Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

smalbandig meten
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Om het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1007
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Di Okt 29, 2013 4:23 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Staande golf van 90 Hz lijkt me sterk, dan heb je wel een heel klein kamertje.... Very Happy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Di Okt 29, 2013 7:42 pm    Onderwerp: Reageer met quote

bert stoltenborg schreef:
Staande golf van 90 Hz lijkt me sterk, dan heb je wel een heel klein kamertje.... Very Happy


Grapjas!
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
peter2301



Sinds: 18-9-2011
Berichten: 64
Woonplaats: Noord Brabant

BerichtGeplaatst: Di Okt 29, 2013 8:46 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ahem.. kom er ineens achter dat mijn laptop zelf natuurlijk ook geluid produceert.. ik denk dat dat ding zo wel rond 90Hz zou kunnen uitkomen..

Niet lachen Embarassed

Dat neemt niet weg dat ik nog steeds (eigenwijs) denk dat er LF aanwezig is.. wordt vervolgd Laughing .


Laatst aangepast door peter2301 op Wo Okt 30, 2013 12:51 pm, in totaal 2 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
peter2301



Sinds: 18-9-2011
Berichten: 64
Woonplaats: Noord Brabant

BerichtGeplaatst: Di Okt 29, 2013 9:04 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik had er eerlijk gezegd ook geen flauw benul van waar de grens ligt voor waarneembaar geluid.. ik dacht eigenlijk dat die zo rond 100Hz ligt.. silly me. Ik lees nu in de Nsg-richtlijn dat dat veel lager ligt.

Ik zie wel in Spectrum Lab dat het gebied onder de 100 Hz (ik zal de 90 Hz piek verder maar negeren Embarassed ) behoorlijk actief is in mijn huis.. vooral zo onder 50 Hz. Maar dat kan ik natuurlijk pas goed meten als alles hier in huis uit en stil is.. en ik mijn laptop zo goed mogelijk isoleer van de meting.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Di Okt 29, 2013 9:05 pm    Onderwerp: Reageer met quote

peter2301 schreef:
Ik had er eerlijk gezegd ook geen flauw benul van waar de grens ligt voor waarneembaar geluid.. ik dacht eigenlijk dat die zo rond 100Hz ligt.. silly me. Ik lees nu in de Nsg-richtlijn dat dat veel lager ligt.

Ik zie wel in Spectrum Lab dat het gebied onder de 100 Hz (ik zal de 90 Hz piek verder maar negeren Embarassed ) behoorlijk actief is in mijn huis.. vooral zo onder 50 Hz. Maar dat kan ik natuurlijk pas goed meten als alles hier in huis uit en stil is.. en ik mijn laptop zo goed mogelijk isoleer van de meting.


...en een fatsoenlijke microfoon gebruikt...
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1007
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Wo Okt 30, 2013 12:00 am    Onderwerp: Reageer met quote

Als je met LF-geluid in (stille) ruimten aan de gang wilt zou ik een Rode NT1-a kopen.
Het is de microfoon die in de betaalbare prijsklasse een erg lage ruisdrempel heeft, iets van 5 of 8 dB eigenruis.
Het is geen meetmicrofoon, maar je kunt er heel leuk mee experimenteren en als je klaar bent verkoop je hem zo weer aan een rapper of aan mij, heb ik stereopaartje Very Happy .
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Linda



Sinds: 2-1-2011
Berichten: 344
Woonplaats: midden van het land.

BerichtGeplaatst: Wo Okt 30, 2013 1:48 am    Onderwerp: Reageer met quote

@ Peter kijk eens naar ander topic over dit soort probleem en meting met een geluidscamera.(meten is zo'n €700.- via fysicawinkel TUE)
LF zelf meten is bijna niet mogelijk weet ik uit ervaring.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1007
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Wo Okt 30, 2013 1:50 am    Onderwerp: Reageer met quote

Wat is er bij jou eigenlijk uitgekomen, Linda?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Linda



Sinds: 2-1-2011
Berichten: 344
Woonplaats: midden van het land.

BerichtGeplaatst: Wo Okt 30, 2013 1:53 am    Onderwerp: Reageer met quote

Is verder nog niets veranderd aan de situatie ,denk nu wel aan meten met Sorama.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1007
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Wo Okt 30, 2013 2:02 am    Onderwerp: Reageer met quote

Super, je houdt ons op de hoogte? Very Happy

Succes!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
peter2301



Sinds: 18-9-2011
Berichten: 64
Woonplaats: Noord Brabant

BerichtGeplaatst: Wo Okt 30, 2013 8:09 am    Onderwerp: Reageer met quote

Dank jullie weer voor alle antwoorden. Nadat het in bed vannacht weer oorverdovend was, heb ik toch maar een opname in onze slaapkamer gemaakt, vanmorgen om 06:40 uur. Weliswaar met een aparte maar goedkope microfoon, maar misschien kan iemand toch iets uit de opname opmaken? Ik hoor die lage brom echt heel duidelijk Sad.

Ik ga zeker een meetmicrofoon kopen, maar helaas moet ik het op dit moment nog zonder doen.

http://gloudski.hopto.org/myweb/www/geluid/20131030_slaapkamer.wav
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
peter2301



Sinds: 18-9-2011
Berichten: 64
Woonplaats: Noord Brabant

BerichtGeplaatst: Wo Okt 30, 2013 8:26 am    Onderwerp: Reageer met quote

@linda dit is zeker interessant.. €700 is zeker niet teveel geld als het de mogelijkheid biedt om van dit vervelende LF af te komen.. vooropgesteld dat het niet alleen tussen mijn oren zit.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1007
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Wo Okt 30, 2013 11:32 am    Onderwerp: Reageer met quote

50 Hz.
Dat kan dus ieder elektrisch apparaat zijn, het kan zelfs de computer zijn, of heb je opgenomen met een laptop zonder netvoeding?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
peter2301



Sinds: 18-9-2011
Berichten: 64
Woonplaats: Noord Brabant

BerichtGeplaatst: Wo Okt 30, 2013 12:14 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ja Bert, opgenomen zonder aangekoppelde netvoeding. Hoe zit dat dan met die 50 Hz, horen de meeste mensen dat niet? Mijn vrouw hoort het niet, mijn kinderen niet. Ik ben een tijdje geleden een aantal mensen in de directe omgeving afgegaan om te vragen of anderen dit ook horen en niemand hoorde het, terwijl ik het in hun huizen ook hoorde..

Sinds een tijdje is er nu iemand in de straat die ook een voortdurend gezoem hoort.. ik weet alleen niet of zij hoort wat ik hoor of dat het bij haar iets anders is (alleen tussen de oren?). Zij heeft het niet over een lage brom maar een ruis..


Laatst aangepast door peter2301 op Wo Okt 30, 2013 12:25 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
peter2301



Sinds: 18-9-2011
Berichten: 64
Woonplaats: Noord Brabant

BerichtGeplaatst: Wo Okt 30, 2013 12:19 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb voor de fun (nouja, ik vind het eerder triest) vanmorgen nog een opname gemaakt van het moment (10:30) waarop de afzuiging van hiernaast aan wordt gezet. Misschien wel leuk om voor-na te beluisteren..

http://gloudski.hopto.org/www/geluid/20131030_afzuiging_start.wav


Laatst aangepast door peter2301 op Do Okt 31, 2013 10:17 am, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Om het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Pagina 3 van 4



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.