Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

gezocht: ervaring met zwevend plafond tegen geluidshinder
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Do Mrt 31, 2011 10:11 am    Onderwerp: Reageer met quote

Trudi,

Wij moeten hier roeien met de riemen die we hebben. Dit wil zeggen dat we afhankelijk zijn van de informatie door jou gegeven.

Kan jij meer vertellen over je experimenten met de houten blokjesmethode?
Een van de belangrijkste dingen die je voor mij ter zake vertelde is het rollen van dat balletje.

Dit is normaal zo makkelijk te isoleren met een ondervloer dat dit doet vermoeden dat er gewoon geen (akoestisch functionele) ondervloer toegepast is.
Begrijp dat EXACTE beschrijvingen van jou ons zowel als het NSG sturen. Wat jij hier beschreef in functie van waargenomen geluid ondersteunt de woorden van het NSG niet.
Dit heeft NIETS te maken met het feit dat het NSG niet weet over wat ze praten, maar zij even afhankelijk zijn van jouw woorden dan dat wij het zijn. Dus ook het NSG sprak VOORWAARDELIJK.

Verder is het haast ALTIJD zo dat de efficiëntste methode bij contactgeluid werken aan de bronzijde is. Maar het uitgangspunt van jouw topic is juist dat deze optie niet bestaat.

Op basis van wat jij aan nieuwe informatie wel of nog niet toegevoegd hebt blijf ik gewoon achter mijn vroegere posts staan.
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Za Apr 02, 2011 3:46 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Trudi,

Misschien een nuttige tip.

Eerder dan onze woorden te checken met het NSG op basis van je eigen woorden, kan je echt beter de link naar dit topic aan hen schrijven in je emails.
Het is ook fair t.o.v. hen en van ons.

Op die manier ben je zeker dat wij over gelijke basisinformatie beschikken.
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
TRUDI



Sinds: 6-3-2011
Berichten: 14
Woonplaats: Rotterdam

BerichtGeplaatst: Di Apr 05, 2011 10:14 pm    Onderwerp: ervaring gezocht met vrijdragend plafond Reageer met quote

Dag Eric en geluidforum,

Dank voor de reactie en voor de nuttige tip. Ik wil zeker niet op enige wijze de info van dit forum of het NSG naast elkaar leggen om af te troeven of iets in dergelijke zin. Mij gaat het erom dat ik uiteindelijk op een goede manier van mijn probleem afraak, en dat mogelijk nog meer mensen hier iets aan hebben. Maar als ik ergens een tegenstelling in denk te lezen dan probeer ik dat ook uit te vinden.
Terecht wijzen jullie mij erop dat er dan juiste/duidelijke/complete info moet zijn voor degene waar ik het verzoek om advies aan voorleg. Overigens is ook de NSG op de hoogte van mijn vragen hier op het forum

Het werken aan de bron is inderdaad helaas geen optie, daar was de eigenaar van de woning boven mij erg duidelijk in..... Hij zou niet meer investeren in de woning die hij wil verkopen. (zie ook mijn p.s.).

Verdergaande op mijn reden waarom ik op het forum ben; inmiddels heb ik wat info over de ondervloer van mijn bovenburen, helaas wat summier vermoed ik; [b]de ondervloer is Rood met 10 decibel geluidsreductie door TNO getest.[/b. Overigens ligt de vloer er al 8 jaar.

Mijn vraag resteert dan: wat kan ik naast het aanbrengen van een vrijdragend plafond nog meer doen? Heeft het zin met deze ondervloer om van mijn kant een verzwaring aan te brengen door mijn oude gipsplaten tegen de onderkant van de houten vloer/plafond te plaatsen? Of moet ik nog iets specifiekers vragen over de ondervloer?

Nog even op een rij de dingen die voor mij het vervelendst zijn wat geluidshinder betreft: lopen, met en zonder schoenen, het rennen van een hondje en b.v. het geluid op de vloer als deze ligt te kluiven of als zijn staartje op de vloer slaat, verschuiven van stoelen en andere zaken, iets dat valt, een balletje dat rolt over de vloer. Praten hoor ik in de verte, maar kan het niet verstaan, alleen als de hond gewaarschuwd wordt, maar dan is het ook een harde stem.
De test met het blokje heb ik nog niet kunnen uitvoeren en daarvan laat ik meer weten zodra ik deze heb kunnen doen.

Dank weer voor jullie reactie.

