat betreft de rubber buffertjes waar je het ook over had.. als je die plaatst tussen deur en kozijn, kan die deur dan nog even volledig dicht als daar dan iets tussen zit?!!

2- Zijn die er ook voor vensters of alleen nuttig bij deuren?

3- Heb je een link van goeie kwaliteit rubber buffertjes zoals jij bedoelt.. ik vind alleen maar dingen om op de grond te leggen (deurstoppers).

Bedankt!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Vr Jun 10, 2011 7:38 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hou dit nu a.u.b. eens bij elkaar.

Mike jij maakt van jouw probleem zelf een chaos. Straks begin je weer een topic over die garagepoort.
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Joris
Gast





BerichtGeplaatst: Vr Jun 10, 2011 8:07 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Mike schreef:
1- Wat betreft de rubber buffertjes waar je het ook over had.. als je die plaatst tussen deur en kozijn, kan die deur dan nog even volledig dicht als daar dan iets tussen zit?!!

2- Zijn die er ook voor vensters of alleen nuttig bij deuren?

3- Heb je een link van goeie kwaliteit rubber buffertjes zoals jij bedoelt.. ik vind alleen maar dingen om op de grond te leggen (deurstoppers).

Bedankt!


Ben ook wel geďnteresseerd in zo rubber buffers om bij ons in huis tussen deuren en vensters te steken zodat het lawaai gedempt wordt.. maar is probleem inderdaad niet dat die dan niet meer goed gaan sluiten?

Heeft iemand link waar ik zo goeie rubber buffers kan vinden?

Ik denk overigens dat dit alleen voor deuren is en niet voor vensters.
Naar boven
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Vr Jun 10, 2011 9:15 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Joris schreef:

Ben ook wel geďnteresseerd in zo rubber buffers om bij ons in huis tussen deuren en vensters te steken zodat het lawaai gedempt wordt.. maar is probleem inderdaad niet dat die dan niet meer goed gaan sluiten?

Over welk lawaai heb jij het nu?
Het lawaai dat door spleten komt? Het lawaai door het dichtslaan van deuren en ramen?
Vensters worden toch niet standaard open en dicht geslagen?
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Joris
Gast





BerichtGeplaatst: Vr Jun 10, 2011 10:21 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Eric Desart schreef:
Joris schreef:

Ben ook wel geďnteresseerd in zo rubber buffers om bij ons in huis tussen deuren en vensters te steken zodat het lawaai gedempt wordt.. maar is probleem inderdaad niet dat die dan niet meer goed gaan sluiten?

Over welk lawaai heb jij het nu?
Het lawaai dat door spleten komt? Het lawaai door het dichtslaan van deuren en ramen?
Vensters worden toch niet standaard open en dicht geslagen?
 


Ik heb het over het lawaai in huis als iemand anders ergens een deur of venster dichtdoet.. dat geeft vaak een luide klap.. kan je dat lawaai wat verminderen met bepaalde "rubberen buffertjes" ertussen zoals hierboven vermeld?.. vraag mij wel af als je iets tussen de deur en het kozijn steekt hoe die deur dan nog even goed kan sluiten.. zit dat dan niet in de weg?

Bestaat overigens zoiets ook voor vensters?

Heb uiteraard aan huisgenoten al gevraagd om dat wat voorzichtiger te doen.. maar ja.. sommigen hebben blijkbaar een kort geheugen.

Joris.
Naar boven
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Za Jun 11, 2011 4:46 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Voor zo'n zaken ga je naar de dichtstbijzijnde ijzerhandel of DHZ keten waar men dergelijk beslag verkoopt.
Hoe dat moet gemonteerd worden is afhankelijk van type en jouw eigen, raam, deur, inbouw enz.

In volgorde:

Deurdrangers: http://www.dictator.nl/Ned/TJSS%20deurdrangers/frtjss.htm

Deuropvangers: http://www.dictator.nl/Ned/frndo.htm

Veerbuffers voor schuifdeuren
http://www.dictator.nl/Downloads/NL/Reg.2/DICTATOR%20Veerbuffer%20NL.pdf

Lichte deurdrangers voor allerhande:
http://www.sentineldoor.com/S101
http://www.sentineldoor.com/S123
http://www.blmarshall.co.nz/shop.php/-general-hardware/door-closers/1ws81-light-duty-/c_303.html
http://www.amazon.com/6241501-Light-Pneumatic-Closer-Florida/dp/B002T44TY8
http://www.allaboutdoors.com/index.php?cPath=71_281

Maar er bestaat veel meer en tal van merken .....

Samenvatting
: gewoon naar een aangepaste winkel of DHZ zaak gaan, en liefst met of door een handige knutselaar of monteur die weet wat hij kan gebruiken en hoe dit te monteren bij jou thuis.
Die lichte dingen kunnen ook op ramen gebruikt worden, maar ik kan mij hier zowat 100 verschillende scenario's bij voorstellen. Zelfs waar gewoon de glasgordijnen in de weg hangen.
Je hoeft niet eens merken op het net te zoeken, gewoon te gebruiken wat toegankelijk is voor jullie via de normale kanalen.

In DHZ ketens vind je ook tal van kunststofstrippen en dopjes, met en zonder alu in tal van versies, en die kunnen enigszins helpen om het scherpe van een toon weg te nemen bij het dichtslaan van deuren of ramen, maar helpen niet of zo goed als niet om het gedreun van een zware slag weg te nemen.

