Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Herkennen van goed geisoleerde huizen

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
EvL
Gast





BerichtGeplaatst: Zo Mei 09, 2010 12:22 pm    Onderwerp: Herkennen van goed geisoleerde huizen Reageer met quote

Hallo allemaal,

Ik ben op dit moment op zoek naar een koopwoning. Op dit moment woon in ik een oud (huur)appartement (jaren 60) wat redelijk gehorig is, gelukkig heb ik relatief stille buren onder en naast mij wonen. Mede door dit besef (dat de woning eigenlijk zeer gehorig is) en de verhalen van de mensen op dit forum wil ik kritischer kunnen kijken naar de geluidsisolatie van een eventuele koopwoning.

Uit die verhalen op dit forum maak ik op dat goede geluidsisolatie grotendeels onderdeel is van de constructie van de woning en dat een jonge woning niet perse een geluidsarme woning betekent.

Hebben jullie adviezen waardoor iemand die geen verstand heeft van constructieleer toch een goede inschatting kan maken in hoeverre een huis geluidsarm is of niet? De uitgangssituatie waar ik vanuit ga is een 2 onder 1 kap of een rijtjeshuis.

met vriendelijke groet,

EvL
Naar boven
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Zo Mei 09, 2010 3:02 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Uitproberen. Met buren praten, kijken of de scheidingsmuren zwaar zijn, hoe de vloeren opgebouwd zijn, enz., enz?

Het lijkt mij niet eenvoudig op een simpele vraag het getraind instinct van iemand die jaren en jaren met zo'n dingen bezig over te dragen.
Veel dingen zijn niet gewoon zo te zien.

Je kan haast een boek schrijven over de mogelijkheden die zich potentiëel kunnen voordoen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Gast






BerichtGeplaatst: Za Sep 04, 2010 1:39 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Je kunt soms aan de buitenkant van een rijtjeshuis zien of die gehorig zijn. Als de muren tussen de woningen aan de buitenkant dun zijn, bijv. 20 cm, dan weet je zeker dat het om een gehorig huis gaat. In dat geval heeft de woning een enkele woningscheidende wand, waardoor de woning dan erg gehorig is. Ook een rijtjeswoning met een geankerde spouwmuur als woningscheidende wand is vaak gehorig, zeker als de vloeren tussen de woningen doorgekoppeld zijn.

Zijn de woningscheidende wanden aan de buitenkant dikker, dan heb je vaak met een ankerloze spouwmuur te maken.

Vaak zegt de bouwjaar van de woning vaak ook wat over de geluidsisolatie tussen de woningen. Oudere woningen van voor 1980 zijn vaak minder goed geïsoleerd.
Naar boven
Linda.
Gast





BerichtGeplaatst: Za Sep 04, 2010 9:30 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Gast schreef:
Oudere woningen van voor 1980 zijn vaak minder goed geïsoleerd.

Ook in de 80er jaren werden slecht geïsoleerde huizen gebouwd.
Weet zo snel niet terug te vinden wanneer die regels aangescherpt zijn.
Je kan ook vragen om proef te slapen in het nieuwe huis ,dat wordt steeds vaker gedaan.Niet zeggen dat je bang bent voor geluidshinder want dan worden de overlastveroorzakers mogelijk ingelicht om even stil te zijn. Wink

ps.Mijn overlastveroorzakers gaan de boel verkopen!!! Very Happy
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Za Sep 04, 2010 9:33 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Leuk nieuws Linda! Hopelijk komen ze binnen een redelijke termijn van hun woning af...
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Linda.
Gast





BerichtGeplaatst: Za Sep 04, 2010 9:37 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Als je interesse hebt aan een huis centraal in het midden van het land met vrij uitzicht en een leuke buuf geef dan maar een gil. Wink Laughing
Naar boven
Gast






BerichtGeplaatst: Ma Jan 31, 2011 12:01 am    Onderwerp: Reageer met quote

@Linda:
Quote:
Je kan ook vragen om proef te slapen in het nieuwe huis ,dat wordt steeds vaker gedaan.Niet zeggen dat je bang bent voor geluidshinder want dan worden de overlastveroorzakers mogelijk ingelicht om even stil te zijn.


Proefslapen is een zeer goed idee, naast andere info inwinnen over de buren/buurt waarin je komt te wonen. Kun je dat doen, nog voordat je de woning definitief accepteert van de woningcorporatie?
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.