Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Mijn trouwe drumkit (isolatie zolder)
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Niels



Sinds: 1-11-2011
Berichten: 8

BerichtGeplaatst: Di Nov 01, 2011 9:35 pm    Onderwerp: Mijn trouwe drumkit (isolatie zolder) Reageer met quote

Beste geluidsliefhebbers,

Dit is mijn eerste post dus eerst even snel voorstellen; Ik ben Niels, halverwege de 30 en sinds enige tijd behoorlijk in de weer met een elektronische drumkit. Ondanks het feit dat ik geen musicus maar meer van het kaliber gamer ben (lees Rockband) produceer ik toch voldoende geluid om mijn buren tot lichtelijk klagen aan te zetten. Tijd dus om eens wat aan isolatie te gaan doen. Nu heb ik al veel gelezen over dit onderwerp maar elke situatie en plan is weer net iets anders...[/img]

Ik woon in een ruitjeshuis met betonnen vloeren en wanden en mijn drumkit staat op zolder, het schuine dak is gemaakt van spaanplaat met daarachter (vermoedelijk) een laag isolatiemateriaal. Op 2/3 van de zolder zijn twee diagonale balken aanwezig waar ik in eerste instantie een scheidingswand omheen wil maken om toch zo min mogelijk ruimte op te offeren.

Voor het contactgeluid ben ik van plan een zogenaamde ' tennisball riser' te maken of een afgeleide daarvan met bijvoorbeeld Agglomer, hier ga ik wel uitkomen. Een scheidingswand geeft me meer twijfels.

Mijn eerste vraag is: Heeft een scheidingswand nut wanneer ik deze (7 cm isolatie, balken van hout, 2 x 12,5mm gips) in contact laat staan met de bestaande balkenconstructie (en daarmee het schuine dak)??
Contact met de vloer wil ik mogelijk verbreken door Agglomer strips te gebruiken onder het geraamte voor de wand.

Hopelijk kunnen jullie mij verder op weg helpen, ik heb plenty tekeningen mocht daar behoefte aan zijn..

groet,
Niels
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Di Nov 01, 2011 10:56 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Je deelt je zolder op en gaat aan één zijde drummen? En de buren aan díe kant dan?
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Niels



Sinds: 1-11-2011
Berichten: 8

BerichtGeplaatst: Di Nov 01, 2011 11:21 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Vooralsnog slechts klachten van buren aan een zijde, ook na navraag. Dit is de zijde waar de trappenhuizen aan elkaar grenzen. De wand aan de kant van de misschien tolerantere buren staat ook op de nominatie om van een voorzetwand voorzien te worden. Dit zou dan fase twee zijn..
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Wo Nov 02, 2011 9:39 am    Onderwerp: Reageer met quote

Over meerdere woningen doorlopende (relatief lichte) hellende daken vormen een potentieel gevaar voor wat betreft flankerende overdracht van geluid. Die tussenwand die je wilt plaatsen zou dus inderdaad ontkoppeld moeten zijn van de dakconstructie. Dan nog kan, vanuit je zo gerealiseerde oefenruimte direct aanstraling van het dakvlak een probleem vormen.

Mocht je écht tekeer willen gaan zul je een compleet losstaande constructie moeten gaan overwegen.

Ik zou in je oefenruimte ook voldoende (dikke) absorptie aanbrengen. Je zou bijvoorbeeld in de schuine delen die toch te kort zijn om begaanbaar te zijn pakken steenwol kunnen stapelen Idea
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Niels



Sinds: 1-11-2011
Berichten: 8

BerichtGeplaatst: Wo Nov 02, 2011 5:31 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor je reactie. Een geheel losstaande constructie is natuurlijk ideaal maar zover rijkt m'n budget nog niet. Het zal dus een project in meerdere fases worden waarbij het resultaat zal bepalen hoever ik ga. In eerste instantie investeer ik wel graag in een degelijke scheidingswand met stevige deur. Qua budget denk ik aan zo'n 400/500 euro...

Ontkoppelen is één ding, maar een scheidingswand zal toch op de een of andere manier ergens aan vast moeten zitten. Kunnen een paar schroeven het effect van de ontkoppeling al wegnemen??
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Wo Nov 02, 2011 5:32 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Niels schreef:
Kunnen een paar schroeven het effect van de ontkoppeling al wegnemen??


Jazeker! Gebruik ontkoppelde regels (Nevima, Akoestikon, etc.)
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Niels



Sinds: 1-11-2011
Berichten: 8

BerichtGeplaatst: Wo Nov 02, 2011 11:42 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Dat is goed om te weten. Die regels zien er goed uit, iets dergelijks heb ik al eens bij Merford gezien. Enige ervaring met het zelf maken van zoiets om de kosten te drukken?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Do Nov 03, 2011 12:13 am    Onderwerp: Reageer met quote

Niels schreef:
Dat is goed om te weten. Die regels zien er goed uit, iets dergelijks heb ik al eens bij Merford gezien. Enige ervaring met het zelf maken van zoiets om de kosten te drukken?

