Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 


 FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Plafond zwaarder maken tegen loop gedreun?
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
jowi



Sinds: 26-1-2019
Berichten: 22

BerichtGeplaatst: Ma Jan 28, 2019 9:44 pm    Onderwerp: Plafond zwaarder maken tegen loop gedreun? Reageer met quote

Mijn appartement is een verbouwd pakhuis uit de jaren ‘50, opgetrokken uit betonnen staanders en liggers, gegoten in houten bekisting (dat kan ik nog zien aan de balken). Het 3.30m hoge plafond bestaat helaas slechts voor de helft uit een originele betonvloer, en de andere helft (ca. 10x4m) is opgebouwd uit hout. Daar liggen om de 60cm houten balken van 22x8cm, met daaronder rachels van gedeeltelijk hout en metal studs, en daartegenaan zit gipsplaat geschroefd. De ruimte er tussen is ca. 35-40cm, en daar ligt 1 dun 5cm laagje glas of steenwol in... dus een enorme klankkast.

Sinds vorig jaar heb ik nieuwe bovenburen, en sinds die tijd hoor ik onder dat houten plafond alles boven me. Geloop, gestommel, geschuif, dingen die omvallen, muziek... eigenlijk alles behalve stemmen. De mensen zijn wel aardig en na een gesprek proberen ze voorzichtiger te lopen, dragen sloffen etc. maar echt helpen deed het niet. Ik heb toen de lege ruimte boven het plafond vol laten spuiten met cellulosevlokken, omdat het geheel slopen vh plafond en het zwevend ophangen van een nieuw plafond gewoon onbetaalbaar zou worden. Dus het was een beetje een gok... gelukkig heeft het wel effect gehad; de meeste geluiden zijn niet meer hoorbaar, het gedreun van lopen is ook stukken minder, maar helaas nog iets te aanwezig... het gedreun klinkt wat “verder weg” maar je merkt het nog wel degelijk. De bovenburen huren het en de eigenaar wil op geen enkele manier meewerken. VVE ziet het als geschil tussen buren en houd zich afzijdig.

Nu zit ik te denken om het plafond verder aan te pakken door tegen de bestaande gipspaten bijv. een laag multiplex of ander zwaar materiaal te laten schroeven, en daartegenaan weer een laag dikke, desnoods geluidswerende gipsplaat, om zo de massa afind te verzwaren en de trliling en dus de dreun, te verminderen...

Zou dat uberhaupt werken? Hoe goed/slecht?
Wat zou het beste mateiaal zijn om te gebruiken?
Nog andere oplossingen, zonder het bestaande plafond te verwijderen/vervangen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Ma Jan 28, 2019 10:58 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Mijn vermoeden is dat het toch echt aangewezen is het gipsplafond te verwijderen en een contactloos of ontkoppeld afhangend (van de houten vloerconstructie) gipsplafond aan te brengen.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
jowi



Sinds: 26-1-2019
Berichten: 22

BerichtGeplaatst: Ma Jan 28, 2019 11:09 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik begrijp dat dat de beste oplossing was geweest maar dat was gewoon geen optie. Zeker niet nu er al een paar honderd kilo cellulose tussen de plafonds zit, die er dan uit moet...

Nogmaals, dat gaat echt niet gebeuren. De vraag dus nog steeds, wat zal het effect zijn van het zwaarder maken van het gips dmv extra beplating?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Ma Jan 28, 2019 11:16 pm    Onderwerp: Reageer met quote

jowi schreef:
Nogmaals, dat gaat echt niet gebeuren. De vraag dus nog steeds, wat zal het effect zijn van het zwaarder maken van het gips dmv extra beplating?


Dreunen blijft, maar wordt 'doffer'.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
jowi



Sinds: 26-1-2019
Berichten: 22

BerichtGeplaatst: Ma Jan 28, 2019 11:44 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik begrijp het. Ik schat in dat er max. 20 KG per m2 verzwaard zal worden; in totaal zal dat 1000 kg zijn voor het hele plafond van ca. 5x10m.

Ik probeer me voor te stellen dat er dan bij de bovenburen zo’n 10 a 12 flinke kerels verdeeld over de vloer, stil staan, en er dan 1 gaat lopen... hoeveel zou de massa van die 12 man er voor zorgen dat het plafond minder gaat trillen dan nu...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
jowi



Sinds: 26-1-2019
Berichten: 22

BerichtGeplaatst: Di Jan 29, 2019 5:04 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Vandaag een aannemer over de vloer gehad die ook aangaf dat het verzwaren vh plafond niet of nauwelijks effect zou hebben.

Hij adviseerde om een verlaagd plafond te plaatsen, hangend/geveerd aan de wanden (dus niet aan het huidige plafond). Het zou in totaal een cm of 10 dik worden en gevuld met isolatiemateriaal (weet even niet wat) en voorzien van gipsplaat/stucwerk.

