Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Geluidshinder buren (via mail aan beheer)

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Wo Mei 02, 2012 1:11 pm    Onderwerp: Geluidshinder buren (via mail aan beheer) Reageer met quote

Beste,
 
Het kan toch niet mogelijk zijn dat ik, 7 dagen op de 7 dagen, inclusief zon- en feestdagen moet meeluisteren naar een piano die zo goed als in mijn living staat.
 
Mijn buurvrouw heeft twee dochters.  Een zestal weken nadat ik hier ben komen wonen heeft mevrouw zich een piano aangeschaft.  Ze spelen tenminste met twee of misschien met drie piano.  Dit alle dagen van de week en niet op vaste uren.
 
Ze weten al heel lang wat een overlast dit voor mij en mijn zoon is.  Het duurt al drie jaar. Zelfs met zon- en feestdagen wordt geen rekening gehouden.
 
Gisteren dinsdag 1 mei rond 9 uur zat ik aan de tafel in de living met een pot koffie, raam open, mooi weer, vogels fluiten enz....  Opeens wordt er “vollen bak” gespeeld op de piano die zij op de scheidingsmuur van de twee livings heeft geplaatst.  De twee huizen zijn rijwoningen, zijn spiegelhuizen en allicht ook tegelijkertijd gebouwd. We zijn allebei huurders.  Ik dacht toch niet dat het mijn probleem is dat haar kinderen notenleer en pianoles volgen en ten allen tijde zo maar op de piano
kunnen spelen, ten koste van de rust van de buren.
 
Mijn overburen bevestigen dat zij de piano horen tot in hun huis, als mijn buurvrouw haar raam dicht is en dat van hun badkamer open staat !! De dochter van mijn overburen bevestigt zelfs dat zij de piano kan horen als zij als voetganger de straat binnenkomt.  Wij wonen halverwege de straat !!!!
 
Begin december 2011 is de wijkagent tussengekomen.  Ze had toen beloofd, vooral omdat mijn zoon examens had, er rekening mee te houden.  De wijkagent had mij toen al aangeraden om toch een brief naar de vrederechter te sturen met beschrijving van de problemen.  Dit heb ik dan ook gedaan in december 2011.
Aan de wijkagent heeft ze toen ook gezegd dat ze weigert haar piano te verplaatsen, iets te doen om aan het probleem te verhelpen.  Ik, op mijn beurt, heb haar kort nadien uitgenodigd om eens te komen luisteren bij mij thuis als haar dochters op de piano spelen en omgekeerd.  Ze is op die uitnodiging niet ingegaan en doet sinds begin februari terug haar zin.  Mijn zoon is soms genoodzaakt om opdrachten voor school in de badkamer te doen !!!!! Omdat dit de enige plaats is in huis waar je de piano minder hoort.  Die huizen zijn ware klankkasten.  Het geluid gaat langs de muren tot in je slaapkamer.  Keer op keer zit ik recht in mijn bed van het “verschieten” van het geluid van de piano in het weekend.  Als de dames slapen tot 9 uur in het weekend, spelen ze vanaf 09.05 uur.  Slapen ze tot 10 uur, dan spelen ze vanaf 10.05 u!
Ik heb tot op vandaag nog geen oorlog gemaakt, nog altijd niet na die drie jaar, maar ik vraag mij af wat de reactie zou zijn indien ik mijn TV of muziek systematisch in het weekend vanaf 9 uur veel te luid zou opzetten !!!  Of dat ik tijdens de week, als zij gedaan hebben met spelen en dan misschien aan hun huiswerk moeten beginnen, mijn muziek vanaf dit ogenblik veel te luid zou opzetten !  Enz..., enz...  Ze beseft nog niet eens dat ik, als ik wil, oorlog kan maken, zoveel ik wil.  Zo mensen denken dat ze het recht ten allen tijde in eigen hand hebben en dat niemand iets kan doen, dat ze zelf allesbehalve leuk vinden.
 
De maat is voor ons meer dan vol.  Ik ken de wettelijke reglementeringen niet maar het resulteert voor mij in een vorm van “pesterijen”.  Hoe is het in eerste instantie al mogelijk om het in je hoofd te halen een piano in een oude rijwoning binnen te halen en deze dan nog te stellen op de scheidingsmuur van de twee livings !!!!!
 
Die vrouw houdt met de buren absoluut geen rekening.  Vanaf het ogenblik dat het goed weer is, gebeurt het dat haar dochters van 10 en 12 jaar buiten spelen en krijsen dat je ze kan horen tot het einde van de straat.  Hiertegen kan men wettelijk ook al niets doen.  Ik zit bvb in mijn tuin en ben genoodzaakt om op deze momenten binnen te komen en de schuiframen te sluiten.  Dan zit ik een boek te lezen of naar TV te kijken.  Plots hebben de meisjes de ludieke ingeving om toch, bij wijze van
afwisseling, naar binnen te komen en terug op de piano te zitten tokkelen.  Mijn rust is opnieuw verstoord !!!!!  Ik kan geen programma meer volgen op TV zonder die veel luider te zetten !
 