M.vr.gr.,

Trudi

En nog een p.s.. Bij het nalezen van mijn post van 29 maart jl. realiseerde ik mij dat er mogelijk voor jullie iets onduidelijk kan zijn, wat voor mij een vertrekpunt/feit is. Als ik schrijf over het verzwaren van de vloer/plafond (omdat dit effectief is voor het werken bij de bron) dan bedoel ik dat door dit te doen van mijn kant vandaan. De eigenaar van de woning boven mij is niet van plan zijn vloer open te maken om dan de vloer te verzwaren, dus mijn enige optie is dat zelf te doen, van mijn kant vandaan.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Wo Apr 06, 2011 3:20 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Trudi,

Bedankt voor deze extra en uitgebreide toelichting.

Wanneer het gaat over dreunen, is hier vaak niet zo veel aan te doen. Dit zijn de zeer laagfrequente bastonen die je kan krijgen wanneer iemand met zijn sokken of zacht schoeisel over een vloer als deze loopt.

Echter al dat hogerfrequent geluid blijft de in dit forum voorgestelde oplossing goed inclusief het verzwaren van die vloer vanuit de onderzijde (dus jouw kant).

Mij verbaast een deel van jouw beschrijving dat die ondervloer, die zij blijkbaar toch hebben, zo weinig functioneel is.

Mijn instinct was goed. Ik blijf, goed overwogen, achter mijn origineel advies staan.

In kan hier zéér technisch worden en beginnen praten over het gedrag van 3-wandige systemen wat massa-veer systemen zijn met meerdere vrijheidsgraden (die ondervloer) maar dit speelt zich hoogfrequent af waar je genoeg isolatie zal hebben (zoals ALTIJD: steeds beperkt door flanking).
Als ik hier op door ga wordt dit echt Chinees voor jou en mij kost het vreselijk veel tijd.

Samenvatting: Op basis van zoals ik het nu voel: gewoon doen, en meer zekerheid heb je steeds als je een professionele expert aan huis laat komen voor onderzoek. Een expert ziet dingen die jij niet of beperkter ziet omdat die zwakke schakels beter kan plaatsen.
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
TRUDI



Sinds: 6-3-2011
Berichten: 14
Woonplaats: Rotterdam

BerichtGeplaatst: Vr Apr 08, 2011 12:17 am    Onderwerp: Gezocht: ervaring met vrijdragend plafond ivm geluidshinder Reageer met quote

Beste Eric en geluidforum,

Dank voor je reactie.

Mag ik je uitnodigen als expert?
Of weten jullie iemand die ik kan langs laten komen als expert? Ik hou mij aanbevolen!

M.vr.gr.,

Trudi
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Vr Apr 08, 2011 9:42 am    Onderwerp: Reageer met quote

Trudi,

Bedankt voor het vertrouwen.

Ik hou echter netzaken en privé duidelijk gescheiden.

Kijk hier:
http://www.luchtnieuws.nl/index.php/Adviesbureaus
Bekijk ook de codes onderaan om te zien wie wat doet. Anders kan je de tabel niet volgen.

Ik vind het riskant om iemand te adviseren omdat ik de prijs/kwaliteit van al die mensen niet kan beoordelen, en per definitie als ik er toch een paar zou kennen, anderen onterecht behandel.
Komt het NSG mits vergoeding ook niet aan huis?

Ik begrijp dat dit voor jou nog lastiger is. Maar jij kent je woonplaats reeds en kan via zo'n tabel, de gouden gids en eventueel van daaruit via webpages hun sites bekijken (eventueel ondersteund door een paar telefoontjes) waaruit je hun specialiteit en doelgroep(en) kan afleiden of te weten komen.
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Gast






BerichtGeplaatst: Do Apr 14, 2011 12:46 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Trudi,

Als eerste bedankt voor het aansnijden van dit topic. Ik breek even in omdat ik met hetzelfde probleem zit en een paar aanvullende vragen heb waar jij misschien ook je voordeel mee kan doen.

Net als Trudi ben ik bezig met het verzwaren van onderaf. Hiervoor gebruik ik gipsplaten van 9,5 mm. Drie lagen dik waarbij van elke onderliggende plaat de naden worden overlapt door de volgende laag. Elke laag wordt volledig dichtgekit en de laatste laag wordt na het dichtkitten met latje extra ondersteund en afgesloten. Daaronder komt een verlaagd plafond die ik volledig op de muren laat steunen zodat er geen contact is met het verzwaarde plafond.

