|
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Gast
|
Geplaatst: Vr Jan 03, 2014 2:21 pm Onderwerp: Windmolens - Geluid meten op de gevel wel toereikend? |
|
|
In het nieuwe blad "Eigen Huis" staat problemen van de windmolen. Deze maken een geluid van 47dB. Nu doet men wel een geluidsmeting op de gevel. Echter daar heb je soms helemaal niets aan zo staat er in. Want door de constructie van je huis kan je het geluid van deze laagfrequente geluiden alleen in huis horen en niet buiten!
De vraag is: Waarom hebben we er voor gekozen om alleen de gevel als geijkte meetpunt te nemen? Is dat wel toereikend? Regels zijn regels: Soms moet je daarbij uitzonderingen moeten kunnen maken? |
|
Naar boven |
|
|
Henk Daalder Windparken Gast
|
Geplaatst: Vr Jan 03, 2014 8:23 pm Onderwerp: Buiten op de gevel, is objectief te bepalen |
|
|
Het geluid aan de buitenkant van een woning is objectief te meten.
In de woning hangt het sterk af waar je meet, en is de gemeten waarde is ook sterk afhankelijk van de geluiddemping van gordijnen en bankstel en vloerbedekking.
Dat geeft daardoor geen objectief te meten waarde.
Daarom is afgesproken dat er buiten op de gevel wordt gemeten.
Het is ook maar een afspraak. Windmolens zijn nodig, want ze leveren goedkope en schone stroom.
Verkeer geeft ook geluid, een factor 4000 meer dan windmolens.
Toch vinden we dat geluid "normaal"
Dus moeten we ook niet te krampachtig doen over geluid van windmolens.
Als we dat wel doen, dan wordt autorijden langs huizen, in gewone straten dus, verboden. |
|
Naar boven |
|
|
Gast
|
|
Naar boven |
|
|
Linda
Sinds: 2-1-2011 Berichten: 344 Woonplaats: midden van het land.
|
Geplaatst: Za Jan 04, 2014 2:00 am Onderwerp: Re: Buiten op de gevel, is objectief te bepalen |
|
|
Henk Daalder Windparken schreef: | Het geluid aan de buitenkant van een woning is objectief te meten.
In de woning hangt het sterk af waar je meet, en is de gemeten waarde is ook sterk afhankelijk van de geluiddemping van gordijnen en bankstel en vloerbedekking.
Dat geeft daardoor geen objectief te meten waarde.
Verkeer geeft ook geluid, een factor 4000 meer dan windmolens.
Toch vinden we dat geluid "normaal"
Dus moeten we ook niet te krampachtig doen over geluid van windmolens. |
Geluiddemping binnenshuis heeft geen invloed op laagfrequent geluid.
Je kan huizen isoleren tegen verkeersgeluiden of oordopjes gebruiken ,maar niet tegen laagfrequent geluid!
Laagfrequent geluid gaat overal doorheen en heeft een grote impact op het leven van mensen.
Windmolens draaien in principe dag en nacht wat vooral in de nachten veel meer hinder van laagfrequent geluid geeft. Overdag is er meer autoverkeer op de wegen maar is in de nachtelijke uren wordt er veel minder gereden. |
|
Naar boven |
|
|
Geluidforum Site Admin
Sinds: 2-3-2006 Berichten: 2687
|
Geplaatst: Za Jan 04, 2014 10:18 am Onderwerp: |
|
|
Anoniem... Niet chic...