Die mensen leven alsof ze met niemand rekening moeten houden en ze zouden nog de eerste zijn om te reclameren op een ander !!!!
 
Gisteren, dinsdag 1 mei heb ik mijn tweede brief aan de vrederechter gedeponeerd, weliswaar deze keer, met het vriendelijk verzoek, ons op te roepen en het probleem te verhelpen.
 
Omdat ik van niets meer versteld sta in het leven, heb ik al schrik dat mevrouw de toestemming zou krijgen van de vrederechter om met haar pesterijen door te gaan.
 
Graag had ik uw mening vernomen, waarvoor mijn oprechte dank.

Ingrid
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Wo Mei 02, 2012 6:03 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ingrid,

Jij bent Vlaming (het woord/functie Vrederechter is typisch Vlaams voor zover ik weet).
Het lijkt mij dat je hier de juiste stappen genomen hebt.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Vrederechter_%28Belgi%C3%AB%29
http://nl.wikipedia.org/wiki/Verzoening

Quote:
Verzoening in het recht

In het Belgische recht betekent verzoening dat beide partijen hun geschil bijleggen zonder dat er een proces wordt gevoerd, of zonder dat een lopend proces voortgezet wordt. Voor de vrederechter worden verzoeningszittingen gehouden, waarbij de ene partij de andere voor de rechter laat oproepen "in minnelijke schikking". Zonder een echt proces te voeren, leggen zij hun geschil aan de vrederechter voor, die zal bemiddelen en proberen de partijen tot een akkoord te brengen. Van dat akkoord wordt een proces-verbaal opgesteld en ondertekend, dat dezelfde waarde heeft als een vonnis: het kan dus desnoods uitgevoerd worden door een gerechtsdeurwaarder, indien één van de partijen zich achteraf toch niet aan het akkoord zou houden. De verzoeningsprocedure is kosteloos en helemaal niet formalistisch. Nadeel is dat de vrederechter zich passief moet opstellen en geen standpunt mag innemen ten voordele van deze of gene partij. Hij mag alleen bemiddelen op basis van wat de partijen hem komen zeggen. De reden daarvoor is dat hij niet vooringenomen mag zijn; indien er geen akkoord uit de bus komt, is het immers mogelijk dat de partijen later een gewone procedure opstarten voor diezelfde vrederechter, die op dat ogenblik vonnis moet vellen.

In sommige gevallen is de oproeping in verzoening in België bij wet verplicht gesteld, voordat men een echte procedure ten gronde mag opstarten: bij pachtzaken, recht van uitweg, vorderingen tot uithuiszetting van een huurder.

Het kan nuttig zijn dat je je hier laat ondersteunen door een advocaat (al houdt die zich aan de zijlijn tijdens de zitting). Het is ook nuttig dat je een duidelijk document maakt waar betrokken gebeurtenissen en feiten gedocumenteerd zijn. In zo'n document kan je ook best beschrijven wat dit persoonlijk met jou en je familie doet en voor je betekent. Zorg dat je een paar kopie's hebt van dit document die je bij je hebt (ook voor de tegenpartij).
Als je niet gewend bent om voor een rechter te verschijnen kan het vaak lastig zijn om een droog, volledig en exact beeld te scheppen. En zo'n rechter heeft meerdere zaken.

Ik ben al een paar maal in mijn leven echt geholpen geweest door een Vrederechter (niet in geluidsoverlast gerelateerde zaken). Dit voelt veel menselijker aan dan de traditionele rechtbank.
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1007
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Wo Mei 02, 2012 7:25 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Er zijn allerlei piano's te koop met een echt toetsenbord, maar die electronisch werken. Zo'n ding kun je net zo zacht zetten als je wilt of je kunt met koptelefoon spelen terwijl de feel echt blijft.
Zo te horen is dat geen optie voor je buren, maar wellicht wel voor die rechter.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Do Mei 03, 2012 5:07 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Goed idee van Bert.

Alleen zal een rechter nooit iemand kunnen verplichten tot aankoop van iets (in deze context).
Wat hij wel kan (niet meer in de fase van verzoening, maar van klacht) is beperkingen opleggen in functie van spelen.
Wat dan voor de veroorzaker tot gevolg heeft dat hij de keuze heeft tussen niet meer, of beperkt spelen, of maatregelen te nemen om geluidsoverlast te voorkomen tijdens het spelen (welke ook).

