Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Katten verjager (oorsuizen)
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 14, 15, 16  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Om het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gast






BerichtGeplaatst: Di Mei 07, 2013 12:19 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Beste Bert,

Kun je ook aangeven waarom wettelijk geluiden boven de 16KHz toegestaan is? Want ik lees dat niet terug in de wet dat er gediscrimineerd wordt met toonhoogtes?
Naar boven
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1007
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Di Mei 07, 2013 4:58 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben ook geen grootheid op het gebied van wetjes en regeltjes, maar je hebt een norm waaraan geluidmeters moeten voldoen. De norm die ik heb heet IEC651 en ik weet niet of die nog geldt (meestal worden die normen om de haverklap vervangen).
Als ik er zo snel doorfiets moet een meter tot 12.500 Hz kunnen meten en aan bepaalde andere voorwaarden voldoen.
De wet zegt dat je zo'n meter van het type I moet gebruiken, en dat impliceert dat je tot 12.500 Hz moet kunnen meten. Wat daarboven gebeurt zal wel niet belangrijk zijn Very Happy .
Ook voor lage frequenties is de wet nogal vaag.

Ik blijf me overigens afvragen of zo'n apparaat, dat door jan en alleman wordt gehoord, niet gewoon defect is of heel veel vervorming genereert.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Gast






BerichtGeplaatst: Di Mei 07, 2013 7:59 pm    Onderwerp: Reageer met quote

In het onderzoek van de Hoge Gezondheidsraad staat ook in dat er neven effecten zijn op de hoorbare frequenties. Ik vraag me af: Wanneer ik een toon op 17KHz uitzend: Zal daar omliggende frequenties ook niet wat te meten zijn? Dus op 16KHz? Of kun je exact op 17Khz toonhoogte uitzenden?

Als het werkelijk zo is dan maar bij een hoge functionaris deze geluiden in de tuin gaan verspreiden, wellicht dat er dan wel snel verandering komt.
Naar boven
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1007
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Wo Mei 08, 2013 1:57 am    Onderwerp: Reageer met quote

zuivere tonen bestaan eigenlijk niet.
Je hebt altijd 'vervuiling' dus andere tonen die ook optreden, dat wordt vervorming genoemd.
Als die vervormde tonen dominant worden kun je dus ook al zend je een hoog signaal uit, toch hoorbare artefacten krijgen.
Maar dat is makkelijk te meten met een computer en een microfoon.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
MichielvanEeden
Expert


Sinds: 7-10-2006
Berichten: 115
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

BerichtGeplaatst: Vr Mei 10, 2013 2:33 pm    Onderwerp: Reageer met quote

bert stoltenborg schreef:
.... De norm die ik heb heet IEC651 en ik weet niet of die nog geldt (meestal worden die normen om de haverklap vervangen).....


Met die snelheid van vervanging valt het wel mee:
IEC 179: 1965
IEC 651: 1979
IEC 61672: 2003

We zijn dus nu toe aan de derde norm in bijna 50 jaar tijd (er zijn enkele aanvullende "ondergeschikte" normen geweest over oktaafbandfilters en integratie).
De laatstgenoemde is versie waaraan geluidniveaumeters (zouden) moeten voldoen.

Niet alleen de hoogste frequentie die gemeten moet kunnen worden is van belang, vooral de tolerantie waarmee!

Een klasse 2 meter hoeft bij 12,5 kHz niets kunnen meten: tolerantie is tot min oneindig. Dat geldt voor de 1979 en voor de 2003 norm. Een klasse 1 meter mag bij 12,5 kHz een tolerantie hebben van +2 / -5 dB (2003 norm - loodrechte inval vrijveld).
_________________
Technisch Bureau van Eeden - www.tbve.nl - Lawaaibestrijding, geluidsmeting, advies en onderzoek.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
roelof



Sinds: 18-8-2010
Berichten: 83

BerichtGeplaatst: Vr Mei 10, 2013 8:36 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Ruzie om pieptoon Bergse poezenverjager

BERGEN OP ZOOM - Een apparaatje dat katten moet verjagen, een soort Mosquito, heeft voor burenruzie gezorgd in Bergen op Zoom. Bewoners van de Dubbelstraat zeggen last te hebben van de hoge pieptoon die het ding voortbrengt.

