Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Katten verjager (oorsuizen)
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 8, 9, 10 ... 14, 15, 16  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Om het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gast






BerichtGeplaatst: Di Jun 25, 2013 9:03 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Toevallig zag ik item staan over dit item. De link is:

http://www.nsg.nl/nl/nieuws.html#1887
Naar boven
Gast






BerichtGeplaatst: Do Jun 27, 2013 6:06 pm    Onderwerp: Reageer met quote

http://www.radio1.nl/items/81308-ziek-van-kattenverjager
Naar boven
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1007
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Do Jun 27, 2013 10:54 pm    Onderwerp: Reageer met quote

http://www.homerecording.be/forum/t36691.htm

Zelfs hier beginnen ze er al over. Is het een probleem of doet iemand z'n best er een probleem van te maken? En wanneer gaan we eens objectief meten aan die dingen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Vr Jun 28, 2013 8:53 am    Onderwerp: Reageer met quote

bert stoltenborg schreef:
http://www.homerecording.be/forum/t36691.htm

Zelfs hier beginnen ze er al over. Is het een probleem of doet iemand z'n best er een probleem van te maken? En wanneer gaan we eens objectief meten aan die dingen?


Slechts argument van je dáár Bert, die kater van je is natuurlijk al lang doof! Laughing
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Gast






BerichtGeplaatst: Vr Jun 28, 2013 10:40 am    Onderwerp: Reageer met quote

Bert,

www.destentor.nl/regio/zwolle/mosquito-tegen-katten-mag-niet-geluidsoverlast-1.2896329

In de gemeente Zwolle geven ze een dwangsom af. 17KHz hoogte toon is er voor bedoeld om hangjongeren weg te jagen.

Ding geeft 140dB af dit terwijl Mosquito (ja het is een andere naam maar het gaat om dezelfde toonhoogte) 90dB afgeeft.

http://www.mijnbestand.nl/Bestand-WCRQOZ8N3SVL.pdf
Naar boven
Gast






BerichtGeplaatst: Vr Jun 28, 2013 10:43 am    Onderwerp: Reageer met quote

Kan dit kloppen? Kreeg dit binnen:

Even inhaken op het algemeen bekende gegeven dat een mens frequenties tussen de 20Hz en 20kHz zou kunnen waarnemen. Enkele jaren geleden heb ik hier voor m'n studie onderzoek naar gedaan. Mijn onderzoek was gericht op het vraagstuk waarom een viool welke voor je neus staat te spelen altijd mooier en natuurlijker klinkt dan wanneer je een viool met microfoons versterkt en weergeeft op de beste kwaliteit speakers welke in de wereld te vinden is. Een van de oorzaken van vorengenoemd probleem was dat een speaker 'slechts' frequenties tot 20 kilohertz kan weergeven. Volgens het gegeven in mijn openingszin zou dit dus ruim voldoende moeten zijn. Of toch niet...?

Ik moet eerst mijn verhaal even inleiden met een aantal basisgegevens,
dat zijn de volgende:
  • Het klopt inderdaad dat het doorsnee gehoor frequenties hoort tussen
    de 20Hz en 20kHz (=20.000Hz). Een opmerking: dit geldt voor het gehoor
    van een 10-jarige. Een vuistregel is dat het gehoor iedere 10 jaar met
    ongeveer 1000Hz afneemt. Zo kom je op de volgende getallen uit:
    10 jarige: 20Hz - 20kHz
    20 jarige: 20Hz - 19kHz
    30 jarige: 20Hz - 18kHz
    80 jarige: 20Hz - 13kHz
    etc...
  • Een mosquito om jongeren mee te verjagen werkt ergens tussen de 18
    en 19 kHz. Weet je meteen waarom de jeugd dit wel hoort en de ouderen
    van dagen niet.
  • Nu snap je ook meteen waarom oma je niet meer kan verstaan: een zeer
    belangrijk deel van de spraakverstaanbaarheid van mensen (vooral
    vrouwen) speelt zich tussen de 12 en 15 kHz af.
  • En nog een rijtje om na te kunnen gaan hoe hard de 140dB (=decibel) van zo'n kattenverjager wel niet is:
    20dB: een heel stil en verlaten bos met windkracht 0
    30dB: dat zelfde bos, maar dan met een fluitend vogeltje in de verte
    40dB: zacht gefluister
    50dB: omgevingsgeluid in een kantoor
    60dB: rustig gesprek op 1 meter afstand
    70dB: voorbij rijdende vrachtwagen op 10 meter afstand met 80km/u
    80dB: spelende klas met kinderen (85dB = arbogrens om
    gehoorbescherming te dragen)
    90dB: maximaal volume van muziek op MP3 speler
    100dB: discotheek volume
    110dB: rock-concert
    120dB: pneumatische boorhamer op 1 meter afstand
    130dB: pijngrens
    140dB: laag overvliegende straaljager
    150dB: scheurende trommelvliezen

