Geluidforum.nl forum index
 Adverteerders 

FAQFAQ   ZOEKENZOEKEN   GebruikersGebruikers   Registreer (NIET verplicht!)Registreer (NIET verplicht!)   ProfielProfiel   InloggenInloggen

Maakt een voorzetwand zin?

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Marja
Gast

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 12, 2018 9:47 pm    Onderwerp: Maakt een voorzetwand zin? Reageer met quote

We hebben een begin jaren 80 rijtjeshuis gekocht. De woning is in verhouding met de overlast gevende buren gespiegeld. We hebben vooral last van de tv van de buren, deze draait tot diep in de nacht. De tv staat op de begane grond in de woonkamer. De tv hangt trouwens niet aan de muur naar onze woning. Toch verspreid zich het geluid in het hele huis. Onze slaapkamer grenst aan de woning van de buren en is boven hun woonkamer, de tv is hier goed hoorbaar maar verspreid zich ook in de rest van de eerste verdieping. Ik overweeg om een voorzetwand in onze slaapkamer en kinderkamer te laten plaatsen voor een goede nachtrust. Ik vraag me alleen af of een voorzetwand hier effect heeft omdat het geluid blijkbaar de muur naar boven “kruipt” en zich in het huis verspreid. Heeft hier iemand ervaring mee? Buren zijn trouwens geen vervelende mensen en zeggen de tv ‘s nachts zachter te zetten. Maar vooral praatprogramma’s dreunen nog door.
Naar boven
bert stoltenborg
Expert

Sinds: 6-8-2006

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 12, 2018 10:26 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Door de muur kruipen heet flankerende geluidsoverdracht.
Als je wilt weten wanneer die dominant wordt ten opzichte van het directe geluid in een constructie vergt dat onderzoek. Het zou best kunnen (in dit geval zeker) dat je vloer en zijwanden bijvoorbeeld ook veel geluid overdragen en dat isoleren van die wand geen soelaas biedt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel
Marja
Gast

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 18, 2018 10:04 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor de antwoord! Ik heb ook sterk het vermoeden dat veel geluid via de vloer wordt overdragen. Maar ik vraag me af hoe zoiets te isoleren valt? Ik lees op internet steeds maar verlegen van tappijt om contactgeluiden te dempen maar daar heb ik ja geen last van...
Naar boven
bert stoltenborg
Expert

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 19, 2018 10:39 am    Onderwerp: Reageer met quote

Je moet dan ook bijvoorbeeld een zwevende vloer leggen.
Het kan in het uitsreste geval uitdraaien op een hele zwevende ruimte.
Naar boven
Gast

BerichtGeplaatst: Za Mrt 31, 2018 8:00 am    Onderwerp: Re: Maakt een voorzetwand zin? Reageer met quote

Marja,

Als jij alleen maatregelen wilt treffen tegen de geluidsoverlast dan zeg ik: laat maar zitten. Nederlandse huizen bouwjaar jaren 80 hebben vaak scheidingsmuren van 23cm gestort beton in combinatie met kanaalplaatvloeren en/of gestorte vloeren. De constructies zijn *niet* gedilateerd. Een voorzetwandje enkel aan jouw kant zal geen oplossing zijn.

Het enige wat zou kunnen helpen is aan *beide* zijden, dus ook de bronzijde, maatregelen treffen middels het halve-doos-in-doos principe: jij en je buur krijgen dan een voorzetwand *en* een verlaagd plafond in de woonkamer. De bronzijde heeft absolute prioriteit omdat het verlaagd plafond en de voorzetwand geluidstransmissie naar de constructie sterk moet verminderen. Aan de ontvangstzijde, woonkamer, zal de rest van de overdracht worden verminderd met het verlaagd plafond en voorzetwand. Echter, elders in jouw woning, boven etc., doet alleen de voorzetconstructie van de buren het isolerende werk.

En dan toch de beste en goedkoopste oplossing: de TV moet zachter.
Naar boven
bert stoltenborg
Expert

BerichtGeplaatst: Za Mrt 31, 2018 10:41 pm    Onderwerp: Re: Maakt een voorzetwand zin? Reageer met quote

Anonymous schreef:

Het enige wat zou kunnen helpen is aan *beide* zijden, dus ook de bronzijde, maatregelen treffen middels het halve-doos-in-doos principe: jij en je buur krijgen dan een voorzetwand *en* een verlaagd plafond in de woonkamer.

Triple leaf! Very Happy
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Geluidforum.nl forum index -> In het huis Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar:  
Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Geluidforum.nl topic RSS feed