Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

verwacht zwaar trilgeluid van loopband, huis houten vloeren

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Ron
Gast





BerichtGeplaatst: Vr Jul 03, 2009 2:56 pm    Onderwerp: verwacht zwaar trilgeluid van loopband, huis houten vloeren Reageer met quote

Hallo, wij gaan binnenkort een huis uit de dertiger jaren verbouwen en willen ook een fitness kamer op de 1e verdieping gaan inrichten. De vloeren zijn oude houten vloeren en wij zijn nu bang voor zwaar tril geluid bij gebruik van de loopband. Wij zijn van plan om vloerelementen van 2 lagen gips (2*12.5 mm) met 10 mm houtvezelplaat + 60 mm homingraat elementen met honingraat korrels (van een bekend vloerelementen merk) te leggen. Total gewicht is ongeveer 90 kg/m2. We zullen deze vloer los van de zijwanden leggen. Wij kunnen helaas geen test uitvoeren met het lopen op een loopband op een dergelijke vloer en zijn bezorgd dat er nog steeds een duidelijk tril geluid merkbaar zal zijn. Heeft iemand misschien ervaring met een dergelijk probleem? en zijn we op de goede weg met onze plannen?
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Vr Jul 03, 2009 3:51 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Neem aan je dit (PDF) bedoelt?

Mijn ervaringen met mijn houten verdiepingsvloer (1936) is dat vooral ook het kraken veel geluid veroorzaakt... Het lijkt me dat dit niet echt vermindert bij een opgelegde vloer met beperkte stijfheid.

Natuurlijk kun je nadien altijd nog een speciaal 'bordes' (massa met trilingdemping) realiseren onder de loopband.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com


Laatst aangepast door Geluidforum op Wo Nov 17, 2010 4:28 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Ron
Gast





BerichtGeplaatst: Vr Jul 03, 2009 4:00 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Dat is inderdaad wat ik bedoel.

Twee vraagjes: heb je misschien een voorbeeld van hoe ik een "bordes" kan creeren? wat voor trilling demping materiaal zou je gebruiken?

Hoe kunnen we het kraken verminderen?
Naar boven
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Vr Jul 03, 2009 4:50 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ron schreef:
Dat is inderdaad wat ik bedoel.

Twee vraagjes: heb je misschien een voorbeeld van hoe ik een "bordes" kan creeren? wat voor trilling demping materiaal zou je gebruiken?

Hoe kunnen we het kraken verminderen?


Tja, kraken is erg afhankelijk van het werken van de planken. Het vastschroeven i.p.v. spijkeren van de planken zou enig soelaas moeten bieden, maar ik heb hier geen ervaring mee (onze houten vloeren zijn tevens de zichtafwerking, ooit gebeitst / gelakt door vorige eigenaars).

In de topics over drummen zijn wel voorbeelden / omschrijvingen van ondersteuningen voor drumstellen te vinden. Kijk daar eens. In de basis een zware draagplaat (waarop de loopband), bijvoorbeeld 2 x 18 mm multiplex met een massalaag of een aantal massalagen ertussen, met daaronder vrij flexibele trillingdempers.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Ron



Sinds: 4-7-2009
Berichten: 1
Woonplaats: Den Haag

BerichtGeplaatst: Za Jul 04, 2009 12:43 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt, ik zal eens even gaan kijken naar het kraken.

Ik ben nog niet helemaal ervan overtuigd dat een bordes voldoende zal werken. Zou graag wat berekeningen willen zien. Ik weet niet wie me hier mee zou kunnen helpen. Bij de drumsectie zag ik dat er een aanbeveling werd gedaan dat 2.5 - 3.0 mm inzakking van een zwevende vloer voldoende moet zijn om trillingen fors te beperken. Ik neem aan dat dit afhankelijk is van het gewicht dat de trillingen veroorzaakt? Is hier eea. formule voor om dat uit te rekenen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Marion
Gast





BerichtGeplaatst: Wo Nov 17, 2010 3:18 pm    Onderwerp: Re: verwacht zwaar trilgeluid van loopband, huis houten vloe Reageer met quote

