Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Bart Hoogeboom
Sinds: 15-3-2012 Berichten: 111 Woonplaats: Noordwolde
|
Geplaatst: Vr Apr 19, 2013 6:50 am Onderwerp: |
|
|
Of de ankerloze spouwmuu wordt toegepast?
Dit wordt zeker gedaan maar het is meer uitzondering dan regel.
Het is goedkoper om 1 muur te bouwen dan 2 muren.
Dus een ankerloze spouwmuur is een kwestie van geld en wordt meer toegepast in de hogere segment van bouwen. _________________ | www.bigtreeacoustics.nl | Big Tree Acoustics, we make quality sound better. |
|
Naar boven |
|
|
markgast Gast
|
Geplaatst: Vr Apr 19, 2013 2:15 pm Onderwerp: dikte |
|
|
bedankt voor de antwoorden.
ik woon in een huurwoning. En achter de keuken kan ik zeg maar het geraamte werk zien liggen.
Geen stuk werk dus.
En boven op zolder zag ik op de vliering bij een tussenmuur ook de dikte.
De steen is 10 cm dik.
Mijn tussenwoning, extreem gehorig, is volgens de woningbouw tussen de woningen
met 10 cm dikke muren gebouwd dan 5 cm en dan weer 10 cm.
Ik kan dat niet controleren of er werkelijk een tweede muur is.
Maar ik zie hoe slecht gemetseld. Gaten tussen de stenen omdat het metselwerk afbrokkeld.
volgens de woningbouw is het in een flat in een naburig dorp vele malen erger... |
|
Naar boven |
|
|
markgast Gast
|
Geplaatst: Vr Apr 19, 2013 2:25 pm Onderwerp: diep |
|
|
Quote: | Laten we eerst iets over de maten van stenen vertellen
Een steen is 21 cm lang en 10 cm breed. Een steens muur is dus 21 cm dik en een halfsteens muur 10 cm dik. |
Wat bedoel je met lang en breed en dik?
Ik heb zelf 10 cm dik (diepte) muren.
Waarom is halfsteens niet 10,5? Dat is toch logischer want de helft van een steen is toch 10,5 ipv 10. |
|
Naar boven |
|
|
Bart Hoogeboom
|
Geplaatst: Vr Apr 19, 2013 4:02 pm Onderwerp: |
|
|
Waarom is een steen 10 cm breed. 2 x de breedte van de steen + 1 voeg (1 cm) wordt dan 21 cm.
Dit is gedaan voor steens werk (21 cm breed) en voor de hoekoplossingen.
Als u een halfsteens (10 cm) muur heeft dan is er een spouw en dan nog een halfsteens muur. De scheidingsmuren van woningen zijn door de jaren heen altijd dikker dan 20 CM. Over de kwaliteit van het metselwerk kan ik op afstand geen oordeel geven dus u zal wel gelijk hebben.
Ik kom er niet goed uit wat u bedoelt met geraamte. Moet ik dit zien als een houten geraamte met gipsplaten er op? Is de geraamte de achter gevel?
Wat betreft de flat in de naburige gemeente kan ik alleen zeggen dat ik weet uit ervaring dat de muren daar massief zijn. _________________ | www.bigtreeacoustics.nl | Big Tree Acoustics, we make quality sound better. |
|
Naar boven |
|
|
markgast Gast
|
Geplaatst: Vr Apr 19, 2013 4:37 pm Onderwerp: muur |
|
|
met geraamte bedoel ik de kalkzandstenen.
Er zit geen stuklaag voor daarom kon ik ze zien achter de keuken en boven op zolder bij een tussen muur. |
|
Naar boven |
|
|
Bart Hoogeboom
|
Geplaatst: Vr Apr 19, 2013 4:51 pm Onderwerp: |
|
|
OK
Kalkzandsteen metselen is zeer lastig. U zegt dat het woningbouw is dus de metselaars zijn eigenlijk stapelaars. De specie heeft niet gehecht aan de stenen, wat helaas normaal is bij die bouw.
De spouw zal ook vol liggen met valspecie en ik vermoed dat de muren met ankers aan elkaar verbonden is (dit weet ik niet zeker). Dus eigenlijk akoestisch gezien heeft u een tussenmuur van 20 cm dik.
Ik weet niet wat u verder van ons verwacht maar wat ik geschreven heb is meer bouwkundig dan akoestisch. Op zich vind ik dit niet erg maar het is eigenlijk een geluidsforum en geen bouwforum.
Ik hoop dat ik het een en ander goed heb uitgelegd. _________________ | www.bigtreeacoustics.nl | Big Tree Acoustics, we make quality sound better. |
|
Naar boven |
|
|
Markgast Gast
|
Geplaatst: Za Apr 20, 2013 2:18 pm Onderwerp: gehorig |
|
|
dat heb je.
Ik begrjip nu beter waarom mijn woning gehorig. En dat een nieuwe woning niet betekend dat het minder gehorig is.
Eigenlijk is het wel triest gesteld in Nederland, hoe woningen gebouwd worden. |
|
Naar boven |
|
|
Gast Gast
|
Geplaatst: Di Nov 19, 2013 2:30 pm Onderwerp: |
|
|
In de jaren '50 t/m de jaren '70 werden vaak rijtjeswoningen gebouwd waarbij de woningscheidende wand werd opgetrokken met B2-blokken en waarbij de vloeren ook nog eens doorlopen. Supergehorig natuurlijk waarbij de de buren duidelijk kunt horen praten. Worden zulke gehorige rijtjeswoningen nog steeds gebouwd? |
|
Naar boven |
|
|
|