Nu ga ik uit van het principe: massa-veer-massa. Mijn gedachte was om direct tegen het verzwaarde plafond 2 lagen glaswol te bevestigen, dan een kleine luchtlaag en vervolgens op het onderliggende plafond 1 of 2 lagen steenwol te plaatsen. Het onderliggende plafond wordt dan geheel gestuct.

Mijn vragen voor de experts betreft het volgende:

- maakt het uit om glas wol, steenwol te gebruiken?
- als ik geen luchtlaag overlaat maar alles volledig opvul met wol, scheelt dit dan ook in de geluidsoverbrenging?
-ontstaat er geen vochtprobleem? (dit naar aanleiding van een opmerking van iemand)
- zijn drie platen van 9,5 mm(dikte dus 28,5 mm) niet te zwaar?
-als de balken van het onderliggende plafond op de muren geplaatst worden is het dan nog nodig om het contact van die balken met de muren te verminderen met bijvoorbeeld vilt/rubber?

Hoop dat jullie de antwoorden weten
Naar boven
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Do Apr 14, 2011 2:02 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Anonymous schreef:
Hallo Trudi,

Net als Trudi ben ik bezig met het verzwaren van onderaf. Hiervoor gebruik ik gipsplaten van 9,5 mm. Drie lagen dik waarbij van elke onderliggende plaat de naden worden overlapt door de volgende laag. Elke laag wordt volledig dichtgekit en de laatste laag wordt na het dichtkitten met latje extra ondersteund en afgesloten. Daaronder komt een verlaagd plafond die ik volledig op de muren laat steunen zodat er geen contact is met het verzwaarde plafond.

Nu ga ik uit van het principe: massa-veer-massa. Mijn gedachte was om direct tegen het verzwaarde plafond 2 lagen glaswol te bevestigen, dan een kleine luchtlaag en vervolgens op het onderliggende plafond 1 of 2 lagen steenwol te plaatsen. Het onderliggende plafond wordt dan geheel gestuct.

Mijn vragen voor de experts betreft het volgende:

- maakt het uit om glas wol, steenwol te gebruiken?
- als ik geen luchtlaag overlaat maar alles volledig opvul met wol, scheelt dit dan ook in de geluidsoverbrenging?
-ontstaat er geen vochtprobleem? (dit naar aanleiding van een opmerking van iemand)
- zijn drie platen van 9,5 mm(dikte dus 28,5 mm) niet te zwaar?
-als de balken van het onderliggende plafond op de muren geplaatst worden is het dan nog nodig om het contact van die balken met de muren te verminderen met bijvoorbeeld vilt/rubber


Gast,

Jij bent in een zeer goede richting aan het denken.

Terwijl elke verzwaring van massa een winst is, moet je niet teveel onbalans tussen beide kanten van het systeem krijgen.
De massa-veer resonantie wordt sterker bepaald door de lichtste zijde.
Zie hiervoor ook dit topic: http://forum.noiseconsult.com/viewtopic.php?t=1042

Normaal zijn rotswol en glaswol uitwisselbaar. Soms heb ik het idee dat glaswol iets beter kan zijn in het laag (wat dominerend is) maar dat zijn dingen in de marge, ik kan dit niet echt onderbouwen, en is vermoedelijk ook afhankelijk van types.
Ruwweg: deze materialen zijn uitwisselbaar.

Je eerste laag absorptiemateriaal brengt het meeste winst.
In theorie: hoe meer hoe beter. Maar de relatieve bijdrage van elke toegevoegde hoeveelheid verkleint steeds. Dit wil zeggen dat een 60 à 75 % vulling (bij een serieuze spouw) opdrijven naar 100% niet echt noemenswaardig zal bijdragen.
Je verteld echter niet hoe groot jouw totale spouw is. Bij een klein spouwtje zal ik makkelijker naar 100% vulling gaan en dit verkleinen naargelang de spouw belangrijk vergroot.

Het is inderdaad beter om een dergelijk (onder)plafond elastisch op te leggen. Elastomeer is hier (ondermeer) een geschikt materiaal voor:
2 Nederlandse invoerders van alternatieve merken zijn:
http://www.pullrhenen.nl/isolatie/nl/producten/elastomeer_type_3_0.html
http://www.caldic.com/Corporate/Activities/Insulation/Producten.aspx?uid=6590b185-5753-4146-8f9b-b09b1e608ceb
Maar ook vilt is toepasbaar:
http://www.nevima.nl/index.php?id=1
Als je het elastisch oplegt hou dan rekening met die nominale indrukking die ik reeds in andere topics besproken heb.

