Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Gehorige woning
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
aidem
Gast





BerichtGeplaatst: Ma Okt 10, 2011 10:14 am    Onderwerp: Gehorige woning Reageer met quote

Wat fijn dat ik deze site heb gevonden!

Ik woon nu bijna drie jaar in deze woning.

Het betreft een betonnen flatwoning gebouwd in 1980. Ik heb meerdere malen een klacht ingediend bij de woningbouw (huurwoning). Het gaat er mij om dat de woningbouw mij had mogen informeren dat de woning erg gehorig is. Zo hoor ik hele gesprekken van de benedenbuurman (als ik zijn taal zou verstaan) zou ik precies kunnen horen wat zij zeggen. Van boven hoor ik ook alles, van de kinderen die heen en weer rennen van gelach. Hoor zelfs de hond van de onderburen van mijn rechternaast buren! Kortom hele dag geluidsoverlast, het irriteert mij nu enorm. Zoals iemad al schreef een verjaardag is hier een hel! Dat ontvlucht ik mijn woning altijd.

Ben ook vaak boven geweest om te vragen of het rustiger kan. Want dat rennen en gebonk na 8 uur komt me nu de strot uit. Heb zelf ook kinderen maar die liggen om 7 uur al in bed. En beneden hebben ze tot nu toe nog niet geklaagd.

Nu zou ik graag een expert laten komen om de situatie te bekijken. De vorige bewoner van dit huis is weg gegaan wegens de gehorigheid van de woning. Dit hoorde ik natuurlijk pas achteraf van de buren. Woningbouw heeft hier niets over gezegd.

Het is overigens een prachtige woning, dat is de reden dat ik hier niet weg wil. Wil dat de woningbouw hier de boel komt isoleren, is dat haalbaar? Wat kan ik daarvoor doen, is er iemand die mij kan helpen?
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Ma Okt 10, 2011 10:17 am    Onderwerp: Reageer met quote

Welkom hier! Heb je dit onderwerp al gelezen?

Kosten voor onderzoek zijn aanzienlijk. Het zou mooi zijn wanneer je verhuurder deze betaalt.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Gast






BerichtGeplaatst: Ma Okt 10, 2011 10:30 am    Onderwerp: gehorige woning Reageer met quote

Dank je!

Jah heb het gelezen.

Ik denk niet dat de verhuurder de kosten gaat betalen, maar niet geschoten is altijd mis!

Om wat voor bedragen gaat het?
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Ma Okt 10, 2011 10:41 am    Onderwerp: Re: gehorige woning Reageer met quote

Anonymous schreef:
Dank je!

Jah heb het gelezen.

Ik denk niet dat de verhuurder de kosten gaat betalen, maar niet geschoten is altijd mis!

Om wat voor bedragen gaat het?


Moeilijk te zeggen, maar 1500 - 2000 EURO (excl. BTW) lijkt me een redelijke indicatie...
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
aidem
Gast





BerichtGeplaatst: Ma Okt 10, 2011 10:05 pm    Onderwerp: gehorige woning Reageer met quote

Pffff 2000 euro voor zo'n expert vind ik echt te duur. Dan steek ik dat geld liever in om mijn huis te isoleren van geluid.

Maar ik blijf erbij dat de woninbouw nalatig is geweest om mij niet te informeren dat de woning zo gehorig is. Kat in de zak, laat ik het zo maar zeggen. Misschien kan ik toch wat afdwingen.

Wat kan ik zelf allemaal doen om het geluid te dempen. Als ik had geweten dat de woning zo gehorig is, had ik tenminste wat extra maatregelen kunnen nemen. Zoals een extra dempende ondervloer en dan mijn laminaat. Nu kan ik dat niet meer doen, gaat me een hoop geld kosten.

Ik heb geen overgordijnen omdat ik geen buren heb zowel voor als achter. Helpt dat echt, dikke overgordijnen, wordt het dan minder gehorig.

Verder heb ik kunstof deuren en kozijnen, aan de onderkant van de deuren zit een groot opening. Kan er zo met mijn vingers onder, wat kan ik daar aan doen? Want al heb ik mijn deur dicht van de slaapkamer, kan zo mijn kinderen in de woonkamer horen. Op een zondagochtend is dat niet zo fijn.
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Ma Okt 10, 2011 10:11 pm    Onderwerp: Re: gehorige woning Reageer met quote

aidem schreef:
Pffff 2000 euro voor zo'n expert vind ik echt te duur. Dan steek ik dat geld liever in om mijn huis te isoleren van geluid.