Meningen hierover? Zou dat afdoende zijn?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Di Jan 29, 2019 6:22 pm    Onderwerp: Reageer met quote

jowi schreef:
Meningen hierover? Zou dat afdoende zijn?


Sluit wel aan bij mijn advies. Wink
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
jowi



Sinds: 26-1-2019
Berichten: 22

BerichtGeplaatst: Di Jan 29, 2019 8:23 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Geluidforum schreef:
jowi schreef:
Meningen hierover? Zou dat afdoende zijn?

Sluit wel aan bij mijn advies. Wink

Nou, je advies was om het bestaande plafond te verwijderen en een een nieuw, ontkoppeld plafond te hangen. Wat uiteraard de beste oplossing zou zijn geweest toen het gebouwd was. Dit plan is om onder het bestaande plafond, een 2e plafond te plaatsen, ontkoppeld vh 1e... maar als dat hetzelfde effect geeft, dan weet ik mijn antwoord. Ik las echter in andere topics dat het creeeren van 2 lagen (vloer - lucht - plafond - lucht - 2e plafond) niet aan te raden was... al zullen de lagen gevuld worden met materiaal.

Maar goed, ik moet nog een prijsopgaaf krijgen, kan best dat het veel te duur wordt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Wo Jan 30, 2019 9:07 am    Onderwerp: Reageer met quote

jowi schreef:
Ik las echter in andere topics dat het creeeren van 2 lagen (vloer - lucht - plafond - lucht - 2e plafond) niet aan te raden was...


Ja, dat is een (lastig in te schatten) risico, vandaar dat ik het zekere voor het onzekere nam...
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
jowi



Sinds: 26-1-2019
Berichten: 22

BerichtGeplaatst: Wo Jan 30, 2019 12:13 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Het is heel lastige materie ja... ik probeer me voor te stellen wat het verschil is tussen een plafond wat verend, met (rubber?) dempers aan de balken wordt gehangen, en een plafond wat echt los onder het huidige hangt, dus fysiek ontkoppeld van de balken (even aangenomen dat er geen geluid via de wanden komt).

Het eerste geval wordt feitelijk een veer, die zou je zo af moeten stemmen qua massa dat deze de door de bewoner/voetstappen gemaakte trillingen tegen zou werken, dus zou dempen, waardoor deze minder geluid zouden maken. Dat lijkt me nogal wat rekenwerk... en wat als er meerdere mensen op het plafond lopen? Of als er veel zware meubels op komen te staan? Of juist weggehaald worden? Dan veranderd de dynamiek compleet. Of is de vering puur bedoeld om trillingen van de balken niet of minder door te geven aan het daar aan hangende plafond?

Bij een apart, fysiek losgekoppeld/loshangend plafond speelt dat geen rol, maar die moet dan wel het laagfrequente geluid wat die beweging voortbrengt, weten te dempen... dat lijkt me ook niet eenvoudig. Daar heb ja dan toch weer massa voor nodig zou je denken...? Dus een heel zwaar, dus dik plafond...

Ik ben zo bang dat als ik duizenden euro's neer ga tellen voor een plafond wat niet aan de balken hangt maar aan de muren, dat het nog steeds niet de dreunen dempt, omdat feitelijk gewoon een 10cm dun laagje lucht is gevuld met wat isolatie, en een gipsplaatje...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
jowi



Sinds: 26-1-2019
Berichten: 22

BerichtGeplaatst: Do Jan 31, 2019 1:50 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Nog 2 vragen; Zou dit extra, via de muren opgehangen/ontkoppelde plafond uit 1 of 2 lagen gips moeten bestaan? Let wel, er IS dus al een plafond van ca. 40cm dik met 1 laag gips, gevuld met cellulose, waar dit (vrij) onder geplaatst wordt.

Tweede vraag, welk isolatiemateriaal zou er tussen moeten? Gewone steenwol/rockwool?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Geluidforum
Site Admin


Sinds: 2-3-2006
Berichten: 2687

BerichtGeplaatst: Do Jan 31, 2019 3:59 pm    Onderwerp: Reageer met quote

jowi schreef:
Nog 2 vragen; Zou dit extra, via de muren opgehangen/ontkoppelde plafond uit 1 of 2 lagen gips moeten bestaan? Let wel, er IS dus al een plafond van ca. 40cm dik met 1 laag gips, gevuld met cellulose, waar dit (vrij) onder geplaatst wordt.

Tweede vraag, welk isolatiemateriaal zou er tussen moeten? Gewone steenwol/rockwool?