Vochtproblemen kan je vooral hebben wanneer er een dominant gemiddeld temperatuurverschil is tussen beide kanten van een wand.
Vocht wil van de warme naar de koude kant (verschil in dampspanning). Als beide kanten normale binnensituaties zijn is er geen probleem.
Het idee is dat je dampweerstand aan de warme kant hoger moet zijn en afneemt naar de koude kant waar het vocht weer natuurlijk kan verdampen (dus een dampscherm aan de warme kant). Dergelijke situatie is echter niet steeds een constante, maar zo'n systeem kan ook als een buffer werken en kan ademen. Een dampscherm kan zelfs schadelijk worden als je het fout toepast, omdat het bij een omgekeerde temperatuursituatie zelfs vocht kan vasthouden in je wandsysteem.

En je moet ook niet overdrijven met dat afkitten van die verzwarende gipsplaten. Als die bovenplaat lekdicht is, werkt dat gipskarton als verzwaring van die massa. Teveel afdichten kan nooit geen kwaad, maar vaak wordt hierin onnodig overdreven door het niet begrijpen van de isolerende mechanismes.

PS: Grappig ....
Zat ik even foutief met het woord Novima in mijn hoofd i.p.v. Nevima. Ik maar zoeken in Google.
Smile Nevima leek even van de aardbodem verdwenen.
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Gast






BerichtGeplaatst: Do Apr 14, 2011 3:02 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor de snelle reactie.

Mooie link mbt triple leaf.

Als er nauwelijks verschil is tussen glas- en steenwol dan maakt dat de keuze makkelijk.

De spouw die overblijft tussen de balken van het verzwaarde plafond is dan nog 5 cm. Paar centimeter eronder komt dan de volgende balkenlaag(spouw wordt dan ca 7 cm). Volgens de link die je opgaf zou ik dat dan het beste zo kunnen laten.

De nieuwe balkenlaag moet ik qua dikte, lengte, diepte en afstand tot elkaar nog bepalen maar waarschijnlijk zal daar geen ruimte meer over zijn voor extra spouw. Het is namelijk de bedoeling om het onderliggende plafond zoveel mogelijk af te stemmen op het verzwaarde plafond dus rasterwerk op de balken en tussen het rasterwerk versneden gipsplaten die worden afgekit, vervolgens 12,5 mm hele platen averechts (+)op rasterwerk en dan stucwerk(2 lagen wol tussen de balken hierbovenop gelegd).

Een formule voor het bepalen van de onderliggende balkenlaag heb ik nog niet kunnen vinden maar zelf zat ik te denken om de afstand tussen de balken kleiner(40 cm tussen de balken) te maken dan gebruikelijk is om daarmee de draagkracht(zwaarte gipsplaten, stucwerk) te vergroten. Dan zou ik dus toekunnen met balken van tussen de 10 en 15 cm.

Klopt mijn gedachtengang dat de draagkracht wordt verhoogt op deze manier? Het gaat hier dan om ca 7 balken met een lengte van ca 4 meter 20 en de rest van de balken aflopend naar een lengte tussen de 2,5 en 3 meter.
Naar boven
Gast






BerichtGeplaatst: Do Apr 14, 2011 3:10 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Anonymous schreef:
Bedankt voor de snelle reactie.

Mooie link mbt triple leaf.

Als er nauwelijks verschil is tussen glas- en steenwol dan maakt dat de keuze makkelijk.

De spouw die overblijft tussen de balken van het verzwaarde plafond is dan nog 5 cm. Paar centimeter eronder komt dan de volgende balkenlaag(spouw wordt dan ca 7 cm). Volgens de link die je opgaf zou ik dat dan het beste zo kunnen laten.

De nieuwe balkenlaag moet ik qua dikte, lengte, diepte en afstand tot elkaar nog bepalen maar waarschijnlijk zal daar geen ruimte meer over zijn voor extra spouw. Het is namelijk de bedoeling om het onderliggende plafond zoveel mogelijk af te stemmen op het verzwaarde plafond dus rasterwerk op de balken en tussen het rasterwerk versneden gipsplaten die worden afgekit, vervolgens 12,5 mm hele platen averechts (+)op rasterwerk en dan stucwerk(2 lagen wol tussen de balken hierbovenop gelegd).

