Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Wat kan je doen om dichtslaan deuren/vensters te dempen?
Ga naar pagina Vorige  1, 2
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Ma Jun 13, 2011 9:23 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik wil hier toch in algemene zin iets theoretisch verduidelijken.

Ik heb daarjuist (in de gauwte) een figuurtje gemaakt. Dat is geen berekening maar gewoon een gestileerd basisprincipe.
Laagfrequent kan dat afgesneden zijn in functie van de pulslengte.



Als je een zeer korte puls hebt (drukopbouw) krijg je een curve die ver doorloopt in het hoog.
Heb je een langere puls valt dat hoog weg uit die curve maar blijft je laag nog evengoed bestaan.

Praktische vergelijking.
Neem een naaldhak van een damesschoen in een kerk. Dit is een nijdige hoge klank, erger nog wanneer dit stalen tips zijn onder die naaldhak.
Neem een man op een elastisch sportschoen en dat hoog verdwijnt uit die klank maar dat laag blijft gewoon aanwezig.

Hetzelfde doet zich voor met ondervloeren. Je isoleert voornamelijk het hoog maar het laag blijft.

Bij het dichtslaan van deuren en ramen (afhankelijk grootte en gewicht) ga je in belangrijke mate de eigenresonanties van die deur van ook van die structuur triggeren. Dit zijn meestal behoorlijk lage frequenties.
Daar geraak je zeer moeilijk bij.
Daarom moet de slaglengte waarbij je deze kracht opvangt behoorlijk groot zijn, zoals met zo'n deurdrangers, stootdempers, deuropvangers, die veerbuffers enz.
Hopen dat je daar met zeer kleine slaglengtes (indrukken dunne strips of dopjes) bijraakt is wishful thinking. Als die nog zeer elastisch zijn zoals bijv. siliconen geven die de opgeslagen energie nog terug ook. Dit helpt natuurlijk om die klank van hard op hard te verbeteren.
Dit is dus alles gradueel natuurlijk en afhankelijk van aangepaste stijfheid, demping en indrukkingsweerstand.
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Ma Jun 13, 2011 10:06 pm    Onderwerp: Reageer met quote

ludwig schreef:

Die deuropvangers van Dictator lijken mij interessant, maar ik woon wel in België.. ik heb dat merk hier nog nergens gezien.


Mr. Green Dat lijkt mij een duidelijke beschrijving. Ik ben een haast gepensioneerde Belg en ik heb nog maar een minifractie van de ijzerwarenhandels en DHZ zaken en ketens in België gezien, laat staan de deuropvangers.

Heb jij deze topic grondig gelezen? Ik geef duidelijke hints. De gouden gids bekeken in functie van uw EIGEN omgeving, niet België? Even rondgevraagd in je eigen kennissenkring?
Meestal als jij een goede vakman vindt hebben die hun eigen bronnen.

Wat je zoekt is deur en raambeslag. Vaak beschikbaar in grote ijzerwarenzaken, DHZ ketens enz.
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Di Jun 14, 2011 7:05 am    Onderwerp: Reageer met quote

Eric, duidelijk plaatje en nog duidelijker uitleg. Die kleine dempertjes zijn eigenlijk ook voor (holle) stalen kozijnen. Ik haalde zo meer aan als principe van een provisorische oplossing. Het leek mij evident dat ook ik langere slag deuropvangers (zoals aanvankelijk geadviseerd) prefereer.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Joris
Gast





BerichtGeplaatst: Di Jun 14, 2011 4:13 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Eric Desart schreef:
Bij het dichtslaan van deuren en ramen (afhankelijk grootte en gewicht) ga je in belangrijke mate de eigenresonanties van die deur van ook van die structuur triggeren. Dit zijn meestal behoorlijk lage frequenties.
Daar geraak je zeer moeilijk bij.
Daarom moet de slaglengte waarbij je deze kracht opvangt behoorlijk groot zijn, zoals met zo'n deurdrangers, stootdempers, deuropvangers, die veerbuffers enz.
Hopen dat je daar met zeer kleine slaglengtes (indrukken dunne strips of dopjes) bijraakt is wishful thinking. Als die nog zeer elastisch zijn zoals bijv. siliconen geven die de opgeslagen energie nog terug ook. Dit helpt natuurlijk om die klank van hard op hard te verbeteren.
Dit is dus alles gradueel natuurlijk en afhankelijk van aangepaste stijfheid, demping en indrukkingsweerstand.
 