Henk heeft in elk geval óók nog verstand van en tijd voor het wijzen op de gevaren van fijnstof door gebruikers van houtkachels in een lokaal nieuwsblad. De wijze waarop daarbij gezondheidsrisico's worden verwoord ("dit geeft 1 dode per 1000 inwoners" "als je stank ruikt, adem je schadelijk fijnstof. Dat kost circa 10 jaar van je leven.") doet erg denken aan de 'doden' t.g.v. geluidhinder. Grappig dat je je wel druk maakt over fijnstof, doch geluid bagatelliseert. _________________ - Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com |
|
Naar boven |
|
|
Gast
|
Geplaatst: Zo Jan 05, 2014 12:07 pm Onderwerp: |
|
|
Eigenlijk wilde ik discussie voeren over dat de gevel altijd wel een goed ijkpunt is? Denk ook aan hoogfrequente geluiden waarmee je gericht geluiden kunt verspreiden waarmee je mensen tot wanhoop kunt drijven. Ik vind dat er meerdere geluidspunten moeten worden opgenomen in een tuin en huis. Of is dat nu niet nodig? Dat vroeg ik mij dus af. |
|
Naar boven |
|
|
Geluidforum Site Admin
Sinds: 2-3-2006 Berichten: 2687
|
Geplaatst: Zo Jan 05, 2014 1:04 pm Onderwerp: |
|
|
Anonymous schreef: | Denk ook aan hoogfrequente geluiden waarmee je gericht geluiden kunt verspreiden waarmee je mensen tot wanhoop kunt drijven. |
Laten we er maar vanuit gaan dat dit een fabeltje in de categorie 'aluminiumhoedjesdragende-conspiracy-denkers' is.
Verder is ons geluidsbeleid ook een kwestie van kosten-baten. Meerdere meetpunten geeft meer uitwerking (voor het verkrijgen van een maar een beetje beter beeld van de daadwerkelijke situatie) en dus duurdere geluidsrapporten.
Ik pleit voor het huidig beleid en enkel extra onderzoek wanneer het nut en de noodzaak hiervan inzichtelijk kunnen worden gemaakt. In principe is de techniek er om alles zowel buiten als ook binnen in kaart te brengen, alleen (vanwege tijd met name) voor milieutoepassingen en regelgeving onbetaalbaar. Bovendien moet het voor ambtenaren ook begrijpelijk blijven . _________________ - Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com |
|
Naar boven |
|
|
Henk Daalder Windparken Gast
|
Geplaatst: Zo Jan 05, 2014 6:12 pm Onderwerp: verkeers geluid is ook heel erg laagfrequent |
|
|
Beste anonieme gast,
Je wilt natuurlijk alleen maar dat mensen het met je eens zijn dat windmolens slecht zijn.
Maar dat blijkt niet uit het geluid van windmolens, of hoe mensen reageren op dat geluid.
We kunnen gevoegelijk stellen dat alle klagers over windmolen geluid al veel meer verkeersgeluid hebben gehoord, zonder daar over te klagen.
Juist in verkeersgeluid zit heel erg veel LF geluid, maar omdat je dat niet hoort, en er kennelijk ook geen last van krijgt, klagen we daar niet over.
Vergelijk even de wieken van een windmolen, die bijv elke 3 sec langs komen, op 400 m afstand, en dan een golf geluid jouw kant op sturen, vanaf die 400 m afstand.
Of bij een snelweg waar elke 3 sec een auto langs komt, waar de uitlaat en banden geluid maken, maar dan voor veel mensen vanaf 50 m afstand.
Beide geluidsbronnen klinken als een gesuis, dat betekent in de geluidstechniek, dat ze een breed spectrum hebben, van sissen tot brommen en lager.
Alleen onze oren horen die lage tonen niet, ook al zijn ze er wel.
Bronnen van lage tonen en nog lagere tonen bij auto's is als de banden over klinkers rijden, of grof grint, of kinderkopjes. Ik woon op het Brabantse platteland, en kan savonds als het stil is, al deze vormen horen, omdat die soorten wegen in de buurt liggen en zich laten horen, als het verder stil is.
Nog laag frequenter geluid ontstaat als auto's of treinen onder een viaduct door rijden, of er bovenop over een drempel rijden. Bruggen en betonwegen hebben ook van die drempels, elke paar seconden hoor je dan een klap, van de voor- en vlak daarna, van de achterwielen.
Dat zijn puls geluiden. Ook puls geluiden hebben net als gesuis, een breed spectrum. dus ook veel zeer lage tonen.
Die geluiden dragen kennel ver en komen kennelijk ook in huis.