Een formule voor het bepalen van de onderliggende balkenlaag heb ik nog niet kunnen vinden maar zelf zat ik te denken om de afstand tussen de balken kleiner(40 cm tussen de balken) te maken dan gebruikelijk is om daarmee de draagkracht(zwaarte gipsplaten, stucwerk) te vergroten. Dan zou ik dus toekunnen met balken van tussen de 10 en 15 cm.

Klopt mijn gedachtengang dat de draagkracht wordt verhoogt op deze manier? Het gaat hier dan om ca 7 balken met een lengte van ca 4 meter 20 en de rest van de balken aflopend naar een lengte tussen de 2,5 en 3 meter.


Wat het vocht betreft het gaat hier om slaapkamers onder een woonruimte en andere slaapruimtes, De woonruimte wordt gewoon verwarmd terwijl de slaapkamers alleen worden verwarmd bij gebruik. En zodra er wordt geslapen zal er vochtcreatie in de slaapkamers plaatsvinden. Dus inderdaad wisselende situaties. Kan zo'n spouw een eventuele vochtophoping tussen het plafond dit niet tegengaan?

gr. Marcel
Naar boven
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Do Apr 14, 2011 6:11 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hier heb je een rekenprogramma voor houten balken:

http://www.houtinfo.nl/main.php?mn=0&id=1013
Mr. Green Aan jou om te spelen: jij kent de juiste parameters en maatvoeringen.

Hier zijn nog wat rekendocumenten:
http://www.hro.mroos.com/userfiles/gelijkmatig_verdeelde_belasting__op_2_steunpunten.pdf
http://www.hro.mroos.com/userfiles/ligger_op_2_steunpunten.pdf
Niet nodig maar voor volledigheid:
http://www.hro.mroos.com/userfiles/middenbalkberekening.pdf
http://www.paulvanwelden.be/calc/index.php

Voor mijzelf (om verder na te zien):
http://faculty.arch.tamu.edu/anichols/index_files/courses/arch614/NS13-2wooddesign.pdf
http://faculty.arch.tamu.edu/anichols/index_files/courses/ends231/NS21design.pdf
http://faculty.arch.tamu.edu/anichols/index_files/courses/arch331/NS15-2beamdesign.pdf
http://www.structural-engineering.fsnet.co.uk/free.htm
http://www.rekenwonder.com/atlas.htm
http://www.bearcreeklumber.com/employeepages/PDFs/wwpaWesternLumberSpanTables.pdf

En inzake verluchting in de spouw denk ik dat je dit kan verwaarlozen. Je blijft met binnensituaties zitten, zo'n constructies blijven ademen (als je geen waterdampdichte bekleding gebruikt).
Er is verschil tussen waterdicht en waterdampdicht.

En als je rekent op een spouw moet je aan- en afvoer voorzien die een logische convectie en luchtstroming kan vertonen, wat dan weer een extra complicatie is in verband met isolatie + praktische uitvoerbaarheid.

PS: ik weet dat er meerdere rekenprogrammaatjes zijn op het net: zelf even zoeken .....
En als je er een heel goed vindt: hier even melden dan hebben anderen er ook wat aan.

En Marcel: Als Gast = Marcel > geef je naam in je berichtjes. Al die "Gasten" door elkaar werkt verwarrend (wie was wie nu eigenlijk ...., zou hij het geweest zijn of is het nu iemand anders?)
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Gast






BerichtGeplaatst: Vr Apr 15, 2011 4:38 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ok, bedankt voor de links. Mocht ik aangaande dit onderwerp nog ergens tegen aanlopen(problemen plus oplossingen) zal ik het hier vermelden.

Als gast met naam lukte niet maar heb mij inmiddels geregistreerd als Marcel1234(voorheen gast=marcel Wink )
Naar boven
TRUDI



Sinds: 6-3-2011
Berichten: 14
Woonplaats: Rotterdam

BerichtGeplaatst: Za Apr 16, 2011 10:01 am    Onderwerp: Gezocht ervaring met vrijdragend plafond Reageer met quote

Beste Marcel,

Een inbreker die zaken meebrengt mag altijd langskomen Smile.
Fijn om op deze manier weer info te krijgen.

Eric en geluidforum,

Jammer dat ik je als expert niet kan inhuren, maar ik begrijp je argument in deze.
Het NSG heb ik gevraagd maar zij komen niet bij particulieren thuis, helaas. De adviseur zelf van het NSG heb ik er nog niet over gesproken, misschien dat dat nog een bezoek kan opleveren.