Goed, dit zijn een aantal basisgegevens om het verhaal in een perspectief te plaatsen. Nu mijn bevindingen van het onderzoek:

Ik heb een verschil moeten constateren tussen het 'horen' en 'waarnemen' van een frequentie. Ik refereer naar bovenstaand rijtje voor hoorbare frequenties. Echter heb ik ook een aantal tests op mensen gedaan met ultrasoon geluid. Dit zijn frequenties welke boven onze gehoordrempel liggen. Ik heb het frequentiegebied tussen de 20kHz en 40kHz onderzocht. Wat bleek? Dit gebied zit boordevol waarneembare informatie welke ons gehoor, maar voornamelijk de beleving van geluid, ondersteunt. Uit onderzoek met een koptelefoon welke ultrasoon geluid kan weergeven heb ik bij een aantal mensen de proef op de som genomen.

Ik heb uitgevonden dat het ontbrekende deel van de viool waar ik in het begin van deze post over schreef in dat frequentiespectrum terug te vinden is. Maar ultrasoon geluid had, zeker op een hoger volume, ook behoorlijk nare bijwerkingen. Voorbeelden hiervan zijn angst, stress en vermoeidheid. Zelfs duizeligheid en desoriëntatie heb ik moeten constateren. Hiermee was bewezen dat ons gehoor niet stopt bij de 20 kilohertz. Wat ook volledig logisch is: onze trommelvliezen stoppen niet met trillen bij de 20 kHz. Het zijn de trilharen in onze
oren (het slakkenhuis) welke de informatie boven de 20kHz moeilijk kunnen verwerken. Maar dit betekend zeker niet dat er met ultrasoon geluid niks gebeurt binnen ons gehoor. Zodoende vind ik een ultrasoon geluid met een volume van 140dB (boven de pijngrens!!!) een vorm van zware mishandeling. Zeker in combinatie van het feit dat kinderen hogere tonen beter kunnen waarnemen dan volwassenen.

Ik weet niet hoe hoog de topicstarter in de boom wil klimmen om die kattenverdelgers te laten verdwijnen, echter ik vind dit interessante stof voor een proefproces. Heel ver achterin m'n geheugen herinner ik een zaak betreffende de voorgenoemde mosquitos. Ik herinner me vaag
iets dat iemand de fabrikant van die krengen aangeklaagd heeft bij het Europees Hof van de rechten van de mens ivm. een schending van de rechten van de mens. Het kan ook zo zijn dat ik iemand gesproken heb die dit voornemens was. Ik heb geen flauw idee of dit ooit ook
daadwerkelijk gebeurd is, echter er zijn meerderde mensen mee bezig geweest.

Mijn mening is dat dergelijke dierenverjagers verboden moeten worden. Het is uit vele onderzoeken gebleken dat ultrasone frequenties schadelijk zijn voor het welzijn van de mens, zeker op zulke achterlijke volumes als 140dB.
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Vr Jun 28, 2013 10:54 am    Onderwerp: Reageer met quote

Ben het met Bert eens dat het niveau eerst maar eens moet worden gemeten, ook om te bepalen wel niveau op enige afstand (buiten, gezien toepassingsgebied apparaat) nog resteert.