Het kleine apparaatje – Garden Guard Ultrasonic Animalchaser genaamd – is te vergelijken met de mosquito, die verschillende gemeentes hebben ingezet om hangjongeren te verjagen. Het produceert een toon die zo hoog is, dat alleen dieren én mensen onder de vijfentwintig het kunnen horen.

Maar dat laatste is een gemiddelde. Wie toevallig oren heeft die wat minder aan slijtage onderhevig zijn, hoort een afgrijselijke piep, klaagt de 45-jarige Han Verbeem. "Ik kan niet rustig buiten zitten, dan word ik helemaal gek van die piep. Alsof iemand keer op keer met zijn nagels over het schoolbord krast. En ik ben niet de enige die daarover klaagt."

Lees vrijdag meer over de poezenpiep-ruzie in BN DeStem.

Bron: http://www.bndestem.nl/regio/bergen-op-zoom/ruzie-om-pieptoon-bergse-poezenverjager-1.482987
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Gast






BerichtGeplaatst: Zo Mei 12, 2013 11:05 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
21-05-2010
D66 tegen inzet Mosquito
Op 11 mei jl. heeft de gemeenteraad in meerderheid het initiatiefvoorstel van de VVD aangenomen om de Algemeen Plaatselijke Verordening (APV) zodanig te wijzigen dat een Mosquito kan worden ingezet in de buitenruimte.

Achtergrond
Een Mosquito is een instrument om de overlast van jongeren tegen te gaan. Inzet is altijd tijdelijk en de Mosquito kan door de burgemeester ingezet worden na overleg met politie en justitie. De raad wordt tevoren geïnformeerd over de inzet. Reden voor het akkoord gaan met de wijziging in de APV is het verhogen van de openbare orde en veiligheid en leefbaarheid in de openbare ruimte. Zonder APV aanpassing kan de Mosquito niet worden ingezet.

Standpunt D66 fractie Barendrecht
D66 fractie heeft tegen dit initiatiefvoorstel gestemd. Hiervoor hebben wij een drietal argumenten aangedragen. Ten eerste past dit instrument ( dat sterk doet denken aan een moderne vogelverschrikker) niet in het positieve jeugdbeleid van Barendrecht. Dit beleid houdt in dat we in Barendrecht sterk inzetten op preventieve maatregelen om op die manier de optimale ontwikkelingskansen van onze jongeren te creëren. Ook met betrekking tot repressiemaatregelen heeft Barendrecht een sluitend en effectief netwerk. Zo is -door een goede samenwerking tussen de politie, gemeente, wijkregie, jongerenwerk en woningcorporaties- de overlast op het Middeldijkerplein aanzienlijk verminderd. Een Mosquito draagt niet positief bij aan de bestaande inzet en middelen.

Ten tweede zijn de effecten van de Mosquito op de gezondheid nog niet helemaal onderzocht. Het blijkt dat er geen schade voor de gezondheid optreedt indien men niet langer dan een uur op tenminste 4 meter van Mosquito verblijft. Maar de onderzoeken hebben geen inzichten verschaft over de schadelijke gevolgen voor mensen die vaker per dag langs de Mosquito lopen. Wel is aangetoond dat de gezondheidsschade voor zwangere vrouwen en kleine kinderen (waarvan er veel in in Barendrecht wonen) aanwezig is. De ervaring uit Rotterdam laat zien dat, hoewel het de bedoeling is dat de Mosquito voor mensen tot ongeveer 26 jaar hoorbaar is, ook veel mensen tot ver in de veertig en kleine kinderen de Mosquito kunnen horen.

Verder heeft de D66 fractie tegen dit initiatiefvoorstel gestemd omdat de effecten van de Mosquito in Barendrecht niet bewezen zijn. In 2007 is gestart met de pilot op Avenue Carnisse. Uit het evaluatierapport van deze pilot valt geen enkel effect van de Mosquito waar te nemen. Sterker nog, het effect van de goede samenwerking van verschillende partijen was, door het afnemen van de overlast op het Middeldijkerplein, duidelijk zichtbaar. De fractie van D66 pleit er dan ook voor om meer te investeren in deze samenwerking aangezien hier de effecten duidelijk waarneembaar zijn, in plaats van de APV te wijzigen om een ineffectief instrument mogelijk te maken.

