Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

helpt noise-cancelling koptelefoon bij hard loopgeluid buur?

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Miquel1983
Gast





BerichtGeplaatst: Zo Mrt 08, 2015 1:22 pm    Onderwerp: helpt noise-cancelling koptelefoon bij hard loopgeluid buur? Reageer met quote

Ik woon sinds vijf maanden in een bovenwoning. Ik ben zelf (erg) gevoelig voor geluid; dit komt mede door het feit dat ik herstellende ben van een zware burn-out en depressie, waarbij prikkelbaarheid en overspanning vervelende bij-effecten zijn. Nu ben ik naar deze woning verhuisd, omdat mijn vorige woning een vooroologs appartement was in een drukke straat midden in de stad, dus zowel van directe buren als buiten veel geluidsoverlast.

In mijn nieuwe woning ervaar ik in het algemeen weinig geluidsoverlast; de straat is rustig, de vloeren zijn van beton en de muren best goed geisoleerd (1989 bouwjaar). Bovendien zit ik op de hoek van de huizenrij, wat ik allemaal heel bewust heb uitgekozen. Ik heb twee slaapkamers, waarvan 1 op de 2e verdieping, die op geen enkele wijze direct aan buren grenst. De zoon van de vorige bewoner had gezegd dat de beneden-buurman gehandicapt is en daardoor wel wat gestommel veroorzaakt. Hij deed er vrij laconiek over, maar nadat ik de woning was ingetrokken, schrok ik er erg van hoe hard ik het geluid van mijn beneden buurman door het hele appartement voel doordreunen. De man heeft namelijk een loopstoornis en schiet met zijn voeten alle kanten op wanneer hij loopt. Het is dan ook meer hard stampen op de vloer wat hij doet. Daar komt bij dat hij gedurende twee nachten per week extreem vroeg naar zijn werk moet. Hij produceert dan rond 4.30 uur dermate geluid dat ik er vaak wakker van word, terwijl ik zelf dus twee verdiepingen hoger slaap. Oordoppen en slaapmuziek dempen het geluid slechts beperkt.

Gelukkig is het wel een heel aardige man en heeft het enigszins geholpen dat ik op een vriendelike manier contact met hem gezocht heb en mijn eigen probleem heb uitgelegd. Hij probeert nu s nachts zo zacht mogelijk te doen, en ook s ochtends vroeg houdt hij het geluid kort (hij staat namelijk 7 dagen per week vroeg op). Voordeel is wel dat het s avonds rustig is en ik zelf mijn slaapritme op dat van hem probeer aan te passen. Echter merk ik dat mijn geluidstolerantie ook overdag beperkt is, omdat ik zelf veel behoefte heb aan rust en ontspanning en snel afgeleid raak wanneer ik zelf met iets bezig zijn. Geluid van mijn eigen koelkast en stemmen op straat kan ik wel hebben, maar het zijn de lage, dreunende geluiden waar ik het moeilijk mee heb, dichtslaande autodeuren en bovenal dus het stampen van mijn buurman. Dat leidt bij mij al snel tot schrik- en angstreacties, hyperventilatie en hartkloppingen. Ik probeer te mediteren en me er zo weinig mogelijk op te focussen en dat gaat soms dagenlang goed, maar wanneer hij dan een dag gaat schoonmaken (relatief veel lawaai dus) of ik er s nachts weer van wakker ben geworden, kan de frustratie hoog oplopen, zo erg ook dat ik overweeg om weer te verhuizen.

Het idee dat ik met geluidsisolatie iets wezenlijks kan bereiken met beperkt budget heb ik allang uit mijn hoofd gezet, omdat ik weet dat het contactgeluid is dat door de volledige constructie van het huis doortrilt. Het enige wat ik nu nog overweeg is om anti-geluid of noise cancelling oordopjes of koptelefoon te kopen. Die zou ik dan overdag kunnen gebruiken wanneer ik last heb van het geluid; ik kan wel goed werken en ontspannen (zelfs middagdutjes doen) met rustige muziek op, maar de grote vraag daarbij is dus of zo n noise cancelling koptelefoon daadwerkelijk helpt tegen hard contactgeluid van de buurman? En helpt het dan alleen met muziek erbij of ook zonder muziek? Op internet lees ik recensies van mensen die het gebruiken in de trein, het vliegtuig of op hun werk, vooral tegen muziek van anderen of stemmen, maar weet iemand of deze techniek ook helpt tegen hard contactgeluid?
Naar boven
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1007
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 09, 2015 2:26 pm    Onderwerp: Reageer met quote

http://stereos.about.com/od/Headphone-Reviews/ss/How-to-Measure-Noise-Cancelling-in-Headphones_4.htm#step-heading

Zo te zien en te lezen gaat het in het laag, waar jouw dreungeluid zit, mis.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.