2 lagen met 'overlappende naden' (minder lekken) is zo'n beetje 'de norm'. Glas- of steenwol (of celluloseplaten of polyesterwol) zijn eigenlijk allemaal prima, mits niet te dun. In het kader van optimale ontkoppeling zou ik de spouw niet over de volledige dikte vullen.
_________________
- Ook ú kunt (als geregistreerd gebruiker) beschikken over een onderschrift - Klik hier
- Voor vragen en opmerkingen aan de beheerder, mail naar geluidforum@gmail.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
jowi



Sinds: 26-1-2019
Berichten: 22

BerichtGeplaatst: Do Jan 31, 2019 6:07 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Op het totaalbedrag maakt een 2e laag ook niet zo heel veel uit Wink dan maar beter 2 lagen inderdaad. Kreeg een offerte voor 1 laag gips. Gaat naar de 5000 euro voor net geen 50m2. Meeste geld gaat uiteraard in arbeidsloon zitten; nu ben ik niet onhandig maar dit kan ik ook niet in mijn eentje, en zeker niet even tussendoor 's avonds en in het weekend. De bouwer regelt alles, sjouwt alles, werkt alles af ruimt alles op en is in 4 dagen klaar, dat is ook wel wat waard tenslotte. Ik ga nog even vragen of hij een 2e laag gips wil berekenen, en vulling met steenwol.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
jowi



Sinds: 26-1-2019
Berichten: 22

BerichtGeplaatst: Za Feb 02, 2019 3:39 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Nog wat vragen Smile dit plafond zal met "C" profielen aan de wand vastgemaakt worden, direct onder het bestaande plafond. Aan 2 kanten van de kamer is die 'wand' een betonnen ligger (ca. 45x65cm) daar zal niet of nauwelijks trilling via doorgegeven worden, maar de andere 2 kanten van de kamer is gipswand, opgetrokken uit houten/metalen rachels/studs.

Is het verstandig om die C profielen, waar het plafond in komt te hangen, te voorzien van iets van rubber, of iets anders, om voortplanten van geluid via de wand naar het plafond te verminderen? Welk spul is daar het beste voor geschikt?

En werkt dat uberhaupt wel goed? Want je zult toch op 1 of ander manier die C profielen aan de muur moeten schroeven, plant het geluid etc zich dan niet ook door de bouten/schroeven etc gewoon door? M.a.w. hoe effectief is het?

M.b.t. de vulling v.h. plafond, wat raden jullie aan? Is bijv. een materiaal als Rockwool Sono Extra dicht en zwaar genoeg? Of zijn er betere materialen? Is er een minimale dikte aan te raden? We rekenen nu met 10cm ruimte tussen oud- en nieuw plafond om op te vullen, maar als 15cm beter is, dan kan dat natuurlijk ook. Prijs gaat dan wel iets omhoog natuurlijk maar ja.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
bert stoltenborg
Expert


Sinds: 6-8-2006
Berichten: 1007
Woonplaats: achterhoek

BerichtGeplaatst: Zo Feb 03, 2019 4:56 pm    Onderwerp: Reageer met quote

jowi schreef:
Nog wat vragen Smile dit plafond zal met "C" profielen aan de wand vastgemaakt worden, direct onder het bestaande plafond. Aan 2 kanten van de kamer is die 'wand' een betonnen ligger (ca. 45x65cm) daar zal niet of nauwelijks trilling via doorgegeven worden, maar de andere 2 kanten van de kamer is gipswand, opgetrokken uit houten/metalen rachels/studs.

Is het verstandig om die C profielen, waar het plafond in komt te hangen, te voorzien van iets van rubber, of iets anders, om voortplanten van geluid via de wand naar het plafond te verminderen? Welk spul is daar het beste voor geschikt?

En werkt dat uberhaupt wel goed? Want je zult toch op 1 of ander manier die C profielen aan de muur moeten schroeven, plant het geluid etc zich dan niet ook door de bouten/schroeven etc gewoon door? M.a.w. hoe effectief is het?

M.b.t. de vulling v.h. plafond, wat raden jullie aan? Is bijv. een materiaal als Rockwool Sono Extra dicht en zwaar genoeg? Of zijn er betere materialen? Is er een minimale dikte aan te raden? We rekenen nu met 10cm ruimte tussen oud- en nieuw plafond om op te vullen, maar als 15cm beter is, dan kan dat natuurlijk ook. Prijs gaat dan wel iets omhoog natuurlijk maar ja.


Je kunt het nieuwe plafond aan akoestisch ontkoppelende spijkerregels ophangen van bijvoorbeeld Nevima, maar er zijn meer merken. De aansluiting op de wand kun je ontkoppelen met Agglomer.

Voor de spouwvulling niet te zware minerale wol gebruiken, dus gewoon het spul dat altijd in een spouw gaat.

Ik zou me wel ernstig afvragen of dat nieuwe plafond wel effectief is tegen dat laagfrequente dreungeluid. Als je pech hebt gaat het als een versterker werken.
En heb je ook onderzocht hoe het met flankerend geluid via de muren zit? Vooral omdat je zegt dat het lichte studwanden zijn.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Pagina 1 van 3



 
Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed 


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group.