Tenslotte willen wij er op wijzen dat dit instrument een waterbedeffect veroorzaakt. Indien jongeren op die plek waar de Mosquito zich bevindt overlast veroorzaken dan zullen zij, bij het aanzetten van de Mosquito, een andere plek vinden waar ze (wellicht door irritatie) nog meer overlast zullen veroorzaken. We moeten er toch niet aan denken om heel Barendrecht met Mosquitos te bombarderen? Daarom is de D66 fractie in Barendrecht een fervent voorstander van een positief jeugdbeleid waarin samenwerking met alle relevante partijen en jongeren voorop staat. Dit laat niet weg dat overlastgevend gedrag hard aangepakt moet worden, alleen is ons inziens de Mosquito daar niet het juiste instrument voor.

Bron: http://www.d66barendrecht.nl/nieuws?id=2


Dochtertje van 2 loopt met haar handjes in de oren en krabt steeds in haar oren, is nu open.
Naar boven
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Ma Mei 13, 2013 8:31 am    Onderwerp: Reageer met quote

We weten dat de mosquito reeds lang een zeer controversieel toestel is.

Hopend dat dit niet steeds herhaald wordt voor elke gemeente en de talrijke politieke discussies ter zake hier nog een paar links:

SP in Rotterdam:
http://rotterdam.sp.nl/bericht/43051/100311-raad_van_europa_mosquito_moet_verboden_worden.html

Amsterdam:
http://www.parool.nl/parool/nl/4/AMSTERDAM/article/detail/1836134/2011/02/18/Van-der-Laan-mosquito-in-de-ban.dhtml

Algemeen:
http://www.nrc.nl/rechtenbestuur/2008/12/15/mosquito-kan-weer-opgeborgen-worden/

Standpunt van de raad van Europa:
http://assembly.coe.int/ASP/NewsManager/EMB_NewsManagerView.asp?ID=5343&L=2


Laatst aangepast door Eric Desart op Di Mei 14, 2013 7:58 am, in totaal 2 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Ma Mei 13, 2013 10:04 am    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Wel is aangetoond dat de gezondheidsschade voor zwangere vrouwen en kleine kinderen (waarvan er veel in in Barendrecht wonen) aanwezig is.


Question
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Gast






BerichtGeplaatst: Ma Mei 13, 2013 9:28 pm    Onderwerp: Reageer met quote

uitspraak vandaag door mr. Visser. De uitslag hiervan kunt u dan op TV bekijken hiervan.
Naar boven
Gast