Een raam weet niet of een laag frequent golf van een windmolen of een auto af komt, en laat, kennelijk, beide door.
Nu komt het,
in Nederland leven 16 miljoen mensen vlak bij wegen, en 4 miljoen daarvan in te veel geluid van die wegen.
Omdat in dat geluid ook heel veel LF geluid zit, moeten die 4 miljoen mensen wel een zeer apart soort zijn. Zij hebben geen last, ze klagen niet, over dat LF geluid, de paar tegenstanders van windmolens wel.
Maar die klagers over windmolen geluid, klagen wel over LF geluid dat een factor 4000 zachter is dan waar die 4 miljoen andere Nederlanders in wonen.
En gezien het verschil in luidheid van geluid van verkeer op de gevel, en geluid van windmolens op de gevel, max 47 dB (volgens het verhaal van de LDEN norm)
is het vrijwel zeker dat mensen die klagen over te veel geluid van windmolens, toch veel meer geluid van verkeer horen dan van windmolens
Als er al iets aan kennelijk onschadelijk LF geluid moet gebeuren, dan levert het veel meer op als het verkeer sterk afgeremd wordt, bijv met een hoge KM heffing.
Of zorgen dat er altijd files staan, wat gemakkelijk te regelen is.
Misschien is dat een beter experiment met LF geluid.
Is aan te tonen dat onder die 4 miljoen mensen minder ongezondheid was of is, in tijden dat er altijd files onder hun raam staan?
Als dat zo is, komt dat dan van minder LF geluid, of hoorbaar geluid? |
|
Naar boven |
|
|
Gast
|
Geplaatst: Zo Jan 05, 2014 8:41 pm Onderwerp: |
|
|
Wat betreft de windmolens: Op Radio 1 had ik rapportage gehoord dat deze windmolens 's nachts luider zijn in geluid omdat de luchtstromingen dan anders zijn? |
|
Naar boven |
|
|
Geluidforum Site Admin
Sinds: 2-3-2006 Berichten: 2687
|
|
Naar boven |
|
|
Henk Daalder Windparken Gast
|
Geplaatst: Zo Jan 05, 2014 10:13 pm Onderwerp: |
|
|
Anonymous schreef: | Wat betreft de windmolens: Op Radio 1 had ik rapportage gehoord dat deze windmolens 's nachts luider zijn in geluid omdat de luchtstromingen dan anders zijn? |
Je doelt waarschijnlijk op onderzoek van Frits van den Berg
Die wilde graag aantonen dat windmolens s'nachts luider zoeven dan overdag, omdat er wind snachts wat harder zou zijn dan overdag.
Dat verschijnsel aantonen lukte hem jarenlang niet.
Daarom pakte hij het uiteindelijk anders aan, hij ging turven hoe vaak mensen klaagden over het geluid.
Als je dat maar vaak genoeg vraagt aan mensen, gebeurt het vanzelf een keer dat je een groep mensen treft die inderdaad vaker klagen.
Het komt er uiteindelijk toch op neer, welke effecten we aanvaardbaar vinden.
Aangezien 4 miljoen mensen 4000 keer meer geluid van verkeer horen dan de 40 tot 400 die klagen over geluid onder de 47 DB, lijkt me dat de geluidsnormen voor windmolens streng genoeg zijn.
Er komt dan een punt dat je tegen klagers moet zeggen dat ze niet zo moeten zeuren.
Al zullen ambtenaren dat wat diplomatieker zeggen dan ik, al ingenieur.
Ik herhaal mijn vraag, hoe belangrijk vind je zelf dat die 4 miljoen mensen in te veel verkeersgeluid leven, anonieme gast? |
|
Naar boven |
|
|
Geluidforum Site Admin
Sinds: 2-3-2006 Berichten: 2687
|
Geplaatst: Ma Jan 06, 2014 8:11 am Onderwerp: |
|
|
Gezondheidsrisico's van permanent (verkeers)geluid zijn aangetoond (meer hart- en vaatziekte), hoewel natuurlijk te betwisten omdat er veel andere stressfactoren zijn in drukkere omgevingen.
