Auteur Bericht
krt
BerichtGeplaatst: Di Aug 13, 2013 9:16 pm    Onderwerp:

Mijn nieuwe beglazing is geplaatst, het verschil is enorm!

Ik woon in een HOB. Nu hebben de mensen van de ramen zich wel vergist.
In de voorgevel hebben ze Isolide Phon S44/36 RW44 gestoken zoals gevraagd maar in de zijgevel Isolide Phon S40/30 RW40.

In de zijgeval had ook S44/36 RW44 moeten steken.

De straat loopt aan de voorgel, is het zo dat de zijgevel minder belast wordt tov de voorgevel of heb ik nu eigelijk maar geluidsisolatie in mijn ramen van RW 40 (daar de zwakste schakel ook geluidsisolatie bepaald)


Ik vraag dit, stel dat de ramenboer een compensatie voorsteld, zou ik beter zeggen dat hij ook S44/36 RW44 in de zijgevel moet steken of is dit minder belangrijk omdat de zijgevel minder belast wordt dan de voorgevel.

Het verschil tussen de S44/36 RW44 en de S40/30 RW40 is toch 6mm.



S40/30 RW40 4(0.5saf)4 15 ar 6
S44/36 RW44 5(0.5saf)5 16 ar 10



Hoe 'bewegen' de geluidsgolven van auto's / vrachtwagens.
Zijn de ramen in de voorgevel meer belast door het geluid dan de zijgevel of is deze belasting (kwasie) hetzelfde ?
Eric Desart
BerichtGeplaatst: Ma Apr 15, 2013 9:34 pm    Onderwerp:

Dit is ruwweg de winst die je gaat maken:
Signaal 0 dB en signaal - 10dB (gemaakt door Bert)

Wil je meer moet je naar 15 dB winst gaan:
Signaal 0 dB en signaal - 15dB
krt
BerichtGeplaatst: Ma Apr 15, 2013 9:16 pm    Onderwerp:

Eric Desart schreef:
Ik bedoel de RW waarde zonder aftrek.

Maar bij de RW waarde met aftrek zitten meer lage frequenties in (zeker de Ctr). Hier is de halveringswaarde ook lager dan die 10 dB. Dat wil zeggen dat de getallen iets positiever zijn dan op het eerste gezicht zou blijken.

Dit is lastig uit te leggen. Die 8 dB vermindering in het laag is ook goed.


Bedankt!
Dan moet ik mijn glasboer terug aanspreken. Ik had hem gezegd dat ik met zijn voorgesteld glas niet het gewenste resultaat zou halen. Hij keek mij al raar aan en vroeg of er naast mijn huis een vliegveld of een discotheek was Wink
Eric Desart
BerichtGeplaatst: Ma Apr 15, 2013 2:35 pm    Onderwerp:

Ik bedoel de RW waarde zonder aftrek.

Maar bij de RW waarde met aftrek zitten meer lage frequenties in (zeker de Ctr). Hier is de halveringswaarde ook lager dan die 10 dB. Dat wil zeggen dat de getallen iets positiever zijn dan op het eerste gezicht zou blijken.

Dit is lastig uit te leggen. Die 8 dB vermindering in het laag is ook goed.
krt
BerichtGeplaatst: Ma Apr 15, 2013 2:17 pm    Onderwerp: Re: geluidswerend glas verkeerslawaai

Eric Desart schreef:
Je moet een Winst in RW van 10 dB hebben om een gevoelsmatige halvering van het geluid te hebben.
Een winst van 4 RW is amper merkbaar.
Wat dit afkitten gaat doen is moeilijk te zeggen (afhankelijk huidige situatie).

Hier staat een tabelletje met dat gehoormatige winst/verlies:
http://www.geluidforum.nl/viewtopic.php?p=6629#6629


Dag Eric,

Ik ga mijn bestelling plaatsen. Nog een laatste vraag aan U

Bedoel je met RW 10dB de RW waarde, of de RW waarde met aftrek van de (C; Ctr) waardes.

Momenteel 4-15-4 met RW 29 (-1; -4)
Voorgesteld door glasboer
Isolide Phon S 40/30 30 35 RW 40 (-3;-7)

Enkel met de RW waardes haal ik de 'best praktisch' 10db winst.
Als ik de correctiewaardes meeneem haal ik deze 'best praktisch' niet en maar 8db
Eric Desart
BerichtGeplaatst: Ma Apr 08, 2013 1:08 am    Onderwerp: Re: geluidswerend glas verkeerslawaai

krt schreef:
Beste Eric,

Vertrekkende van een 28rw waarde van de huidige 4-15-4 beglazing en ik de ramen ga laten afkitten langs buiten (ik wacht nog steeds op iets beter weer ...)


Hoeveel RW (C;Ctr) zou ik moeten 'winnen' om gevoel/gehoorsmatig een halvering te hebben van het geluid.
Is een winst van 4 RW merkbaar ?
Ik begrijp dat jij geen glazen bol hebt maar ik vermoed dat jij wel een 'indicatie' kan geven hieromtrent.

situatie: oude betonbaan waar te snel gereden worden tussen 80 en 110 km/h
nieuwbouwwoning (binnenmuur, 10 cm pur, 2 cm spouw, buitenmuur)
shuco 5 kamer profiel met dubbel dichting

Je moet een Winst in RW van 10 dB hebben om een gevoelsmatige halvering van het geluid te hebben.
Een winst van 4 RW is amper merkbaar.
Wat dit afkitten gaat doen is moeilijk te zeggen (afhankelijk huidige situatie).

Hier staat een tabelletje met dat gehoormatige winst/verlies:
http://www.geluidforum.nl/viewtopic.php?p=6629#6629
 
krt
BerichtGeplaatst: Zo Apr 07, 2013 9:46 pm    Onderwerp: Re: geluidswerend glas verkeerslawaai

Beste Eric,

Vertrekkende van een 28rw waarde van de huidige 4-15-4 beglazing en ik de ramen ga laten afkitten langs buiten (ik wacht nog steeds op iets beter weer ...)


Hoeveel RW (C;Ctr) zou ik moeten 'winnen' om gevoel/gehoorsmatig een halvering te hebben van het geluid.
Is een winst van 4 RW merkbaar ?
Ik begrijp dat jij geen glazen bol hebt maar ik vermoed dat jij wel een 'indicatie' kan geven hieromtrent.

situatie: oude betonbaan waar te snel gereden worden tussen 80 en 110 km/h
nieuwbouwwoning (binnenmuur, 10 cm pur, 2 cm spouw, buitenmuur)
shuco 5 kamer profiel met dubbel dichting
Eric Desart
BerichtGeplaatst: Ma Jan 21, 2013 7:10 am    Onderwerp: Re: geluidswerend glas verkeerslawaai

Eric Desart schreef:

PS: Ik ken de opbouw van de code van dat glas niet.

EDIT: Ik zie nu wat de code van dat glas is:
Isolide Phon S 40/30 30 35 40(-3;-7)
Die S betekent akoestische folie;
Die 40 betekent de RW
Die 30 de dikte van het glas
In totaal weegt dat 35 kg/m² à 2.5 kg/m² per mm. Dus hier zit in totaal 35/2.5= 14 mm glas. Vermoedelijk is dat een ruit van 8 mm, één van 6 mm, met een spouw van 15 mm + de dikte van die folie.
Hier staat echter niet bij of die folie in één of beide glasplaten zit. Vermoedelijk alleen in die van 8 mm.
 

Op deze PDF staan de codes van dat glas beter uitgewerkt:
http://www.scheuten.nl/media/raw/Isolide_producttabel_r31.pdf
Isolide Phon S 40/30 = 6-16Ar-4(0,50SAF)4
Ik VERMOED dat die code betekent: 6 mm glas - 16 mm spouw gevuld met argon - dan een gelaagde ruit 4 mm glas, een geluiddempende folie SAF, en nog eens 4 mm glas (samen een ruit van +/- 8 mm).
Dit klopt ongeveer met mijn vorig vermoeden.
 
Eric Desart
BerichtGeplaatst: Ma Jan 21, 2013 6:35 am    Onderwerp: Re: geluidswerend glas verkeerslawaai

krt schreef:
Kan ik een geluidsmeter zelf huren of huur ik hiervoor best iemand in ?

Je kan dit zelf meten met een try-out versie van een programma als ARTA.
http://www.artalabs.hr/
Dan moet je nog wel een microfoon kopen en een audio interface (samen +/- 150 Euro)
Je kan dit natuurlijk ook laten meten.
 
krt
BerichtGeplaatst: Zo Jan 20, 2013 8:01 pm    Onderwerp: Re: geluidswerend glas verkeerslawaai

Eric Desart schreef:
krt schreef:
beste eric,

1) Aangezien het vooral de snelvoorbijrijdende wagens zijn die storen +/- 95km/h die ik dan niet meer rekening te houden met de RW-C waarde ipv de RW-CTR.

2) ps. maakt het afkitten van de ramen langs buiten ook een (merkbaar) verschil kwa geluidsisolatie ?


1) Daar heb je gelijk in. Dan wordt vooral het geluid bij 1000 Hz belangrijk.
Wil je het juister weten kan je het geluid in je living meten en de RW juist berekenen voor het geluid dat er bij jou belangrijk is. Dat wordt dan een dBA(juist geluid) weging.

2) hangt af van de kwaliteit van de huidige afdichting. Kan ik zo niet zeggen.

Die heeft vermoedelijk die raam geadviseerd omdat die dikte best klopt met je huidige beglazing 30 mm nieuw t.o.v. 23 mm (minste problemen met glaslatten in functie van raamframe).
 




ik denk het ook, bij deze glasdikte moeten er geen nieuwe glaslatten gebruikt worden.

Ivm afkitten, vandaag zijn ze nog niet afgekit.
Dit omdat het huis pas een 2 tal maanden geleden gevoegd is en men pas 'proper' kan afkitten nadat het huis gevoegd is

Kan ik een geluidsmeter zelf huren of huur ik hiervoor best iemand in ?
Eric Desart
BerichtGeplaatst: Zo Jan 20, 2013 7:20 pm    Onderwerp: Re: geluidswerend glas verkeerslawaai

krt schreef:
beste eric,

1) Aangezien het vooral de snelvoorbijrijdende wagens zijn die storen +/- 95km/h die ik dan niet meer rekening te houden met de RW-C waarde ipv de RW-CTR.

2) ps. maakt het afkitten van de ramen langs buiten ook een (merkbaar) verschil kwa geluidsisolatie ?


1) Daar heb je gelijk in. Dan wordt vooral het geluid bij 1000 Hz belangrijk.
Wil je het juister weten kan je het geluid in je living meten en de RW juist berekenen voor het geluid dat er bij jou belangrijk is. Dat wordt dan een dBA(juist geluid) weging.

2) hangt af van de kwaliteit van de huidige afdichting. Kan ik zo niet zeggen.

Die heeft vermoedelijk die raam geadviseerd omdat die dikte best klopt met je huidige beglazing 30 mm nieuw t.o.v. 23 mm (minste problemen met glaslatten in functie van raamframe).
 
krt
BerichtGeplaatst: Zo Jan 20, 2013 7:02 pm    Onderwerp: Re: geluidswerend glas verkeerslawaai

beste eric,

alweer bedankt voor uw verduidelijking.

budget is ondergeschikt aangezien het maar om 4 ramen gaat.

Aangezien het vooral de snelvoorbijrijdende wagens zijn die storen +/- 95km/h die ik dan niet meer rekening te houden met de RW-C waarde ipv de RW-CTR.

Het bewijs hiervoor is ook, nu het gesneeuwd heeft en de mensen 'trager rijden' is de geluidsoverlast veel lager.
Het is ook meer de bandenruis die storend is dan het 'motorgeluid' van de voorbijrijdende wagens.