BerichtGeplaatst: Di Mei 14, 2013 7:55 am    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Geachte heer/mevrouw
In reactie op uw informatieverzoek kan ik u het volgende mededelen.
Er is bij ons één casus bekent met betrekking tot geluidsoverlast van een apparaat bedoeld om katten te verjagen.
Er was een klacht binnengekomen van een familie met twee kinderen.
De jonge kinderen hadden hun ouders verteld dat ze niet meer in de speeltuin wilde spelen (direct gelegen achter de woning waar, naar later bleek, een katten verjager hing).
Tevens wilde de kinderen niet meer langs het pad lopen wat aan de vrije zijde van een hoekhuis was gelegen.
De kinderen klaagden over een misselijkmakende hoge pieptoon waar ze last van hadden.
Handhaving heeft toen ter plaatse onderzoek gedaan en heeft toen een katten verjager gezien en gehoord.
Het apparaat (de katten verjager) hing aan de vrije zijde van een hoekhuis op de eerste etage.
Het feit dat het apparaat hoorbaar was door mensen deed ons vermoedden dat het apparaat defect zou zijn.
De frequentiebereik waarmee een verjager werkt zou buiten de gehoordrempel moeten liggen van een mens (jong en oud).
De bezitters van het apparaat zijn toen op de hoogte gesteld van de hinder die het apparaat veroorzaakte en is hun verzocht het apparaat niet meer te gebruiken.
Hier is niet direct gevolg aan gegeven maar na een herhaalde verzoeken voldeden de bewoners hier toch aan.
Na een tijd (c.a. 3 maanden) werd de gemeente opnieuw benaderd door de zelfde familie.
De kinderen konden 's avonds niet slapen vanwege het geluid van de voornoemde katten verjager die om de paar minuten aan ging.
Tijdens nachtelijke controle bleek dat het apparaat inderdaad in werking was.
Gezien de frequentie (niet buiten het gehoor van een mens) en de geluidsterkte leek het ons aannemelijk dat, vooral kinderen, hier hinder/overlast van konden ondervinden.
Dat er sprake was van slaapverstoring van de kinderen was voldoende reden om handhavend op te treden.
De bewoners zijn toen nogmaals bezocht door medewerkers van Handhaving.
Ze zijn op de hoogte gesteld van de overlast en dat dit een overtreding was van de algemene plaatselijke verordening van de gemeente Zandvoort.
Ze hebben toen een laatste mondelinge waarschuwing gekregen.
Bij het voortduren van de overtreding overlast zou er strafrechtelijk en/of bestuursrechtelijk gehandhaafd worden op basis van artikel 4:6 van de algemene plaatselijke verordening van de gemeente Zandvoort (zie bijgevoegd artikel).
Gelukkig hebben de bewoners voldaan het de laatste waarschuwing.

Artikel 4:6 Overige geluidhinder
1. Het is verboden buiten een inrichting in de zin van de Wet milieubeheer of het Besluit toestellen of geluidsapparaten in werking te hebben of handelingen te verrichten op een zodanige wijze dat voor een omwonende of voor de omgeving geluidhinder wordt veroorzaakt.
2. Het college kan van het verbod ontheffing verlenen.
3. Het verbod geldt niet voor zover in het daarin geregelde onderwerp wordt voorzien door de Wet geluidhinder, de Zondagswet, de Wet openbare manifestaties, het Vuurwerkbesluit of de Provinciale milieuverordening.


Ik vertrouw er op u voldoende geïnformeerd te hebben.
Naar boven
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Di Mei 14, 2013 8:57 am    Onderwerp: Reageer met quote

Anonymous schreef:
uitspraak vandaag door mr. Visser. De uitslag hiervan kunt u dan op TV bekijken hiervan.

Over wat gaat dit (wat betekent deze post)?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Gast






BerichtGeplaatst: Di Mei 14, 2013 1:18 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Over programma "Recht in de Regio".
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Di Mei 14, 2013 1:37 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Anonymous schreef:
Over programma "Recht in de Regio".


Uitspraak over welke specifieke situatie, in een geschil tussen welke partijen en in welk programma, op welke zender. Ik wist het ook niet.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Gast






BerichtGeplaatst: Ma Mei 20, 2013 6:39 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Dochter van nog geen twee jaar oud heeft haar oren open gekrabd tot bloedens toe. Gelijk gecheckt, ze heeft geen oorontsteking. Wanneer de katten mosquito afgaat stopt ze haar handjes in de oren. Lijkt me niet zo gezond? Vind dit niet leuk, te meer niet omdat zij nog niet kan praten.

Quote:
Geluid: Het gehoor van een jong kind kan geluidstrillingen met een frequentie tussen 20 Hz en 24 000 Hz waarnemen als geluid. De bovengrens neemt af naarmate men ouder wordt tot onder ongeveer 10 000 bij bijvoorbeeld 50-plussers. Voor de geluiden tussen 500 en 8000 Hz is ons gehoor het gevoeligst. Dit laatste is ook het gebied waarin de verstaanbaarheid van de menselijke stem de grootste rol speelt.


Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Hertz_(eenheid)

Kinderen kunnen circa horen tot 24 kilohertz? Ik heb zelf een honden verjager welke werkt op 25KHz die een kennis van mij ook nog goed kan horen. Zij kan heel hoog horen.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> Om het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 14, 15, 16  Volgende
Pagina 6 van 16



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.