Het is wel nuttig dat een rechter zich bewust is dat er mogelijkheden bestaan en pianospelen dus niet noodzakelijk gekoppeld is of hoeft te zijn aan geluidsoverlast.
Het wordt hier dan een afweging van belangen.
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Edward234
Gast





BerichtGeplaatst: Ma Jun 25, 2012 7:12 am    Onderwerp: Reageer met quote

TS schrijft iets als "moet ik eens een stereo aanzetten". In Nederland wordt verschil gemaakt tussen accoustische geluidsbronnen als een piano en electronische. Voor een piano zijn de regels soepeler. Toch ken ik een soortgelijk overlastverhaal waarbij de "klager" uiteindelijk een electrische gitaar kocht en ging oefenen. Toen waren de rollen omgedraaid en konden er afspraken worden gemaakt.
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Ma Jun 25, 2012 7:15 am    Onderwerp: Reageer met quote

Edward234 schreef:
TS schrijft iets als "moet ik eens een stereo aanzetten". In Nederland wordt verschil gemaakt tussen accoustische geluidsbronnen als een piano en electronische. Voor een piano zijn de regels soepeler. Toch ken ik een soortgelijk overlastverhaal waarbij de "klager" uiteindelijk een electrische gitaar kocht en ging oefenen. Toen waren de rollen omgedraaid en konden er afspraken worden gemaakt.


Edward, welkom en dank voor je reacties. Ben benieuwd naar je 'achtergrond' in het vak. Tip: Registreer om het posten makkelijker te maken en de mogelijkheid te gebruiken je bijdragen te editten!
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Gast
Gast





BerichtGeplaatst: Za Aug 11, 2012 12:44 am    Onderwerp: Re: Geluidshinder buren (via mail aan beheer) Reageer met quote

Geluidforum schreef:
Beste,
 
Het kan toch niet mogelijk zijn dat ik, 7 dagen op de 7 dagen, inclusief zon- en feestdagen moet meeluisteren naar een piano die zo goed als in mijn living staat.
 
Mijn buurvrouw heeft twee dochters.  Een zestal weken nadat ik hier ben komen wonen heeft mevrouw zich een piano aangeschaft.  Ze spelen tenminste met twee of misschien met drie piano.  Dit alle dagen van de week en niet op vaste uren.
 
Ze weten al heel lang wat een overlast dit voor mij en mijn zoon is.  Het duurt al drie jaar. Zelfs met zon- en feestdagen wordt geen rekening gehouden.
 
Gisteren dinsdag 1 mei rond 9 uur zat ik aan de tafel in de living met een pot koffie, raam open, mooi weer, vogels fluiten enz....  Opeens wordt er “vollen bak” gespeeld op de piano die zij op de scheidingsmuur van de twee livings heeft geplaatst.  De twee huizen zijn rijwoningen, zijn spiegelhuizen en allicht ook tegelijkertijd gebouwd. We zijn allebei huurders.  Ik dacht toch niet dat het mijn probleem is dat haar kinderen notenleer en pianoles volgen en ten allen tijde zo maar op de piano
kunnen spelen, ten koste van de rust van de buren.
 
Mijn overburen bevestigen dat zij de piano horen tot in hun huis, als mijn buurvrouw haar raam dicht is en dat van hun badkamer open staat !! De dochter van mijn overburen bevestigt zelfs dat zij de piano kan horen als zij als voetganger de straat binnenkomt.  Wij wonen halverwege de straat !!!!
 
Begin december 2011 is de wijkagent tussengekomen.  Ze had toen beloofd, vooral omdat mijn zoon examens had, er rekening mee te houden.  De wijkagent had mij toen al aangeraden om toch een brief naar de vrederechter te sturen met beschrijving van de problemen.  Dit heb ik dan ook gedaan in december 2011.
Aan de wijkagent heeft ze toen ook gezegd dat ze weigert haar piano te verplaatsen, iets te doen om aan het probleem te verhelpen.  Ik, op mijn beurt, heb haar kort nadien uitgenodigd om eens te komen luisteren bij mij thuis als haar dochters op de piano spelen en omgekeerd.  Ze is op die uitnodiging niet ingegaan en doet sinds begin februari terug haar zin.  Mijn zoon is soms genoodzaakt om opdrachten voor school in de badkamer te doen !!!!! Omdat dit de enige plaats is in huis waar je de piano minder hoort.  Die huizen zijn ware klankkasten.  Het geluid gaat langs de muren tot in je slaapkamer.  Keer op keer zit ik recht in mijn bed van het “verschieten” van het geluid van de piano in het weekend.  Als de dames slapen tot 9 uur in het weekend, spelen ze vanaf 09.05 uur.  Slapen ze tot 10 uur, dan spelen ze vanaf 10.05 u!
Ik heb tot op vandaag nog geen oorlog gemaakt, nog altijd niet na die drie jaar, maar ik vraag mij af wat de reactie zou zijn indien ik mijn TV of muziek systematisch in het weekend vanaf 9 uur veel te luid zou opzetten !!!  Of dat ik tijdens de week, als zij gedaan hebben met spelen en dan misschien aan hun huiswerk moeten beginnen, mijn muziek vanaf dit ogenblik veel te luid zou opzetten !  Enz..., enz...  Ze beseft nog niet eens dat ik, als ik wil, oorlog kan maken, zoveel ik wil.  Zo mensen denken dat ze het recht ten allen tijde in eigen hand hebben en dat niemand iets kan doen, dat ze zelf allesbehalve leuk vinden.
 
