Auteur Bericht
bert stoltenborg
BerichtGeplaatst: Wo Apr 11, 2007 11:41 am    Onderwerp:

Toen ik lang geleden NAG-lid wilde worden (dat boekje is soms wel interessant) hadden ze een ballotage-commissie. Deed me teveel aan de plaatselijke kegelclub voor middenstanders denken.
Very Happy Very Happy
Geluidforum
BerichtGeplaatst: Wo Apr 11, 2007 7:02 am    Onderwerp:

Eric Desart schreef:
Geluidforum schreef:
bert stoltenborg schreef:
Kun je alleen downloaden als je lid bent van de ASA, juist?


Is dat zo?


Smile JA = Het top tijdschrift op wereldniveau (US tegenhanger van Acoustica)
Mr. Green Het staat niet chique als je niet geabonneerd bent.
.


Ontvang ik niet de meeste van die artikelen heerlijk ouderwets op CD-ROM als NAG-lid? Rolling Eyes

(oh nee, da's inderdaad Acoustica)

Eric, er zijn pragmaten en theoreten (Wink). Beide zijn noodzaak Very Happy om resultaten te bereiken!
bert stoltenborg
BerichtGeplaatst: Wo Apr 11, 2007 12:55 am    Onderwerp:

Ik geef m'n abonnement op de VARA-gids op voor de JASA.
Very Happy
Eric Desart
BerichtGeplaatst: Wo Apr 11, 2007 12:09 am    Onderwerp:

Geluidforum schreef:
bert stoltenborg schreef:
Kun je alleen downloaden als je lid bent van de ASA, juist?


Is dat zo?


Smile JA = Het top tijdschrift op wereldniveau (US tegenhanger van Acoustica)
Mr. Green Het staat niet chique als je niet geabonneerd bent.
.
Geluidforum
BerichtGeplaatst: Di Apr 10, 2007 11:11 pm    Onderwerp:

bert stoltenborg schreef:
Kun je alleen downloaden als je lid bent van de ASA, juist?


Is dat zo?
bert stoltenborg
BerichtGeplaatst: Di Apr 10, 2007 11:10 pm    Onderwerp:

Kun je alleen downloaden als je lid bent van de ASA, juist?
Terry Montlick vertelde op een ander forum dat hij er niks van begreep.
Very Happy
Geluidforum
BerichtGeplaatst: Vr Apr 06, 2007 5:12 pm    Onderwerp: [link] Akoestiek in oud-griekse amphitheaters

Via Intermediair Online en Journal of the Acoustical Society of America (link bevat samenvatting én link naar PDF van compleet artikel).

Quote:
Het waren de zitbanken in de antieke Griekse theaters die voor de extreem goede akoestiek zorgden. Dat beweren twee Belgische wetenschappers aan de Amerikaanse Universiteit van Atlanta in de nieuwste editie van het Journal of the Acoustical Society of America.

Al in de Oudheid zelf spraken schrijvers er hun verbazing over uit dat het publiek tot aan de bovenste rijen van de halvecirkelvormige theaters de acteurs beneden op het podium konden verstaan. En dat terwijl er vaak vele duizenden toeschouwers aanwezig waren, die kuchten, schuifelden en tegen elkaar fluisterden. Volgens sommigen had dat te maken met de wind die vaak van het podium richting publiek zou waaien. Anderen, zoals de Romeinse architect-schrijver Marcus Vitruvius Pollo, meenden dat de vormgeving van het theater de oorzaak moest zijn.
Dat laatste klopt, zeggen de Belgen, en ze hebben zelfs ontdekt waar het precies aan ligt.
(...)


Quote:
The Hellenistic theater of Epidaurus, on the Peloponnese in Greece, attracts thousands of visitors every year who are all amazed by the fact that sound coming from the middle of the theater reaches the outer seats, apparently without too much loss of intensity. The theater, renowned for its extraordinary acoustics, is one of the best conserved of its kind in the world. It was used for musical and poetical contests and theatrical performances. The presented numerical study reveals that the seat rows of the theater, unexpectedly play an essential role in the acoustics—at least when the theater is not fully filled with spectators. The seats, which constitute a corrugated surface, serve as an acoustic filter that passes sound coming from the stage at the expense of surrounding acoustic noise. Whether a coincidence or not, the theater of Epidaurus was built with optimized shape and dimensions. Understanding and application of corrugated surfaces as filters rather than merely as diffuse scatterers of sound, may become imperative in the future design of modern theaters. ©2007 Acoustical Society of America

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group