Ik zou dat geld nooit investeren in een huurwoning, maar dat is mijn persoonlijke mening. Bovendien denk ik niet dat je zonder hele toegespitste adviezen werkelijk iets kunt met dat budget...

Maar ik blijf erbij dat de woninbouw nalatig is geweest om mij niet te informeren dat de woning zo gehorig is. Kat in de zak, laat ik het zo maar zeggen. Misschien kan ik toch wat afdwingen.

Ik zou het zeker proberen!

Wat kan ik zelf allemaal doen om het geluid te dempen. Als ik had geweten dat de woning zo gehorig is, had ik tenminste wat extra maatregelen kunnen nemen. Zoals een extra dempende ondervloer en dan mijn laminaat. Nu kan ik dat niet meer doen, gaat me een hoop geld kosten.

Een dempende ondervloer vermindert enkel de hinder van jouw loopgeluiden naar de onderburen, dus daar hoef je niets in te investeren...

Ik heb geen overgordijnen omdat ik geen buren heb zowel voor als achter. Helpt dat echt, dikke overgordijnen, wordt het dan minder gehorig.

Het helpt een klein beetje, ervan uitgaand dat je kamer nu erg hard is (met die laminaat vloer). Het verschil is misschien merkbaar, maar zeker niet meer dan dat...

Verder heb ik kunstof deuren en kozijnen, aan de onderkant van de deuren zit een groot opening. Kan er zo met mijn vingers onder, wat kan ik daar aan doen? Want al heb ik mijn deur dicht van de slaapkamer, kan zo mijn kinderen in de woonkamer horen. Op een zondagochtend is dat niet zo fijn.

Experimenteer even met het dichten van die kier (prop er iets onder) en beoordeel dan het resultaat. Als je van die bordkartonnen binnendeuren hebt zal het uiteindelijk niet heel veel verbetering brengen.

Overigens in bovenstaande niet bedoeld om je te ontmoedigen. Blijf vooral nadenken, vragen en je ervaringen hier delen!
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1007
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Ma Okt 10, 2011 10:19 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Zijn die kieren onder de deuren niet bewust aangebracht ter ventilatie?
(En om NEN zo-en-zo-veel betreffende de isolatie tussen verblijfsruimten om zeep te helpen?).
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
aidem
Gast





BerichtGeplaatst: Wo Okt 12, 2011 4:21 pm    Onderwerp: gehorige huis Reageer met quote

Bedankt voor je inbreng.

Wat is bord-karton, de binnendeuren die ik heb lijken wel van kunstof/plastic? Ik zal van een kamer de kieren dicht maken, ben benieuwd of het helpt.

Weet niet of de kieren er expres inzitten denk het niet. Heb geen enkele drempel in huis. Heb voldoende ventilatie in de kamers.

Ik ben wel bereid veel geld uit te geven voor de isolatie mits ik het zelf moet oplossen. Ik wil namelijk niet weg uit deze woning, en kopen is geen optie. Als ik een goede ondervloer zou hebben zou ik de onderburen toch niet horen. Want die hoor ik luid en duidelijk, echt heel vervelend.

Ben er nu achter gekomen (via buren) Dat deze woning vroeger een gezamelijke verwarming had. Met het hele complex, door middel van metale buizen in het plafond. Overdag werd de warmte opgespaard en in de avond vrijgelaten of andersom Confused Ze hadden toen nog geen indivudele verwarming. Sinds vier jaar is dit wel het geval. Plafond is namelijk maar 2.45 niet zo hoog door de buizen. Misschien heeft het hiermee te maken dat de woning zo gehorig is.
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Wo Okt 12, 2011 7:22 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Een ondervloer (zoals jij die bedoelt onder het laminaat) heeft werkelijk nauwelijks effect op de luchtgeluid-isolatiewaarde van de vloer. Je buren horen jouw loopgeluiden minder, jij hoort hun geluiden nog net zo goed.

Het lijkt me in jouw geval wenselijk als je investeert in een aantal boekjes van de NSG (www.nsg.nl) over geluid tussen woningen. Dat is goed betaalbaar en zeer de moeite waard!

Met bordkarton bedoel ik binnendeuren bestaande uit twee dunne platen hardboard op een soort honingraat van karton... Hoe dan ook, een lichte binnendeur.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Do Okt 13, 2011 8:48 am    Onderwerp: Re: gehorige woning Reageer met quote

aidem schreef:
Pffff 2000 euro voor zo'n expert vind ik echt te duur. Dan steek ik dat geld liever in om mijn huis te isoleren van geluid.

