Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

geluidsisolatie verwarmingsbuizen

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
alyda
Gast





BerichtGeplaatst: Ma Apr 05, 2010 3:51 pm    Onderwerp: geluidsisolatie verwarmingsbuizen Reageer met quote

Ik woon in een jaren zestig flat en hoor regelmatig gepraat van mijn bovenburen. Wat ik nog vervelender vind, is dat mijn onderbuurvrouw mijn gesprekken hoort. Ik vermoed dat dit veroorzaakt wordt door de verwarmingsbuizen die verticaal door alle appartementen loopt. Nu heb ik begrepen dat om dit lawaai tegen te gaan de buizen het beste afgetimmerd kunnen worden. Ik wil echter de warmte van deze buizen wel ontvangen. Op welke wijze moet ik deze buizen aftimmeren om het geluidsoverlast tegen te gaan meer de warmte wel te ontvangen?
Naar boven
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Ma Apr 05, 2010 6:11 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Even uitgaande van de veronderstelling dat de geluidsafstraling van deze verticale buizen zelf de enige dominante geluidsbron zijn (vind ik op eerste zicht enigszins twijfelachtig):

Als je daar een kast(je) rond bouwt en vult met rots- of glaswol isoleer je geluid maar ook warmte.

Om dit op te vangen wordt dit knutselwerk. Dit zou willen zeggen dat je de wol tegen de kast moet houden en een verluchtingsspleet van >= 4 cm tussen wol en buis moet houden en de boven en onderzijde van die kast van een min of meer gedempte afvoer en aanvoeropening moet voorzien (natuurlijke convectie).

Je merkt: dit wordt enigszins complex speelwerk.

Vragen:

Zijn op deze buizen dan geen aftakkingen naar eigen radiators? Hoe werkt jouw verwarming of verwarming in de bouw eigenlijk?
Ik ga er even van uit dat deze buizen niet jouw hoofdzakelijke maar meer toevallige kleine extra verwarming betekent?
Hoe gebeurt de kostenverdeling van de verwarming in de bouw?

En vooral, hoe zeker ben jij dat dit de hoofdzakelijke of uitsluitende geluidslek is voor je hier aan uitgebreide (mogelijk zinloze) activiteiten begint?

Wat je hier beschrijft is ook een traditioneel probleem in de chemische (of andere) industrie: zeer lange transportleidingen voor kunststof granulaten geluidstechnisch isoleren, zonder die thermisch te isoleren (die granulaten beginnen te kleven/reageren als die leidingen hun warmte niet goed kwijt raken).
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Alyda
Gast





BerichtGeplaatst: Wo Apr 07, 2010 9:23 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor jouw reactie.

De reden dat ik zo graag deze buizen wil aftimmeren is omdat mijn buurvrouw regelmatig komt klagen dat ze gepraat hoort. Ik heb een vermoeden dat het aan de buizen ligt omdat er ruimte zit tussen het beton van het plafond en de vloer en de buizen. Deze buizen zijn de hoofdleiding met een aftakking naar mijn radiatoren. Dus als ik mijn radiator niet aan heb wordt mijn huis ' gratis' verwarmd omdat deze buizen bijna altijd warm zijn. Ik heb dus blokverwarming. Mocht het dus te lastig zijn dan wil ik de buizen toch aftimmeren om enig geluidsoverlast tegen te gaan. Kan ik de buizen aftimmeren met gipsplaten en vullen met glaswol?
Naar boven
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Wo Apr 07, 2010 11:31 pm    Onderwerp: Reageer met quote

  1. Als het via zichtbare openingen komt waar de buizen door vloer en plafond komen kan je het alleen ter plaatse afdichten (met hout dat je mooi zaagt) vul dat gat (vloer- en plafonddikte) volledig op met wol.
    Zorg echter dat je een paar mm speling houd tussen buizen en het hout zodat je geen contactbrug maakt.

  2. Als het op de buizen zelf zit heeft het niet veel zin omdat jouw buizen gekoppeld zijn aan jouw radiatoren en aan die van de buren. In deze situatie wordt het geluid gewoon door trillingen via jouw buizen op veel grotere oppervlaktes overgebracht.
    Isolatie van je buizen betekent dan alleen werk zonder merkbaar resultaat.
Als het 1. is heb je geluk want dan blijven je buizen hoofdzakelijk vrij van isolatie (dus je behoud de warmte hiervan).
Als je deze spleet over de ganse diepte reeds volstopt met rots- of glaswol, en ALS dit de hoofdzakelijke oorzaak is, moet je al effect horen voor je het afwerkt met hout of wat ook.

Je kan met hout (MDF of vezelplaat), gyproc of fermacel werken.
Als je dit niet kent: http://www.fermacell.nl/html/ndl/nl/fermacell_producten.php
 
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.