Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Dubbelkozijn / beglazing met rw hoger dan 60

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
themx



Sinds: 14-4-2014
Berichten: 21
Woonplaats: Zaanstad

BerichtGeplaatst: Ma Okt 05, 2015 2:22 pm    Onderwerp: Dubbelkozijn / beglazing met rw hoger dan 60 Reageer met quote

Beste forumleden,

Ik ben momenteel druk bezig met van mijn woning (vrijstaand) een geluidsbunker te maken vanwege verkeerslawaai.
Momenteel hebben de meeste slaapkamers de volgende beglazing:

86.2Si - 24 - 64.2SI. Dit is goed voor een Rw van 52dB.
Mijn gevel heeft een Rw van 72dB.
Mijn gevel belasting is 68dB Lden (dus pieken zijn hoger)


Gezien alle (consumenten) beglazing niet hoger gaat dan pak en beet 50dB, vroeg ik mij af
of iemand bekend is met of

- industriele beglazing (Terminal Schiphol bijv) met een rw hoger dan 70dB
- dubbelkozijn. Het eerste kozijn is dan met de bovenstaande beglazing uitgevoerd.
Wat voor beglazing moet ik dan in het tweede kozijn doen, met welke afstand, om een rw van 72dB te halen.

Ook is het zo dat de geluidswering van een houten maranti kozijn lager is als die van de beglazing.
Wat is hier tegen te doen? Kozijnen van een staalplaat/lood voorzien?

Graag jullie ervaring/expertise, want zou graag met glas dezelfde rw waardes willen halen als die van mijn gevel.

Alvast bedankt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1007
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Ma Okt 05, 2015 4:06 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Als je naar het gewicht van je wand kijkt, en naar de spouwbreedte, en je creeert iets met glas dat dezelfde dimensies heeft kom je een aardig eind.
Hou er wel rekening mee dat de kierdichting van het kozijn de beperkende factor wordt op een gegeven moment.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
themx



Sinds: 14-4-2014
Berichten: 21
Woonplaats: Zaanstad

BerichtGeplaatst: Di Okt 06, 2015 8:13 am    Onderwerp: Reageer met quote

Beste Bert,

Dank voor je antwoord Smile

Zou je dan gaan voor 2x enkel glas of 2x dubbel glas, bijde gelaagd?

Kozijn 1 = 70mm gelaagd
Spouw tussen kozijnen 10CM
Kozijn 2 = 65mm gelaagd

of

Kozijn 1 = 1212.4 (25mm) - 24mm Spouw - 1010.4 (21mm)
Spouw tussen kozijnen 10CM
Kozijn 2 = 1515.4 (31mm) - 15mm Spouw - 1210.4 (23mm)

Kwa kozijn (zonder draaiende delen), zou u dan gaan voor RVS staal of hout?

Zou u mij/iemand anders misschien kunnen uitleggen hoe ik de RW zou kunnen berekenen van het bovenstaande?

Bedankt zover
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1007
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Di Okt 06, 2015 11:59 am    Onderwerp: Reageer met quote

themx schreef:
Beste Bert,

Dank voor je antwoord Smile

Zou je dan gaan voor 2x enkel glas of 2x dubbel glas, bijde gelaagd?

Kozijn 1 = 70mm gelaagd
Spouw tussen kozijnen 10CM
Kozijn 2 = 65mm gelaagd

of

Kozijn 1 = 1212.4 (25mm) - 24mm Spouw - 1010.4 (21mm)
Spouw tussen kozijnen 10CM
Kozijn 2 = 1515.4 (31mm) - 15mm Spouw - 1210.4 (23mm)

Kwa kozijn (zonder draaiende delen), zou u dan gaan voor RVS staal of hout?

Zou u mij/iemand anders misschien kunnen uitleggen hoe ik de RW zou kunnen berekenen van het bovenstaande?

Bedankt zover


Twee keer enkel glas is beter omdat je met dubbel glas een systeem realiseert met vier spouwbladen en drie spouwen. Het is altijd beter om een enkele glasplaat die net zo zwaar is als de dubbele plaat te nemen en een enkele spouw te maken die zo groot mogelijk is. Als je een thermisch isolerend dubbel glasblad neemt kan dat, maar dan moet de spouw tussen dat blad en het enkele blad in het andere kozijn veel groter zijn dan 100 mm, minstens het dubbele.

Als je bestaande muur 100 mm baksteen - 50 mm spouw - 100 mm baksteen (oid) is, weegt elk spouwblad ongeveer 175 - 200 kg per vierkante meter.
Een glasblad van 70 mm weegt ongeveer hetzelfde.
In een spouwwand zit normaal gesproken absorptiemateriaal dat positief bijdraagt aan de isolatiewaarde, in een transparant geveldeel is dat nogal onhandig, dus ik zou de spouw tussen de glasbladen naar 200 mm brengen. Dan heb je ongeveer de isolatiewaarde van de bestaande muur.
Kozijnen zo zwaar mogelijk kiezen en vooral de kierdichting tussen wand en kozijn optimaliseren.

Rw kun je alleen uitrekenen als je meetgegevens van een constructie in 1/3 of 1 octaafbanden hebt. Uit mijn hoofd is de weging:
Hz - dB
100 - -19
125 - -16
160 - -13
200 - -10
250 - -7
315 - -4
400 - -1
500 - 0
630 - 1
800 - 2
1000 - 3
1250 - 4
1600 - 4
2000 - 4
2500 - 4
3150 - 4
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.