Wat je laatste vraag betreft: Wat mij betreft heeft iemand pas 'onderzoek' verricht als hij een publicatie (of anders een rapportage) kan tonen...
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1007
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Vr Jun 28, 2013 12:00 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Een aantal dingen die je zegt geloof ik gewoon niet.
Spraakverstaanbaarheid tussen 12 - 15 kHz? Laat me niet lachen.
En horen boven de 20 kHz lijkt me eerder een kwestie van een vervormende koptelefoon.

Maar wederom vraag ik: kom eens met objectieve metingen.
OH-en over dit soort dingen doet dit forum lijken op een muzikantenforum, of, erger nog, een audiofielenplatform. Mr. Green
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Gast






BerichtGeplaatst: Ma Jul 01, 2013 1:36 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Vandaag in de Volkskrant:

Quote:
De kattenmosquito, een luid piepend apparaatje, jaagt ongewenste gasten zoals poepende katten de tuin uit. Onbedoeld blijken kinderen en sommige volwassenen de pieptoon ook te horen. Leidt dat tot gezondheidsproblemen?

Het principe achter de kattenmosquito is hetzelfde als dat van een hondenfluitje: mensen horen het ultrasone geluid niet. maar voor andere beesten is het luid en duidelijk. De pieptoon van de kattenverjager kan echter zo laag afgesteld worden dat ook volwassenen hem horen.

De Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit krijgt jaarlijks klachten van bezorgde mensen. Een van hen nam contact op met de Volkskrant: hij heeft last van oorsuizen - officieel tinnitus - en vreest dat hij door de kattenmosquito van zijn buurvrouw gehoorschade heeft opgelopen.

Dat zou kunnen, zegt Jan de Laat, klinisch-fysicus en audioloog aan het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC). 'Als je bijvoorbeeld elke dag opnieuw 80 decibel aanhoort, kan er gehoorschade ontstaan.' Hij heeft het dan over decibel A: 'Dat is gecorrigeerd voor het menselijk gehoor.

Hoe luid is dat, 80 dB(A)? Een keukenblender, maaimachine of een haardroger. Of de pieptoon van de kattenverjager ook in dat rijtje past is onduidelijk. We testen het apparaat daarom in het geluidslab van het LUMC. De Laat plaatst de meetapparatuur op een meter afstand. Met een scherpe piep begint de mosquito te loeien, waarna de toonhoogte klimt. De audioloog leest de geluidsmeter af: 'Tussen de 70 en 80 dB(A).'

Dat duidt niet per se op schade. 'Deze waarden gelden enkel op een meter afstand. Hoe verder, hoe meer het geluid afzwakt, juist bij hoge tonen', zegt De Laat. Hij raadpleegt een collega, die aan het rekenen slaat. Uit die analyse blijkt dat op tien meter afstand van de geluidssterkte nog maar 60 dB(A) overblijft, en op twintig meter afstand slechts 54 dB(A). 'Dat is best hard', zegt de collega. Maar gehoorverlies krijg je er niet van, dat weten ze beiden zeker.

Het sluit volgens De Laat niet uit dat het ding geen tinnitus veroorzaakt. 'Een luid en irritant geluid dat zich herhaalt, kan bij overgevoelige mensen al voldoende zijn om een blijvende piep in de
oren te veroorzaken', zegt hij.

Rilana Cima, tinnitusonderzoeker aan de universiteit van Maastricht, twijfelt of niet-schadelijke hinder van de kattenmosquito direct leidt tot oorsuizen. Wel denkt ze dat mensen die al lijden aan tinnitus er meer last van krijgen zodra ze gaan opletten welke geluiden ze in de
omgeving horen.