Dat kan je, maar voor de kost en de risico's een zinloze bezigheid.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1007
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Do Nov 03, 2011 1:04 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Wat is eigenlijk je probleem?
Luchtgeluid? Contactgeluid?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Niels



Sinds: 1-11-2011
Berichten: 8

BerichtGeplaatst: Do Nov 03, 2011 2:59 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik denk zelf dat het vooral om luchtgeluid gaat. Deze week eens geprobeerd om met een partij dekbeddden het trapgat van de zolder af te sluiten en dat gaf in ieder geval al wat verbetering. Hierbij moet ik zeggen dat ik alleen in mijn eigen huis heb geluisterd dus ik zou het experiment nog kunnen herhalen in samenwerking met de buren.

Wat betreft constrctie, voor zover ik nu begrijp ben ik goed op weg als ik eerst een balken constructie tegen het bestaande frame in het 'midden' van mijn zolder en het schuine dak maak en daar dan ontkoppelende regels aan te bevestig. Dat levert een flinke spouwruimte op die ik kan opvullen met steenwol oid. Flink tussenwandje..

Afstraling naar het schuine dak laat ik dan nog buiten beschouwing.

Als dit klopt is de volgende vraag: Hoe ga ik om met een kozijn voor de deur? Ik ben in ieder geval van plan om zelf een stevige deur te maken van bijvoorbeeld MDF en circa 4 cm isolatiemateriaal.

In ieder geval bedankt voor de info tot zover!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1007
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Do Nov 03, 2011 6:50 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Je speelt electronisch en er is overlast door luchtgeluid....
Kun je je luidsprekers niet gewoon zachter zetten?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Niels



Sinds: 1-11-2011
Berichten: 8

BerichtGeplaatst: Do Nov 03, 2011 8:34 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Zou leuk zijn als het zo makkelijk was, ik speel altijd met koptelefoon. Ben ik dan abuis wat betreft luchtgeluid als het gaat om het geluid van mijn stokjes die ritmisch de drums raken? Is dit dan toch contactgeluid? Ik dacht dat dit meer voortkwam uit het gebruik van een basspedaal die trillingen doorgeeft de vloer in.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Niels



Sinds: 1-11-2011
Berichten: 8

BerichtGeplaatst: Za Nov 05, 2011 12:49 pm    Onderwerp: Update Reageer met quote

Gisteren actie ondernomen en een zogenaamde 'tennisbal drumriser' gemaakt. Na wat korte testruns lijkt dit een positief effect te hebben bij de buren. Vooralsnog goed bezig dus! Als deze oplossing inderdaad effectief blijkt te zijn wil ik graag meer informatie over mijn riser geven mocht daar behoefte aan zijn...

In de eigen woning blijft het geluid van het slaan op de drums nog steeds behoorlijk aanwezig. Overigens wordt het ook wel weer snel overstemd door een televisie in de woonkamer maar toch...

Ik heb het gevoel dat ik met een scheidingswand op dit vlak zeker nog verbetering kan realiseren, de zolder staat nu in open verbinding met de rest van het huis.

OP zich heb ik met de tips tot nu toe m'n plan al aardig gemaakt. Vraag is nog wel hoe ik het beste een goede deur kan maken. Is er een bepaald materiaal dat jullie aanraden, MDF, Triplex etc.?? Ik denk aan een dikke plaat (18mm), dan een laag isolatiemateriaal(agglomer of steenwol) en tenslotte een dunner plaat(9mm)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Za Nov 05, 2011 1:25 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Een deur (standaardmaten) door zijn stijfheid gaat zeer snel reageren als een éénwandig systeem.

Als jij naar goede isolatiewaarden zoekt (ca 28 tot 30 dB) gebruik gewoon een massief deurblad van standaard 40 mm (of iets dikker als je het vindt).
Met massief bedoel ik MDF, spaanplaat of dergelijke, niet direct dure massief houten deuren stijl eiken, meranti, of weet ik veel.
Je kan ook aan een opdekdeur denken.

Het belangrijkste is dat zo'n deur een perfecte of zeer goede dichting heeft aan de randen en ook aan de onderzijde.

Het gemakkelijkste is naar de betere en grotere houthandel te gaan, waar men vaak zo'n standaarddeuren inclusief frame, vaak reeds voorzien van afdichtingen, heeft aan een redelijke prijs.
Wat zo'n deuren vaak nog missen is een goed afgedichte onderzijde, maar daar kunnen we het later nog over hebben.

Je kan natuurlijk alles ook zelf maken. Ga dan naar een goede DHZ zaak en kijk wat men daar aan goede afdichtingen heeft.

En als je een superdeur wil is het goedkoper een soort sluis te maken met 2 dergelijk relatief goedkope deuren achter elkaar.

Edit: wat tekst toegevoegd.
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Niels



Sinds: 1-11-2011
Berichten: 8

BerichtGeplaatst: Za Nov 05, 2011 7:48 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Massief is dus beter dan lagen met isolatie ertussen? Goed om te weten. Twee platen verlijmen zal dan ook werken? In dat geval ga ik denk ik voor een opdekdeur bestaande uit twee lagen 22mm MDF . Nu op zoek naar manieren om af te dichten. Wat betreft de onderkant van de deur dacht ik zelf om gewoon een wat hogere drempel met een strip erop te maken.

In ieder geval heb ik vandaag alvast ruimte gemaakt om het vele bouwmateriaal kwijt te kunnen!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.