Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 

FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

voorzetwand geankerde spouwmuur
Ga naar pagina Vorige  1, 2

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
DJersen
Gast

BerichtGeplaatst: Zo Dec 30, 2012 5:14 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Eric: Als ik jouw reactie lees houdt mijn eerdere theorie dus enigszins stand. Namelijk hoe dichter je de regels bij elkaar plaatst hoe minder de geluidsdemping zal zijn, omdat het stukje gipsplaat dan een hogere demping en vering zal ondervinden dan de rest van alle gipsplaten. Natuurlijk noem ik dan nog niet andere effecten zoals een andere dynamica van de muur waarop het kleine stukje gips wordt geplakt en de andere luchtspouw die je hebt (die dus ook invloed heeft op de vering).

Ik zie echter een oplossing die allicht de situatie kan verbeteren: De veerregels onderbreken, zodat het kleine stukje gipsplaat net zoveel demping en vering zal ondervinden als de rest van de gipsplaten. Je zorgt er dus simpelweg voor dat de veerregels niet van boven naar beneden in een stuk doorlopen, maar dus onderbroken worden. Ik zou zeggen dat de vermindering van de lengte aan veerregel evenredig moet zijn met de vermindering in oppervlakte die je hebt in verhouding met een 60 cm plaat.

Ik ben benieuwd wat jullie vinden van deze redenering. En ja, precieze resultaten zijn erg moeilijk te voorspellen, maar ik ben benieuwd of deze redenering theoretisch gezien los van allerlei andere invloeden standhoudt.
Naar boven
Eric Desart
Expert

Sinds: 18-5-2006

BerichtGeplaatst: Zo Dec 30, 2012 5:20 pm    Onderwerp: Reageer met quote

DJersen

Jouw redenering is deels een goede en juiste redenering. Het komt niet alleen op de dynamische stijfheid van de elastische veerregel aan, maar ook de vrije overspanning in de breedte van de gipskartonplaat zelf.

Je moet alleen zorgen dat je voor de bevestiging van de gipskartonplaten zelf niet boven de 25 cm gaat aan de plaatranden.

IK denk echter dat deze ganse zaak ondergeschikt is aan de massa-veer resonantie van de plaat zelf. Die luchtlaag zelf werkt als een veer die je slapper maakt (=betere isolatie) door je spouw te vergroten.

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
DJersen
Gast

BerichtGeplaatst: Zo Dec 30, 2012 6:06 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Je moet alleen zorgen dat je voor de bevestiging van de gipskartonplaten zelf niet boven de 25 cm gaat aan de plaatranden.

Je bedoelt dat de veerregels niet meer dan 25 cm onderbroken moeten zijn?

Quote:
IK denk echter dat deze ganse zaak ondergeschikt is aan de massa-veer resonantie van de plaat zelf. Die luchtlaag zelf werkt als een veer die je slapper maakt (=betere isolatie) door je spouw te vergroten.

Met de "luchtlaag" en "spouw vergroten" bedoel je de extra (lucht)ruimte die ontstaat doordat de veerregel wordt onderbroken?
Naar boven
Eric Desart
Expert

BerichtGeplaatst: Zo Dec 30, 2012 6:24 pm    Onderwerp: Reageer met quote

DJersen schreef:
Quote:

Je bedoelt dat de veerregels niet meer dan 25 cm onderbroken moeten zijn?

Liefst minder want je moet nog plaats hebben om je gyproc plaat te bevestigen in het houten balkje.
Ofwel laat je het houten balkje doorlopen en snij je gewoon de vilt en de polyesterwol weg.

Quote:

Met de "luchtlaag" en "spouw vergroten" bedoel je de extra (lucht)ruimte die ontstaat doordat de veerregel wordt onderbroken?[/quote]

Neen, dat is de moeite niet.
Ik bedoel jouw totale constructie. Jij wil inzake plaatsgebrek die spouw zo klein mogelijk houden. Hoe kleiner die spouw is hoe lager je isolatiewaarde gaat zijn. Dit is omdat die MSM hoger komt te liggen.

Je moet mijn artikel ter zake grondig lezen en begrijpen.
Je verbetert je isolatie door die put van die fo zo laag mogelijk te krijgen.

Hier nog eens de formules uit dat artikel.

Je kan die veerregels eventueel monteren op een houten lat, of dat balkje waarin je de gyproc schroeft nog verdikken met een lat.
Of als alternatief de massa verzwaren door met 2 gyprocplaten (verzet gemonteerd) in plaats van 1.