Dit is juist de paradox.
Je geeft geen geld uit aan kennis, waardoor je niet weet in wat je eigenlijk moet investeren om van het probleem af te geraken.
Als het zo eenvoudig was zou het ook geen € 2000 kosten om een onderzoek en advies te krijgen.

aidem, het is zeer moeilijk om via een forum, voor een woning die in algemene zin gehorig is, te weten wat alle zwakkere geluidspaden zijn.
Vandaar starten met die NSG boekjes zoals geluidforum voorstelde is een goede zaak.

Jij ziet de woning als iemand die klachten heeft. Een akoesticus wil die woning, haar opbouw, koppelingen, gebruikte materialen, enz. technisch begrijpen om te weten waar welke geluidspaden dominant bepalend zijn en wat hier technisch, akoestisch en praktisch haalbaar is binnen gegeven budgetten.
Als iets duurder is dan verwacht kan je ook veronderstellen dat er een reden is dat zoiets zoveel geld kost.

Nu kan ik mij voorstellen dat dit goedkoper kan, zolang geen echt onderzoek of metingen nodig zijn.
Als een ervaren akoesticus door jouw woning loopt en wat eenvoudige testjes mag doen, liefst met medewerking van de buren, ziet die op 1/2 uur meer dan dat je met 10 blz forumposts kan overdragen, gewoon omdat iemand die een geschoolde training heeft weet en voelt waar hij naar zoekt. Dit betekent niet dat hij een oplossing kan garanderen op zo'n vluchtige verkenning, maar een expert weet al minstens waar hij naar zoekt, zijn instinct en jarenlange training, ondersteund door theoretische kennis, vertelt hem dit.

Heel vaak vallen dergelijke topics strop omdat hulpzoekers er niet in slagen (heeft niets met onwil te maken) om in massa's posts duidelijk te maken wat en waar eigenlijk het probleem zit, en steken de experts er een hoop tijd in om te trachten tussen de regels door mogelijke oorzaken te detecteren. Maar het blijft vaak gokken en veronderstellen ........

Jij beschrijft de symptomen, een akoesticus moet de oorzaak van deze symptomen vinden/kennen en begrijpen.
Als leek denk je dat het hier hoofdzakelijk gaat over het vinden van de juiste materialen (stijl: vertel even wat ik waar moet tegen plakken of bevestigen, wat is het beste materiaal?), als expert ben je bezig met fysica (wat gebeurt waar en waarom?). Het isoleren van een, in algemene zin, gehorige woning kan behoorlijk moeilijk zijn. Dit gaat niet alleen over luchtgeluid, maar ook mogelijk structuurlawaai.
En de te nemen acties zijn ook zeer frequentieafhankelijk.
Een voorbeeld hier is reeds die vloer waar geluidforum je iets duidelijk wil maken, en waar voor jou de te gestileerde gedachte blijft: "Hoe? Isoleren is toch isoleren?"
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
aidem
Gast





BerichtGeplaatst: Di Feb 07, 2012 5:30 pm    Onderwerp: Re: gehorige woning Reageer met quote

Eric Desart schreef:
aidem schreef:
Pffff 2000 euro voor zo'n expert vind ik echt te duur. Dan steek ik dat geld liever in om mijn huis te isoleren van geluid.

Dit is juist de paradox.
Je geeft geen geld uit aan kennis, waardoor je niet weet in wat je eigenlijk moet investeren om van het probleem af te geraken.
Als het zo eenvoudig was zou het ook geen € 2000 kosten om een onderzoek en advies te krijgen.

aidem, het is zeer moeilijk om via een forum, voor een woning die in algemene zin gehorig is, te weten wat alle zwakkere geluidspaden zijn.
Vandaar starten met die NSG boekjes zoals geluidforum voorstelde is een goede zaak.

Jij ziet de woning als iemand die klachten heeft. Een akoesticus wil die woning, haar opbouw, koppelingen, gebruikte materialen, enz. technisch begrijpen om te weten waar welke geluidspaden dominant bepalend zijn en wat hier technisch, akoestisch en praktisch haalbaar is binnen gegeven budgetten.
Als iets duurder is dan verwacht kan je ook veronderstellen dat er een reden is dat zoiets zoveel geld kost.