Dit is alles ook akoestisch uit te leggen in functie van de snelheid en tijd van de drukopbouw, elasticiteit en/of interne demping, indrukking enz ... maar daar heb ik momenteel de moed niet voor.
Onthou (super gestileerd): met dunne strippen of dopjes hou je het scherpe van tonen tegen, maar niet die slag of bonk die overal doordringt.
Deze zijn vaak meer bedoeld als geluidsdichting van spleten (heeft niets met dichtslaan te maken, hoogstens indirect) en tochtdichting.

En even een link naar een vroegere post van Geluidforum in functie van een garagepoort:
http://forum.noiseconsult.com/viewtopic.php?p=3768#3768

En hoe dit alles dient gemonteerd te worden is voor monteurs of handige DHZers afhankelijk van de lokale problematiek en omstandigheden.

Joris ben jij eigenlijk al ooit een zaak binnengestapt met deze vraag om te kijken wat er standaard bestaat?
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
ludwig
Gast





BerichtGeplaatst: Ma Jun 13, 2011 12:24 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Geluidforum schreef:
Deurvangers / deursluiters (ook toepasbaar op ramen) werken prima. Indien te omvangrijk of niet mooi kunnen rubber buffertjes in het kozijn (waar het draaiende deel tegen slaat) al prima helpen!


www.onlinebouwmarkt.nl


Hallo,

Ik weet niet of ik een nieuwe thread moet openen, maar mijn probleem ligt in de lijn van wat ik hierboven lees.

Concreet is hier probleem dat een huisgenoot nogal hard de deuren dicht doet en ik mij afvroeg hoe je dat lawaai kan verminderen.

Vooral die "rubber buffertjes" lijken interessant omdat die vermoed ik ook hout-tegen-hout lawaai van dichtdoen deur dempen, juist? Heb je ergens foto of link van goede uitwerking van zulke rubber buffers want vind nergens goeie info hierover. Zijn dat één of meerdere kleine stukken of een rubberen band van boven tot beneden en wat is beste?

Klopt het wel wat Eric hierboven schrijft dat zulke rubber buffertjes weinig doen aan de "bonk" bij het dichtslaan, dus dat die alleen de scherpte van het lawaai dempen of hangt dit af van welke soort rubber buffers je neemt en hoe dik die zijn enzo? Misschien dat dikkere of holle rubbers (?) de bonk ook wat opvangen?

Wat bestaat er zo qua rubber buffers want ben daar echt niet thuis in? Vraag mij ook af hoe dik die rubbers mogen zijn zodat deur uiteraard nog dicht kan?

Alvast bedankt voor alle goeie info.

Ludwig.
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Ma Jun 13, 2011 1:10 pm    Onderwerp: Reageer met quote

http://www.klusidee.nl/Forum/about56536.html geeft voorbeelden van dergelijke dempertjes, weliswaar voor stalen kozijnen. Dergelijke dopjes kunnen volgens mij ook prima in een houten kozijnsponning worden voorzien wanneer je er een (niet te diep) gaatje voor boort.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
ludwig
Gast





BerichtGeplaatst: Ma Jun 13, 2011 2:57 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Geluidforum schreef:
http://www.klusidee.nl/Forum/about56536.html geeft voorbeelden van dergelijke dempertjes, weliswaar voor stalen kozijnen. Dergelijke dopjes kunnen volgens mij ook prima in een houten kozijnsponning worden voorzien wanneer je er een (niet te diep) gaatje voor boort.




Misschien domme opmerking, maar als je zulke dempertjes in het kozijn steekt waar dan de bewegende deur tegen komt, kan die deur dan nog wel dicht? Gaat dat niet knellen?

Ludwig.
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Ma Jun 13, 2011 7:38 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Je moet het zo in elkaar knutselen dat de deur nog dicht gaat!

Sorry, maar als je geen klusser bent, láát het dan alsjeblieft adviseren en uitvoeren door een klusjesman of iets dergelijks. Het is nu niet alsof het een kostbare verbouwing betreft toch?
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
ludwig
Gast





BerichtGeplaatst: Ma Jun 13, 2011 8:51 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Eric Desart schreef:


Deuropvangers: http://www.dictator.nl/Ned/frndo.htm



Die deuropvangers van Dictator lijken mij interessant, maar ik woon wel in België.. ik heb dat merk hier nog nergens gezien.

Kan iemand mij zeggen wat qua deuropvangers de goeie merken zijn die in Belgie verkrijgbaar zijn want ik vermoed dat er toch verschil is in kwaliteit.. is er bepaald merk dat er als referentie bovenuit steekt of niet echt?

Ook, vind je zo dingen in de Brico of waar? Dan kan ik al eens gaan rondkijken en de kwaliteit bekijken.

Ik ga het wel door een vakmak laten uitvoeren maar dan weet ik tenminste of hij met goed gerief werkt of niet.

Wat vakman betreft.. laat je zoiets uitvoeren door een schrijnwerker en kan gelijk welke schrijnwerker dit doen of moet het één zijn die ervaring heeft met geluidsisolatie en waar vind je die?

Alvast bedankt voor de info.

Ludwig.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.