Geluidshinder van een kattenmosquito kan via psychologische mechanismen tinnitusklachten verergeren als een soort neerwaartse spiraal, legt Cima uit. 'Zodra iemand een geluid hoort en daar een sterke negatieve betekenis aan geeft door reacties als angst of irritatie, wordt de associatie tussen die twee alsmaar sterker wanneer het geluid zich herhaalt.'

Van collega's hoort Cima dat tinnituspatiënten inderdaad extra last ervaren door de kattenmosquito. Ook De Laat verwacht nieuwe patiënten: 'Ik denk dat ik maar zo'n apparaat ga bestellen. Vaak willen patiënten van mij weten hoe zo'n ding werkt.'


bron: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2844/Archief/archief/article/detail/3467932/2013/07/01/Veroorzaken-piepende-kattenverjagers-gehoorklachten.dhtml
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Ma Jul 01, 2013 1:44 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Anonymous schreef:

Nu snap je ook meteen waarom oma je niet meer kan verstaan: een zeer
belangrijk deel van de spraakverstaanbaarheid van mensen (vooral
vrouwen) speelt zich tussen de 12 en 15 kHz af.


Rolling Eyes - http://www.geluidforum.nl/viewtopic.php?t=1020
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
9WEST



Sinds: 27-6-2013
Berichten: 72
Woonplaats: Drenthe

BerichtGeplaatst: Ma Jul 01, 2013 3:20 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Geluidshinder van een kattenmosquito kan via psychologische mechanismen tinnitusklachten verergeren als een soort neerwaartse spiraal, legt Cima uit. 'Zodra iemand een geluid hoort en daar een sterke negatieve betekenis aan geeft door reacties als angst of irritatie, wordt de associatie tussen die twee alsmaar sterker wanneer het geluid zich herhaalt.'


Dat heet dan met een mooi woord hyperacusis.

Quote:
Mensen met misofonie hebben een hekel aan een welbepaald geluid. Ze vrezen dat het geluid hun gehoor zal beschadigen. Het gaat over complexe geluiden die een ongemak veroorzaken omdat er een negatieve betekenis aan wordt gegeven. Aangename geluiden (muziek bijvoorbeeld) vormen geen probleem, ook al worden deze veel luider aangeboden dan de geluiden met een negatieve betekenis.

Misofonie kan leiden tot hyperacusis. Dit is het fenomeen dat je normale geluiden voortdurend als te luid ervaart. Het wordt veroorzaakt door een verandering in de verwerking van het geluid in de hersenen. Het gehoororgaan is echter vaak volledig intact. Toch zijn veel mensen met hyperacusis ervan overtuigd dat hun gehoor onherstelbaar beschadigd is. Ervaring leert ons dat bijna alle hyperacusisklachten kunnen worden verholpen met gedrags- en geluidstherapie. Er is dus geen onherstelbare schade aan het oor.

Bij mensen met een heel sterke afkeer voor normale omgevingsgeluiden spreken we van fonofobie. Normale omgevingsgeluiden zijn geluiden afkomstig van het verkeer, huishoudtoestellen, dichtslaande deuren, gepraat, enz. Dergelijke geluiden brengen in geen geval schade toe aan het oor. Een goed voorbeeld van misofonie is te vinden bij ouders van adolescenten die luisteren naar ‘moderne muziek’. Velen huiveren voor die muziek, ook als ze maar in de verte te horen is. Er zijn er zelfs met een afkeer voor de muziek die ontsnapt uit koptelefoons van draagbare CD-spelers. Andere voorbeelden van fonofobie zijn sommige geluiden die van nature onaangenaam klinken, zoals het schril geluid van krijt op een schoolbord. Nochtans is het aantal decibels geproduceerd door dit geluid zeer klein. Dat laatste noemen we culturele of soortspecifieke fonofobie.

In de praktijk valt op dat hyperacusis en fonofobie veelal samen voorkomen (in verschillende verhoudingen) bij mensen met een overgevoeligheid voor omgevingsgeluiden. Vooraleer over te gaan tot behandeling is het van groot belang uit te maken welke vormen van geluidsgevoeligheid aanwezig zijn en welke vorm overheerst.