Nu kan ik mij voorstellen dat dit goedkoper kan, zolang geen echt onderzoek of metingen nodig zijn.
Als een ervaren akoesticus door jouw woning loopt en wat eenvoudige testjes mag doen, liefst met medewerking van de buren, ziet die op 1/2 uur meer dan dat je met 10 blz forumposts kan overdragen, gewoon omdat iemand die een geschoolde training heeft weet en voelt waar hij naar zoekt. Dit betekent niet dat hij een oplossing kan garanderen op zo'n vluchtige verkenning, maar een expert weet al minstens waar hij naar zoekt, zijn instinct en jarenlange training, ondersteund door theoretische kennis, vertelt hem dit.

Heel vaak vallen dergelijke topics strop omdat hulpzoekers er niet in slagen (heeft niets met onwil te maken) om in massa's posts duidelijk te maken wat en waar eigenlijk het probleem zit, en steken de experts er een hoop tijd in om te trachten tussen de regels door mogelijke oorzaken te detecteren. Maar het blijft vaak gokken en veronderstellen ........

Jij beschrijft de symptomen, een akoesticus moet de oorzaak van deze symptomen vinden/kennen en begrijpen.
Als leek denk je dat het hier hoofdzakelijk gaat over het vinden van de juiste materialen (stijl: vertel even wat ik waar moet tegen plakken of bevestigen, wat is het beste materiaal?), als expert ben je bezig met fysica (wat gebeurt waar en waarom?). Het isoleren van een, in algemene zin, gehorige woning kan behoorlijk moeilijk zijn. Dit gaat niet alleen over luchtgeluid, maar ook mogelijk structuurlawaai.
En de te nemen acties zijn ook zeer frequentieafhankelijk.
Een voorbeeld hier is reeds die vloer waar geluidforum je iets duidelijk wil maken, en waar voor jou de te gestileerde gedachte blijft: "Hoe? Isoleren is toch isoleren?"
 


Ben al heel lang niet op dit forum geweest.

Ben al die tijd bezig geweest om het een en ander voor elkaar te krijgen bij de woningbouw. Afgelopen vrijdag zijn ze bij me geweest. Helaas hebben ze niets kunnen horen van de overlast die ik omschrijf. Maar wat wel blijkt is dat de bovenburen daar helemaal niet mogen wonen (onderhuur). Ze zijn hierop aangesproken, en er is een onderzoek gestart naar fraude. Nu zijn de bovenburen juist extra vervelend aan het doen. Nu heb ik de hele dag door overlast van ze.

De benedenbuurman is er ook nog, die praat echt zo hard en heeft ze tv zo hard aan staan. Dat ik gewoon kan meeluisteren. Het vreet me echt op, en heb hierdoor heel veel stress.

Nu heb ik ook een advocaat genomen en die kan er wel veel mee. Heb wel veel bewijzen nodig;
-Getuigenverklaringen
-Burenverklaringen
-Logboek van de overlast
-Opname van de overlast
-Akoestish onderzoek

Nu mijn vraag, hebben jullie een goed akoestish onderzoeksbureau die jullie kunnen aanbevelen.

groetjes, en wat een veel mensen die een gehorige woning hebben:( Het tast echt je leven en je woongenot aan erg jammer!
Naar boven
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Di Feb 07, 2012 5:50 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Smile Kijk hier eens:

http://forum.noiseconsult.com/viewtopic.php?p=4163#4163

Ik besef dat dit alles een behoorlijk vervelend probleem is dat zeer energievretend kan zijn.
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1007
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Do Feb 09, 2012 6:32 pm    Onderwerp: Reageer met quote

*** Sorry, Bert, ik had de sprookjesverteller al digitaal het bos der vergetelheid ingestuurd!***

Luchtgeluidverbetering van 36 dB!

Waanzinnig, en zeker een Nobel-prijs waard (voorzover die prijs ueberhaupt nog iets voorstelt sinds Al Gore hem heeft gekregen).

Om te voorkomen dat ik weer door de benen krijg van Eric, even uitleggen wat ik bedoel:

36 dB (Rw) verbetering ten opzichte van wat? Als je al 50 dB(A) isolatie hebt, is het zeer knap om er nog 36 bij te krijgen.
Bovendien worden er twee verhalen verteld, wat ook verwarrend is.
Weer een beetje een raar verhaal in deze context.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Do Feb 09, 2012 7:19 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Overigens Bert, het betreft dit product... Helaas worden de getallen her en der lekker door elkaar gebruikt.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1007
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Do Feb 09, 2012 8:40 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Je zou bijna dit soort spam voorzien van dodelijke kritiek in het forum gaan handhaven Very Happy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.