Eric en Geluidsforum,

Dat strips of doppen de zware "bonk" van dichtslaan deuren niet gaan tegenhouden begrijp ik.

Wat ik mij echter wel afvraag is of deurvangers zoals beschreven hier: http://www.dictator.nl/ned/frndo.htm daar veel gaan aan helpen. Als ik de uitleg goed lees en de contructie van die dingen bekijk dan vertragen die maar op het laatste moment.

Is de slaglengte van zulke deurvangers dus wel voldoende groot om de bonk van dichtslaan deur te verminderen? Het is wel daarvoor dat ze gemaakt zijn maar de constructie van zulke deurvangers geeft mij de indruk dat de slaglengte behoorlijk kort is of vergis ik mij?

PS: enig idee of zulke deurvangers ook voor vensters bestaan?

Joris.
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Di Jun 14, 2011 4:41 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Die deurvangers met hydraulische (of gasgevulde) demper hebben juist die lange slag die Eric beschrijft. Ze vangen de deur inderdaad juist voordat deze dichtklapt en 'trekken' hem vervolgens langzaam dicht.

Je zou zo'n zelfde demper volgens mij in principe ook op een raamkozijn kunnen plaatsen. Vraag er even naar bij de fabrikant / leverancier (die je al gevonden hebt op internet) of bij de Doe-Het-Zelf zaak.

*edit* Ik zie op die site dat er ook een 'junior' versie bestaat voor kleinere deurtjes (en is een raam niet een soort kleine deur?).
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Joris
Gast





BerichtGeplaatst: Wo Jun 15, 2011 5:31 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Geluidforum schreef:
Die deurvangers met hydraulische (of gasgevulde) demper hebben juist die lange slag die Eric beschrijft. Ze vangen de deur inderdaad juist voordat deze dichtklapt en 'trekken' hem vervolgens langzaam dicht.

Je zou zo'n zelfde demper volgens mij in principe ook op een raamkozijn kunnen plaatsen. Vraag er even naar bij de fabrikant / leverancier (die je al gevonden hebt op internet) of bij de Doe-Het-Zelf zaak.

*edit* Ik zie op die site dat er ook een 'junior' versie bestaat voor kleinere deurtjes (en is een raam niet een soort kleine deur?).


Bedoel je wel degelijk deurvangers (zie: http://www.dictator.nl/ned/frndo.htm) en niet deurdrangers (zie: http://www.dictator.nl/ned/TJSS%20deurdrangers/frtjss.htm)?

Wat die deurvangers betreft.. hoe "trekken" die op het laatst precies de deur dicht?! Zit daar misschien ook een electromagneet ofzo in zoals bij deurdrangers?

Als je alleen een deurvanger (dus GEEN deurdranger) installeert, kan je dan ook nog je deur tegenaan laten staan als je wilt of wordt die dan automatisch dichtgetrokken?

Ik zou liefst toch mogelijkheid willen behouden om deur tegenaan te kunnen laten staan wat dus bij deurdrangers niet mogelijk is maar vraag mij af hoe dat bij alleen zo'n deurvanger is? Vandaar dat ik ook wou weten hoe die op het laatst de deur dichtrekt?

Alvast terug bedankt voor de info!
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Wo Jun 15, 2011 5:39 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik bedoel deurvangers, ik heb die plaatjes verdorie ook gezien... Laughing

Er zit een hydraulisch cilindertje in dat de deur dichttrekt, net zoals een dranger, enkel kun je er júist de deur (af het venster) ook mee open laten staan...

Ga zo'n ding gewoon eens bekijken bij de bouwmarkt en stel niet steeds deze vraag! Twisted Evil

Had ik al gezegd dat je een DEURVANGER nodig hebt voor de door jou gewenste toepassing? En dat de leverancier die je zelf aangeeft ook een junior-uitvoering in het assortiment heeft?
Het lijkt bijna sluikreclame voor het betreffende merk...
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Pagina 2 van 2



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.