Naar boven
DJersen
Gast

BerichtGeplaatst: Zo Dec 30, 2012 8:54 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Eric: Samengevat bedoel je neem ik aan dat de lucht in de relatief kleine spouw zorgt voor een hogere veer constante en dus een verhoging van de resonantiefrequentie, waardoor er minder demping zal zijn in het laagfrequente spectrum. Als gevolg zal de isolatie in zijn geheel dus minder zijn.

Het punt dat je dus oorspronkelijk wilde maken is dat het wel of niet door laten lopen van de veerregels minder resultaat oplevert dan het vergroten van het spouw. Maar dit kan natuurlijk ook opgemerkt worden voor de rest van de voorzetwand naast de schoorsteen.

Ik ben overigens van plan om de 40 mm versie te nemen. Het is inderdaad zo dat de isolatie dan minder zal zijn, maar ik vraag me af of een dikkere wand überhaupt zin heeft. Er zal sowieso flankerend geluid komen van de wanden die vastzitten aan de woningscheidende wand (de wanden van de gevel dus). Daarnaast geven de vloerbalken van het plafond en de vloer ook geluid af. Met een glas is simpelweg te horen dat deze twee elementen ook redelijk wat geluid uitstoten. Wat ik me dus afvraag is of de extra isolatie die je krijgt van een dikkere voorzetwand niet teniet wordt gedaan door het flankerende geluid dat binnen zal komen door zowel de vloeren als de gevelwanden die niet geïsoleerd zullen gaan worden.

Het geluid dat overigens de plafondbalken uitstoten denk ik nog te kunnen gaan verminderen met veerregels in het plafond, maar dat is even een onderwerp apart.

Mijn punt is dus dat ik wel degelijk begrijp dat een grotere spouw meer isolatie oplevert, maar ik vraag me nogmaals af of dit niet teniet wordt gedaan. Daarnaast is een dikkere voorzetwand qua ruimte niet erg praktisch en ook nog duurder. Vandaar dus mijn voorkeur voor een 40mm wand.

Overigens zijn hier meetrapporten te vinden van de IVI spijkerregels. Te zien is dat inderdaad de 40mm variant een mindere geluidsdemping geeft, maar het verschil met de 80mm versie valt mij mee. (het grootste verschil zit hem voornamelijk in de 125db zoals te verwachten was)
Naar boven
Eric Desart
Expert

BerichtGeplaatst: Ma Dec 31, 2012 12:07 am    Onderwerp: Reageer met quote

Het probleem zit vooral beneden die 125 Hz (muziek).
Hou er rekening mee dat al die metingen met 2 gipskartonplaten zijn (dubbele massa).

Dat flankerend geluid gedraagt zich als een enkelwandig systeem. Jouw geïsoleerde wand als een dubbelwandig systeem.
De totaalisolatiewaarde is de optelling gewogen in functie van oppervlakte van de zwakste schakels.

Als ik al deze berichtjes nog eens lees, vraag ik me af of je het niet met die 40 mm regel kan doen met een dubbele gyprocbeplating.

Naar boven
DJersen
Gast

BerichtGeplaatst: Di Jan 01, 2013 8:06 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Datzelfde dacht ik dus ook, namelijk 40mm regels met dubbele gipsplaten erop. Er blijven redelijk wat zwakke schakels uiteindelijk (de wanden van de gevel dus) waardoor dikkere regels allicht niets op zullen leveren.

Als ik het zo na lees dan ben ik er uit en ga ik voor de nevima IVI regels van 40 mm. Daarnaast zal ik ook nog veerregels (RB66 van Gyproc denk ik momenteel aan) in het plafond stoppen, zodat ik zo min mogelijk zwakke schakels heb als haalbaar is.

Indien er geen verdere aanvullingen zijn, dan wil ik jullie graag bedanken voor jullie reacties. Met name de reacties van Eric zijn erg behulpzaam geweest. Als jullie willen dan vertel ik graag wat het uiteindelijke resultaat is geworden.
Naar boven
Eric Desart
Expert

BerichtGeplaatst: Di Jan 08, 2013 11:57 am    Onderwerp: Reageer met quote

Ter info:

Vraag van Peter die hier niet thuishoorde verplaatst naar eigen topic: voorzetwand van sandwich van "rubber speeltegels"

Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Pagina 2 van 2

Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed