Auteur |
Bericht |
Geluidforum |
Geplaatst: Wo Jan 07, 2015 1:35 pm Onderwerp: |
|
bert stoltenborg schreef: | Alleen als jij ook meegaat . |
Eerste Geluidforum-excursie. Lijkt me leuk.
Helaas doen ik vrijwel niks bouwkundigs (behoudens geluidsabsorptie en nagalmtijdreductie), dus daar ligt mijn expertise niet (meer). Zou dus zijn om met jullie mee te kijken en leuke foto's te maken voor hier op het forum . |
|
|
bert stoltenborg |
Geplaatst: Wo Jan 07, 2015 12:39 pm Onderwerp: |
|
Alleen als jij ook meegaat . |
|
|
Geluidforum |
Geplaatst: Wo Jan 07, 2015 7:33 am Onderwerp: |
|
bert stoltenborg schreef: | Joa joa. |
Waardeer zowel een theoretische als ook een praktische aanpak. Waarom gaan jullie niet eens samen op pad, een aantal projecten (van elkaar) bezoeken. Lijkt me dat jullie elkaar mogelijk (commercieel én technisch) kunnen versterken. Win - Win en zo! Omdenken... |
|
|
bert stoltenborg |
Geplaatst: Di Jan 06, 2015 11:52 pm Onderwerp: |
|
Joa joa. |
|
|
Bart Hoogeboom |
Geplaatst: Zo Jan 04, 2015 4:26 pm Onderwerp: |
|
Ik heb mijn meetresultaten gevonden van verbetering contact geluid ten opzichte van een hoeten vloer en deze is 9 -11Db en luchtgeluid 10 Db
Als jij een betere oplossing heb bij een dunne opbouw en een hogere isolatie wil ik het graag horen.
Als je alle ruimte heb, dan heb ik nog wat andere oplossingen maar dat was niet hier de vraag! |
|
|
bert stoltenborg |
Geplaatst: Zo Jan 04, 2015 2:36 pm Onderwerp: |
|
Je zou eerder een verbetering verwachten van de contactgeluidisolatie voor hogere geluiden (in het laag helpt het uiteraard geen bal), terwijl de luchtgeluidisolatie maar een db of wat toeneemt (als je mazzel hebt). |
|
|
Bart Hoogeboom |
Geplaatst: Zo Jan 04, 2015 9:44 am Onderwerp: |
|
De manier welke ik aangeef is eigenlijk hetzelfde als de estrich elementen alleen goedkoper. Ikzelf heb het meerdere malen toegepast, Qua luchtgeluid is er een verbetering van 10 dB(A)
Qua contactgeluid verbeterd het ook, Ik heb het ooit gemeten (resultaten kan ik niet zo gauw vinden) maar het verbeterde wel. Meestal gebruik ik steenwol vloerplaten van 2 CM dik.
In ieder geval levert het de beste resultaten bij een dunne vloer.
Je kan het ook normaal belasten, er zit enkel wat beweging in de vloer. |
|
|
bert stoltenborg |
Geplaatst: Za Jan 03, 2015 9:26 pm Onderwerp: |
|
Sorry Bart, was het even uit het oog verloren.
Wat gaat dit uitmaken?
En in welke situatie qua vloerbelasting? |
|
|
Bart Hoogeboom |
Geplaatst: Wo Dec 31, 2014 8:01 am Onderwerp: |
|
Wat wil je weten? |
|
|
bert stoltenborg |
Geplaatst: Wo Dec 31, 2014 12:23 am Onderwerp: |
|
Leg eens uit, Bart. |
|
|
Bart Hoogeboom |
Geplaatst: Di Dec 30, 2014 10:50 am Onderwerp: |
|
De beste oplossing in dit geval kan je steenwol vloerplaten leggen zonder stroken vlokkenschuim te gebruiken. Boven de steenwol de spaanplaat leggen, kan je het beste doen met melamine verlijmde (groen) spaanplaat van 61x121 (deze hebben rondom groef en messing wel verlijmen)
De platen en de delen wel los van de muren leggen
Het is niet ideaal maar het werkt wel |
|
|
Gast |
|
|
alf |
Geplaatst: Do Dec 11, 2014 10:38 pm Onderwerp: Geluidsisolatie 1e etage: 3 betaalbare opties |
|
Wil mijn vloer op de 1e etage isoleren tegen geluid:
* Luchtgeluiden (hoogste prioriteit)
* Contactgeluiden
Probleem nu: Ik kan de tv niet eens fatsoenlijk aanzetten qua geluid en je hoort het direct boven in de slaapkamer.
Vloer is een houten draagvloer (vuren) op houten draagbalken. Onderkant van de vloer mag niet worden aangepakt ivm het uiterlijk: balkenplafond met planken.
Mijn budget is beperkt en ook wil ik niet al te veel de hoogte ingaan met de vloer.
De afdekvloer wordt uiteindelijk 17mm massieve grenen planken (heb ik al liggen).
Laatst wat proefjes gedaan. Ik heb maar een stukje vloer gedaan, dus ik heb hiermee niet de isolatie tegen luchtgeluiden kunnen testen:
A) vezelplaten (bruine) met los erop de grenen delen -> niet echt bevredigend
B) grenen delen direct op bestaande draagvloer geschroefd, zonder iets er tussen -> niet echt een merkbaar verschil met A
C) 18mm spaanplaat los op de draagvloer gelegd, hierop vezelplaat en daarop de grenen delen -> klonk een stuk beter als A en B, maar niet bevredigend genoeg.
Nu heb ik het volgende in gedachten:
Eerst alle naden vullen met siliconenkit. Planken vd houten draagvloer zitten niet meer geheel tegen elkaar. Op de naden is de vloer dus een stuk dunner (veerdikte plank). Zo kan ik de naad weer opvullen qua dikte. Ook worden eventuele luchtspleten gedicht.
Hierna de onderstaande opties:
1) Massa-veer-principe: Rubber (veer) + spaanplaat (massa) + vezelplaat (grenen planken zijn niet helemaal vlak en deze oneffenheden worden dan opgevangen door deze vezelplaat)
----------
2) Massa-veer-principe: vlokkenschuimstroken als oplegregels (veer) voor het spaanplaat + spaanplaat (massa) + vezelplaat (grenen planken zijn niet helemaal vlak en deze oneffenheden worden dan opgevangen door deze vezelplaat).
Waarom vlokkenschuimstroken afwisselen met steenwol?
Steenwol is ook goed tegen luchtgeluid en is veel goedkoper.
----------
3) Massa-veer-principe: Hetzelfde als 2, alleen ontbreekt de vezelplaat. De grenen delen worden direct op het spaanplaat geschroefd.
Voordeel: kosten besparing, minder hoogte-verlies en zonder vezelplaat en direct vastgeschroefd klonk bij mijn test niet waarneembaar minder, maar eerder zelfs was massiever/ beter.
-----------
Dan rest de volgende vragen mbt vlokkenschuim?
1) Zal tussen 1 of 2cm vlokkenschuim een merkbaar verschil zitten?
2) Moeten deze vlokkenschuim-stroken geheel doorlopen over de hele lengte of mogen deze ook onderbroken worden.
Bij standaard regels heb je nl ook 2 MDF-stroken met daartussen blokken schuim met tussenruimtes.
3) Welke SG-waarde moet het vlokkenschuim hebben voor de stroken?
4)Wanneer je de gehele vloer bedekt met vlokkenschuim welke SG moet het vlokkenschuim dan hebben?
----------------
Wat vinden jullie er van?? |
|
|