Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Decibelmeter om (contact)lawaai buren mee te registreren?!

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Thomas
Gast





BerichtGeplaatst: Do Nov 24, 2011 12:38 am    Onderwerp: Decibelmeter om (contact)lawaai buren mee te registreren?! Reageer met quote

Ik woon in een halfopen woning en mijn buren maken regelmatig lawaai door zeer hard met deuren enzo te slaan. Heb hen er al meermaals over aangesproken maar zij vinden dat ze geen lawaai maken.

Ik woon in Belgie en heb bij de politie geïnformeerd wat we kunnen doen.. zij zeggen dat ze normaal bij burenlawaai niet veel kunnen doen tenzij je kan aantonen dat het "buitensporig" is. Die politieman zei mij nog aan de telefoon dat als je zou kunnen registreren dat het lawaai regelmatig boven de 90db ofzo gaat dat ze dan wel zouden komen. Als dat lawaai bovendien contactlawaai zou zijn dan zou dat zwaarder door wegen in het nadeel van de buren zei hij mij.

Nu wou ik vragen of ik ergens een decibelmeter ofzo kan kopen die dat lawaai kan registreren, om te zien of ze daar nu boven zitten of niet.

Ik wou ook vragen of er decibelmeters zijn die ook contactlawaai kunnen weergeven.. ik geloof dat dit uitgedrukt wordt in Rw + Ctr?

Welke decibelmeter zou ik moeten kopen (voorbeelden online?) en zijn er die ook contactlawaai kunnen weergeven?

Alvast bedankt!
Naar boven
Thomas
Gast





BerichtGeplaatst: Do Nov 24, 2011 12:44 am    Onderwerp: Reageer met quote

Aanvullend.. weet iemand dat als een buur een deur zeer hard dicht bonkt of dit dan makkelijk boven de 90db kan gaan bij mij gemeten als buur of niet? En hoeveel kan dat geven aan contactlawaai in db? Gewoon om al een idee te hebben..
Naar boven
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1007
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Do Nov 24, 2011 1:20 am    Onderwerp: Reageer met quote

Boven de 90 dB....
Mr. Green Mr. Green
Ik wil geen belgenmoppen gaan vertellen....
Maar de wouten zijn bij jullie ongeveer net zo ondernemend en intelligent als bij ons, blijkbaar.

90 dB(a) is erg hard.
In NL is 25 dB(A) toegestaan, 's nachts.
90 is meer dan 2 miljoen keer harder.
En dat is geen grapje.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Thomas
Gast





BerichtGeplaatst: Do Nov 24, 2011 1:35 am    Onderwerp: Reageer met quote

enig idee welke orde het zeer hard dichtslaan van een deur in huis kan geven in db?

in Belgie bestaat er ook een wet dat je maar zoveel boven het achtergrondlawaai mag zitten.. gezien het hier een stille wijk is zou mij dat ook kunnen helpen als dit bij de buren er regelmatig boven zit.

ik wou dus vooral weten welke decibelmeter ik zou kunnen kopen (eventueel voorbeelden online) en of die ook contactlawaai kan registreren?

Alvast bedankt.
Naar boven
Gast






BerichtGeplaatst: Do Nov 24, 2011 1:47 am    Onderwerp: Reageer met quote

het is voor ons echt wel een serieus probleem omdat wij een baby hebben die ook overdag moet kunnen slapen en steeds opschrikt van dat gebonk bij de buren en wij machteloos staan.. die politieman zei dat ze alleen komen als het buitensporig is en van het eerst zelf te meten en dan aan hen voor te leggen.. vandaar mijn vraag.
Naar boven
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Do Nov 24, 2011 12:24 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Er is geen verschil tussen contactgeluid en luchtgeluid voor de ontvanger. Men maakt dit onderscheid in functie van het ontstaan van geluid.

Per definitie zijn dichtslaande deuren die storen bij de buren contactgeluid. Het is alsof je met een hamer (van hard tot zacht) op de muren slaat.

Nog in Nederland, noch in België zijn hier duidelijke regels over.
Een buur mag je geen onredelijke hinder bezorgen. En je hebt gelijk: dit is een subjectief begrip.

En hoe meet je dat, aangezien dit impulsvormig geluid is? Dit is dus echt niet zo eenvoudig, en die politie maakt er zich (al te gemakkelijk) gemakkelijk vanaf.
Praat met die buren: dichtslaande deuren kan je vaak simpele dingen aan doen.

Maar je moet wel de medewerking van die buren hebben.
Als je niets kent van geluid wordt het enigszins moeilijk. Dan moet je iemand zoeken die hier wel iets van kent.

Lees ook de sticky hier aan de top van dit forum.
En zoek het forum hier eens af. Dit zijn problemen die reeds meer aan bod kwamen.
Ook inzake geluidmeters zijn er reeds topics. Wat jij hoort is hoe dan ook luchtgeluid, ongeacht het ontstaansmechanisme. En je moet een meter hebben die je ook in fast kan zetten.
Maar het is niet gemakkelijk om dergelijke dingen via metingen duidelijk te maken. Dat gebeurt op onwillekeurige momenten. Voor je je meter klaar hebt is het weer voorbij.

Eigenlijk zou je dat over langere periode moeten registreren, en dan nog zeker zijn dat je eigen en andermans geluid herkenbaar blijven van elkaar.
Heeft je gemeente geen dienst waar je terecht kan?
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.