Je kunt het ook anders benaderen, waarbij je (toch slechts statistische) schadelijkheid/gezondheidsrisico links laat liggen en kijkt naar hinderlijkheid. Windmolens staan juist vaak in stillere gebieden, waar men deze stilte gewend is of waar men juist is gaan wonen om geen last te hebben van verkeersgeluid. Het geluid van een windmolen is daar dus een stressfactor, los van het daadwerkelijk niveau, en kan tot hinder leiden.
Wanneer je de molens in een stedelijke omgeving zou plaatsen heb je v.w.b. je argumentatie (los van 'gezondheidsrisico') over 'maskering' door verkeersgeluid misschien een punt. Nu gaat het wat mij betreft mank.
Haal je overigens maskering van het verkeersgeluid weg ('s-nachts door geringere drukte) zal geluid van windmolens logisch makkelijker worden herkend. Je kunt helaas niet voorbij gaan aan de psychologische kanten van geluidservaring door te stellen dat 'mensen niet moeten zeuren'. Bestaande regelgeving is een hulpmiddel om een werkbaar compromis te bereiken en te handhaven. Daar zullen we het mee moeten doen en anders tracht je via politieke weg een wijziging op deze regelgeving voor elkaar te krijgen. Ik snap dan ook niet waarom mensen niet mogen zeuren en Henk het nodig vind 'zijn' windmolens zo te verdedigen. Overigens is 'je moet niet zeuren' bewezen een slecht verkoopargument. _________________ - Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com |
|
Naar boven |
|
|
Geluidforum Site Admin
Sinds: 2-3-2006 Berichten: 2687
|
|
Naar boven |
|
|
9WEST
Sinds: 27-6-2013 Berichten: 72 Woonplaats: Drenthe
|
Geplaatst: Ma Jan 06, 2014 2:23 pm Onderwerp: |
|
|
Henk Daalder Windparken schreef: |
...
Het komt er uiteindelijk toch op neer, welke effecten we aanvaardbaar vinden.
Aangezien 4 miljoen mensen 4000 keer meer geluid van verkeer horen dan de 40 tot 400 die klagen over geluid onder de 47 DB, lijkt me dat de geluidsnormen voor windmolens streng genoeg zijn.
...
|
Dat is een verkeerde conclusie en daarom een drogreden.
Het tegenhouden van 15.000 auto's per dag op een gegeven stuk wegdek wegens geluidsoverlast staat in geen verhouding tot het tegenhouden van een klein aantal windmolens.
Hierbij komt ook de tekortkoming van onze zg. democratie naar boven. Enkele mensen besluiten dat windmolens goed zijn, dat ze op die plaats moeten komen, waarbij er altijd individuen zijn die dit niet willen. Of dat nu landschapsvervuiling of geluidsoverlast betreft. Als deze mensen nou eens schadeloos zouden worden gesteld.... Niet dus. De externe kosten (sociale schade) worden niet geinternaliseerd. Democratie is in dat geval hetzelfde als het met pek en veren besmeren van een vreemdeling door een lynch bende (niet zeuren, je bracht het er levend vanaf...) |
|
Naar boven |
|
|
Geluidforum Site Admin
Sinds: 2-3-2006 Berichten: 2687
|
Geplaatst: Ma Jan 06, 2014 2:34 pm Onderwerp: Re: Buiten op de gevel, is objectief te bepalen |
|
|
Henk Daalder Windparken schreef: | Verkeer geeft ook geluid, een factor 4000 meer dan windmolens. |
Hoe zie je dit? Energetisch? 4000 x 47 dB is 83 dB - Ik weet zeker dat er geen 4 miljoen mensen een dergelijke gevelbelasting hebben v.w.b. verkeersgeluid. _________________ - Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com |
|
Naar boven |
|
|
|
|
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen Je mag reacties plaatsen Je mag je berichten niet bewerken Je mag je berichten niet verwijderen Ja mag niet stemmen in polls
|
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.
|