Ron schreef:
Hallo, wij gaan binnenkort een huis uit de dertiger jaren verbouwen en willen ook een fitness kamer op de 1e verdieping gaan inrichten. De vloeren zijn oude houten vloeren en wij zijn nu bang voor zwaar tril geluid bij gebruik van de loopband. Wij zijn van plan om vloerelementen van 2 lagen gips (2*12.5 mm) met 10 mm houtvezelplaat + 60 mm homingraat elementen met honingraat korrels (van een bekend vloerelementen merk) te leggen. Total gewicht is ongeveer 90 kg/m2. We zullen deze vloer los van de zijwanden leggen. Wij kunnen helaas geen test uitvoeren met het lopen op een loopband op een dergelijke vloer en zijn bezorgd dat er nog steeds een duidelijk tril geluid merkbaar zal zijn. Heeft iemand misschien ervaring met een dergelijk probleem? en zijn we op de goede weg met onze plannen?



Ben benieuw hoe je het uiteindelijk hebt opgelost. Wij willen namelijk ook graag een loopband maar durven het niet aan ivm met de houten vloeren.

grtz
Marion
Naar boven
Eric Desart
Expert


Sinds: 18-5-2006
Berichten: 1451
Woonplaats: Antwerpen/België

BerichtGeplaatst: Wo Nov 17, 2010 4:55 pm    Onderwerp: Re: verwacht zwaar trilgeluid van loopband, huis houten vloe Reageer met quote

Marion schreef:

Ben benieuw hoe je het uiteindelijk hebt opgelost. Wij willen namelijk ook graag een loopband maar durven het niet aan ivm met de houten vloeren.

En ik vermoed terecht.

Als ik een wild gokje zou wagen moet je zo'n loopband op een zeer stabiel zwevend vloertje plaatsen dat mogelijk tot 2,5 tot 3 x zwaarder moet zijn dan de loopband zelf + zwaarste persoon die hierop loopt.
Of heel het gebouw geniet mee van het gedreun.

D.w.z. dat draagkracht, eventueel doorbuiging van de vloer bepalend wordt. Als dat geen probleem zou zijn is het elastisch opstellen op bevoorbeeld Sylomer op ca 6 à 10 Hz nog te doen.

Maar ik geef graag toe dat ik nog nooit uitgetest heb (ik luister nu gewoon naar war mijn buik mij vertelt). maar het zou mij niet verbazen moest je het nog horen/voelen dan.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Wo Nov 17, 2010 5:18 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Let bovendien op de constructie van de loopband. Bij professionelere (lees: de duurdere) loopbanden is soms het loopvlak (de twee rollen en het plateau met de band erover) ook in trillingdempers geplaatst (ter verhoging van het comfort), waardoor e.e.a. op een trillingdempende vloer wellicht instabiel kan worden. Hier heb je bij een huis-tuin-en-keuken-loopband geen last mee natuurlijk.

In functie van een oplossing lijkt het alsof de lichtste loopband de beste keuze zou zijn. Ik zou een loopband hoe dan ook niet op een houten verdiepingsvloer plaatsen. Neem gewoon een abonnement op een sportschool of ga buiten hardlopen. Frissere lucht én meer sociale contacten Cool
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Marion
Gast





BerichtGeplaatst: Do Nov 18, 2010 9:15 am    Onderwerp: Reageer met quote

Dat laatste doe ik al, buiten lopen, en is ook het fijnste. Alleen met het oog op de winter leek een loopband in huis me ideaal. Maar uit jullie antwoorden begrijp ik dat dat niet echt een optie is met houten vloeren, jammer.

grtz
Marion
Naar boven
Dick
Gast





BerichtGeplaatst: Zo Mei 26, 2013 11:37 am    Onderwerp: Loopband op houtenvloer Reageer met quote

Een lichte loopband geeft de meeste trillingen door !! Een zwaardere loopband op dempers "" drukt de resonantie het meest wij hebben op de bovenvloer een mdf plaat geschroefd en daar op een rubber vlonder gelegen daar staat de loopband nu op het loopgeluid is nu voor 85% terug gebracht de mdf plaat heeft de functie dat je de draagbalken die om de 60 cm zitten met elkaar verbind ! Tot een geheel !! Het is even werk maar wij zijn tevreden met het resultaat
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.