Bron: http://www.tinnitus-trt.info/hyperacusis.html

Het AMC doet er sinds vorig jaar een studie over.

http://www.amcpsychiatrie-angst.nl/behandeling_angststoornissen_misofonie.htm
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Linda



Sinds: 2-1-2011
Berichten: 344
Woonplaats: midden van het land.

BerichtGeplaatst: Ma Jul 08, 2013 12:07 pm    Onderwerp: Reageer met quote

bert stoltenborg schreef:
....Zelfs hier beginnen ze er al over. Is het een probleem of doet iemand z'n best er een probleem van te maken?

Denk dat iemand daar hard voor aan het werk is om in het nieuws te geraken. coffee
Veel gelijksoortige vragen en berichten onder andere namen op diverse fora.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
MichielvanEeden
Expert


Sinds: 7-10-2006
Berichten: 115
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

BerichtGeplaatst: Vr Sep 20, 2013 4:57 pm    Onderwerp: Begin van een meting Reageer met quote

In antwoord op Bert z'n oproep "Wanneer beginnen we eens met meten" hierbij het begin:

Ik heb een ogenschijnlijk populair model gekocht: Weitech Garden protector 2

De meting heeft binnen plaatsgevonden op 2,5 m afstand van de bron.
De meting is uitgevoerd met een B&K 2148 smalband analyser, B&K 2619 voorversterker en een B&K 4191 microfoonkapsel. De analyser loop door tot 24000 Hz, de microfoon tot 40000 Hz.
Dit zijn indicatieve metingen, de meetketen in niet diepgaand gekalibreerd en er is geen echt vrij veld.

Resultaten:

________frequentie(Hz)___geluiddrukniveau Lp (dB)
Stand 7____13900____________80
Stand 6____16600____________79
Stand 5____18750____________94
Stand 4____21150____________91
Stand 3____23100____________74
Stand 1 en 2: frequentie te hoog om te meten.

Noot: de geluiddrukniveaus (Lp) bovenstaand zijn NIET A-gewogen. Voor omrekening naar dB(A) gaat er tussen de 5 en 9 dB vanaf, afhankelijk van de frequentie.
(Boven 20000 Hz tertsband is de A weging niet meer gedefinieerd).

Bespreking:

Vooraf: ik ben van mening dat overlast vanwege huisdieren door de betreffende baasjes opgelost moet worden, ik ben geen voorstander van deze apparaten.
Het apparaat dat hierbij is onderzocht zal naar mijn vermoeden geen overlast voor mensen veroorzaken in de standen 1 t/m 3. Standen 4 en 5 zullen voor sommige, met name jonge mensen hinderlijk zijn, standen 6 zal voor velen, en stand 7 voor vrijwel alle mensen hinderlijk zijn.
De kans op gehoorschade lijkt me zeer klein of afwezig, zeker bij korte blootstelling.
Over de kans op tinnitus kan niet veel zeggen.
(De standen 1 t/m 3 zijn volgens de gebruiksaanwijzing geschikt voor katten)

Als er mensen zijn die andere typen willen laten meten: met het onderstaande onderschrift kun je me vinden.
_________________
Technisch Bureau van Eeden - www.tbve.nl - Lawaaibestrijding, geluidsmeting, advies en onderzoek.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1007
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Za Sep 21, 2013 10:36 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Bravo Michiel!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Gast






BerichtGeplaatst: Di Okt 08, 2013 2:54 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hierbij document welke door de politie is verzonden. In dit document kunt u alle meldingen lezen die over een Mosquito/kattenverjager van de landelijke politie gaan.

http://www.filedump.net/dumped/overlastmosquitomeldingpolitie1381234674.pdf
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Om het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 8, 9, 10 ... 14, 15, 16  Volgende
Pagina 9 van 16



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.