De maat is voor ons meer dan vol.  Ik ken de wettelijke reglementeringen niet maar het resulteert voor mij in een vorm van “pesterijen”.  Hoe is het in eerste instantie al mogelijk om het in je hoofd te halen een piano in een oude rijwoning binnen te halen en deze dan nog te stellen op de scheidingsmuur van de twee livings !!!!!
 
Die vrouw houdt met de buren absoluut geen rekening.  Vanaf het ogenblik dat het goed weer is, gebeurt het dat haar dochters van 10 en 12 jaar buiten spelen en krijsen dat je ze kan horen tot het einde van de straat.  Hiertegen kan men wettelijk ook al niets doen.  Ik zit bvb in mijn tuin en ben genoodzaakt om op deze momenten binnen te komen en de schuiframen te sluiten.  Dan zit ik een boek te lezen of naar TV te kijken.  Plots hebben de meisjes de ludieke ingeving om toch, bij wijze van
afwisseling, naar binnen te komen en terug op de piano te zitten tokkelen.  Mijn rust is opnieuw verstoord !!!!!  Ik kan geen programma meer volgen op TV zonder die veel luider te zetten !
 
Die mensen leven alsof ze met niemand rekening moeten houden en ze zouden nog de eerste zijn om te reclameren op een ander !!!!
 
Gisteren, dinsdag 1 mei heb ik mijn tweede brief aan de vrederechter gedeponeerd, weliswaar deze keer, met het vriendelijk verzoek, ons op te roepen en het probleem te verhelpen.
 
Omdat ik van niets meer versteld sta in het leven, heb ik al schrik dat mevrouw de toestemming zou krijgen van de vrederechter om met haar pesterijen door te gaan.
 
Graag had ik uw mening vernomen, waarvoor mijn oprechte dank.

Ingrid


Het heeft vaak te maken met afgunst. Spelen die kinderen zulke lelijke muziek dan? Maak je toch niet druk. Je gaat toch ook niet klagen als het regent, hard waait, onweert, auto`s brommers en motoren door de straat rijden etc? Je irriteert je gewoon aan hun en dan is elk geluid teveel. Accepteer gewoon dat je niet alleen op de wereld bent.
Naar boven
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Za Aug 11, 2012 1:19 am    Onderwerp: Re: Geluidshinder buren (via mail aan beheer) Reageer met quote

Gast schreef:


Het heeft vaak te maken met afgunst. Spelen die kinderen zulke lelijke muziek dan? Maak je toch niet druk. Je gaat toch ook niet klagen als het regent, hard waait, onweert, auto`s brommers en motoren door de straat rijden etc? Je irriteert je gewoon aan hun en dan is elk geluid teveel. Accepteer gewoon dat je niet alleen op de wereld bent.

Gast,

Jij oordeelt over iets waar jij totaal niet kan over oordelen. Er zijn al rechterlijke uitspraken waar pianospel door de rechter, niet totaal verboden, maar aan banden gelegd werd.
En wat jij vindt als buitenstaander is gewoon jouw persoonlijke mening. Wat teveel is, is voor ieder individueel.
Ik vind bijvoorbeeld jouw bericht volslagen onterecht. Dat is mijn mening dan weer.
Belangrijk is wat belangrijk is voor de vraagstelster, en dit binnen de omstandigheden en beleving van de vraagstelster, niet de jouwe. Zij bespreekt hier geen normale leefgeluiden.
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1007
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Za Aug 11, 2012 10:48 am    Onderwerp: Reageer met quote

Komt nog bij dat, naast dat het niet leuk is de hele dag wat voor geluid ook te horen van je buren, oefenen op een instrument iets heel anders is dan muziek uitvoeren. Oefenen houdt in dat je eindeloos stukjes repeteert, verkeerd speelt, etc. Het is niet voor niets dat een muziekdocent de studenten thuis laat oefenen en dat professionele oefenruimten geisoleerd zijn Very Happy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.