Ik hoop daarnaast nog via dit forum met mensen met ervaring mbt het vrijdragend plafond in contact te kunnen komen.
Dit brengt mij bij het volgende. Marcel is iemand die hier ook mee bezig is, kunnen wij met elkaar in contact komen? Kan ik mijn email hier achter laten (vind ik geen probleem), zodat men mij kan emailen, of fungeren jullie dan als tussenpersoon die die gegevens voor deelnemers uitwisselen?
(Alles uiteraard met privacywaarborg).

M.vr.gr.,

Trudi
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Za Apr 16, 2011 10:14 am    Onderwerp: Reageer met quote

Stuur maar een mailtje aan geluidforum@gmail.com dan stuur ik het wel door aan Marcel....
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Za Apr 16, 2011 1:32 pm    Onderwerp: Re: Gezocht ervaring met vrijdragend plafond Reageer met quote

TRUDI schreef:
Beste Marcel,

Een inbreker die zaken meebrengt mag altijd langskomen Smile.

Ik hoop daarnaast nog via dit forum met mensen met ervaring mbt het vrijdragend plafond in contact te kunnen komen.

Wink Jij voelt je onzeker .... is het niet?

Je moet doelgericht in één richting gaan. Teveel adviezen/meningen/ervaringen van tal van mensen (die daarom nog geen objectief vergelijkend oordeel kunnen geven) brengt geen duidelijkheid maar verwarring.

Het basisverschil tussen de methode die Marcel hier beschrijft, en de meeste traditionele benaderingen die je hier elders in het forum vindt:

De meesten hangen hun plafond elastisch op op meerdere punten. Dit betekent dat er veel meer, over de ganse oppervlakte verspreide elastische ophangpunten zijn voor dat plafond, maar dat gelijktijdig die constructie veel lichter kan blijven omdat je te maken hebt met kleine overspanningen.

Marcel denkt aan het volledig losmaken van dit verlaagd plafond en dit rechtstreeks af te steunen op de begrenzende muren waar hij dit zware frame elastisch gaat opleggen. Deze constructie wordt behoorlijk wat zwaarder (zware houten balken van ca 5 x 15 cm ongeschaafd = gevoelsmatige schatting van mij nu. Dit wordt traditioneel aangeduid als een 2" x 6" = inch = Engelse maatvoering).
Dit wordt een constructie om U tegen te zeggen.

Akoestisch zijn beide oplossingen mogelijk.

Hoeveel hoogte je verliest met beide oplossingen is afhankelijk van het ontwerp.
Dergelijke meervoudige individuele ophangpunten kan je of ONDER (meer hoogteverlies) de bestaande balkenlaag of TUSSEN (minder hoogteverlies) de bestaande balkenlaag monteren (met lichte hulpconstructie en/of afhankelijk model/type trildemper).
Uit andere topics en posts van mij kan je vinden dat het verzwaren van massa bij dergelijke spouwgroottes efficiënter is dan het vergroten van spouw wat belangrijk kan zijn in functie van de resterende binnenhoogte van de ruimte.
Je merkt dus ook dat hier een isolatie in een oude woning met zeer hoge plafonds al een andere invalshoek is of kan zijn en meer speelruimte geeft dan bij een jongere woning met standaard reeds relatief lage plafonds.

Ook Marcel heeft hier (afhankelijk omstandigheden) de keuze om zijn balken in de langsrichting tussen zijn bestaande balken te plaatsen om minder hoogte te verliezen of onder zijn balkenlaag te blijven (richtingsonafhankelijk) waarmee hij behoorlijk wat binnenhoogte verliest. Als hij tussen de balkenlaag blijft is hij wel gebonden aan de centermaat van zijn bestaande balkenlaag, en moet dus de draagkracht van zijn balken hierop aanpassen (in het Engels noemen ze dat staggered).

Je merkt dat omstandigheden zowel bouwtechnisch, mechanisch als akoestisch behoorlijk individueel kunnen zijn.
Ik heb meer het gevoel dat jij het jezelf moeilijker dan gemakkelijker aan het maken bent en dat dit eerder als alibi dient om beslissingen te ontwijken of uit te stellen die inderdaad, graag toegegeven: ingrijpende zaken zijn, zowel inzake praktische uitvoering als budgettair.
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Pagina 2 van 3



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.