Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Gast
|
Geplaatst: Zo Jun 12, 2011 1:10 pm Onderwerp: contactgeluid oprit |
|
|
de oprit van onze buren ligt tegen onze woning aan en veroorzaakt daarmee dagelijks contactgeluid. Hoe is de klinkerbestrating van de oprit aan te passen zodat het contactgeluid weggehaald kan worden. Ik heb gehoord dat piepschuim hiervoor gebruikt wordt in combinatie met dakleer maar weet niet exact hoe deze constructie moet worden gemaakt |
|
Naar boven |
|
|
Geluidforum Site Admin
Sinds: 2-3-2006 Berichten: 2687
|
Geplaatst: Zo Jun 12, 2011 2:16 pm Onderwerp: Re: contactgeluid oprit |
|
|
Anonymous schreef: | de oprit van onze buren ligt tegen onze woning aan en veroorzaakt daarmee dagelijks contactgeluid. Hoe is de klinkerbestrating van de oprit aan te passen zodat het contactgeluid weggehaald kan worden. Ik heb gehoord dat piepschuim hiervoor gebruikt wordt in combinatie met dakleer maar weet niet exact hoe deze constructie moet worden gemaakt |
Losmaken is inderdaad het beste, waarmee overigens niet kan worden gegarandeerd dat het probleem opgelost is omdat ook trillingoverdracht via de onderliggende zand/klei laag naar de woning kan worden doorgegeven. Polystyreen is niet zo'n goede trillingisolator, hoor!
Mooist is een randje zand (eventueel met wat worteldoek en grind als afwerking) en een ingelegde waterafvoer (gootje) om water vanaf de oprit weg te werken. Nogmaals, het effect kan gering zijn. _________________ - Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com |
|
Naar boven |
|
|
lersch
Sinds: 4-10-2015 Berichten: 59 Woonplaats: Zwolle
|
Geplaatst: Ma Okt 05, 2015 8:10 pm Onderwerp: |
|
|
Geen zacht materiaal gebruiken als piepschuim, dat gaat echt niet werken met zulke belasting en krachten.
Je kunt in ieder geval het helllingsniveau van de oprit trachten aan te passen. Hoe steiler de oprit is, hoe harder het lawaai zal zijn.
Denk maar eens aan een stoeprand. Die is vertikaal (vaak). Dat levert een enorme, snelle overgang op, waardoor alle energie ineens opgewekt wordt. Derhalve --> knal!
Ik heb dit zelf ook meegemaakt. Het ging om een snelheidsdrempel bij ons voor het huis, die heel erg steil was. (steil betekent erg kort naar verhouding tot de te overwinnen hoogte).
Na beklag werd dit door de gemeente aangepast. De helling werd langer gemaakt. Daardoor werd de afstand tov het hoogteverschil groter.
Resultaat was een zeer grote verbetering qua geluid en tevens trilling.
Ook kun je proberen de buurman ertoe over te halen om gewoon bij het oprijden van de oprit heel voorzichtig te rijden. Kost hem waarschijnlijk weinig moeite en scheelt jou een hoop ergernis. |
|
Naar boven |
|
|
Geluidforum Site Admin
Sinds: 2-3-2006 Berichten: 2687
|
Geplaatst: Ma Okt 05, 2015 8:31 pm Onderwerp: |
|
|
lersch schreef: | Geen zacht materiaal gebruiken als piepschuim, dat gaat echt niet werken met zulke belasting en krachten. |
Je zit mis voor wat betreft de toepassing hier.
lersch schreef: | Je kunt in ieder geval het helllingsniveau van de oprit trachten aan te passen. Hoe steiler de oprit is, hoe harder het lawaai zal zijn.
Denk maar eens aan een stoeprand. Die is vertikaal (vaak). Dat levert een enorme, snelle overgang op, waardoor alle energie ineens opgewekt wordt. Derhalve --> knal! |
Sorry, maar pertinente onzin. De gegenereerde trillingen komen 1) door de onregelmatigheid van de bestrating 2) door het profiel van de banden.
Idealiter de oprit van glad asfalt laten maken en los laten van de muur van de buren. _________________ - Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com |
|
Naar boven |
|
|
lersch
Sinds: 4-10-2015 Berichten: 59 Woonplaats: Zwolle
|
Geplaatst: Ma Okt 05, 2015 9:46 pm Onderwerp: |
|
|
Ik ging uit van een oprit voor een woning, waar meestal een helling is gecreeerd om een voertuig op te rijden.
Wellicht wordt hier louter een vlakke bestrating bedoeld waarover het voertuig een langere afstand aflegt.
Dan heb ik het verkeerd begrepen. Lijkt me vooral nuttig wanneer het voertuig in dat geval de snelheid aanpast. Hoe hoger de snelheid, hoe meer weerstand, hoe meer herrie. Luister maar eens naar een electrische auto. Een groot gedeelte van de herrie komt van de weerstand van de banden.
Het klinkt dan inderdaad logisch dat de weerstand en dus het lawaai afnemen als de bestrating vlakker is. |
|
Naar boven |
|
|
|