Waarom vraag ik dit, aangaande onderstaand tekst:

C (dB) is de correctie voor de geluidsbronnen
met weinig lage frequenties;
bijv. snelwegverkeer, treinverkeer,
nabijheid van een vliegtuig, leefactiviteiten,
gepraat, spelende kinderen.
Ctr (dB) is de correctie voor de geluidsbronnen
die veel lage frequenties
bevatten: bv. stadsverkeer, discotheekmuziek,
traag spoorverkeer, een vliegtuig
op grote afstand.


bron: http://nl.saint-gobain-glass.com/upload/files/3.4_hol_akoestiek.pdf


ps. maakt het afkitten van de ramen langs buiten ook een (merkbaar) verschil kwa geluidsisolatie ?
Eric Desart
BerichtGeplaatst: Zo Jan 20, 2013 5:21 pm    Onderwerp: Re: geluidswerend glas verkeerslawaai

krt schreef:
Eric Desart schreef:
krt schreef:

Ik kan kiezen uit onderste beglazing maar weet niet wat kiezen, daarom zijn er mensen met kennis van zaken die mijn keuze mee kunnen sturen ? (lees tips geven)

http://www.scheuten.nl/media/raw/ID_Card_Isolide_Phon_SZS_NL.pdf

De hoogste getallen in de kolom wegverkeer zijn de beste.
Dus die 44.9 dB(A) = 12.9 dB beter dan 32 dB(A)


Stel dat U in mijn plaats zou zijn, welke keuze van glas zou U nemen. Prijs kwaliteit in overweging genomen.

Ik ben niet in uw plaatst en weet niets van uw lokale omstandigheden, noch Uw budgetten en prioriteiten.

krt schreef:

Ik heb ook gevraagd hoeveel de huidige db waarde zijn van mijn 4-15-4, dit antwoord heb ik nog niet maar ik schat een RW 28db. Is dit een mogelijk assumptie van mij of sla ik de bal hier mis?

Dit zou ik zelf ook moeten gaan opzoeken. Gewoon even wachten op uw leverancier. Maar je moet niet de RW maar verkeerslawaai vergelijken of de RW (..; Ctr).

krt schreef:

De glasboer had ons Isolide Phon S 40/30 voorgesteld maar als ik vroeg waarom deze keuze kon hij dat niet echt verklaren. Daarom dat mijn vertrouwen in zijn kennis omtrent akoustisch glas niet zo hoog is.


Ook de glasboer is hier afhankelijk van Uw budgetten en prioriteiten. Hoe meer je betaald hoe beter het wordt. Die glasboer schat ergens iets in het midden. Waarom? Gewoon omdat die dacht dat dat budget je wel zou passen.
Alles hangt af van hoeveel geluid jij wil dempen, wat op zijn beurt afhankelijk is van hoeveel stoorgeluid er ter plaatse is. Ik kan ook niet zeggen wat het beste is voor jou.

PS: Ik ken de opbouw van de code van dat glas niet.

EDIT: Ik zie nu wat de code van dat glas is:
Isolide Phon S 40/30 30 35 40(-3;-7)
Die S betekent akoestische folie;
Die 40 betekent de RW
Die 30 de dikte van het glas
In totaal weegt dat 35 kg/m² à 2.5 kg/m² per mm. Dus hier zit in totaal 35/2.5= 14 mm glas. Vermoedelijk is dat een ruit van 8 mm, één van 6 mm, met een spouw van 15 mm + de dikte van die folie.
Hier staat echter niet bij of die folie in één of beide glasplaten zit. Vermoedelijk alleen in die van 8 mm.
 
krt
BerichtGeplaatst: Zo Jan 20, 2013 1:45 pm    Onderwerp: Re: geluidswerend glas verkeerslawaai

Eric Desart schreef:
krt schreef:

Ik kan kiezen uit onderste beglazing maar weet niet wat kiezen, daarom zijn er mensen met kennis van zaken die mijn keuze mee kunnen sturen ? (lees tips geven)

http://www.scheuten.nl/media/raw/ID_Card_Isolide_Phon_SZS_NL.pdf

De hoogste getallen in de kolom wegverkeer zijn de beste.
Dus die 44.9 dB(A) = 12.9 dB beter dan 32 dB(A)


Beste Eric,

Bedankt voor deze verduidelijking. Door het rondlezen op het forum heb ik gemerkt dat jij een doorgedreven kennis hebt met betrekking deze materie.

Stel dat U in mijn plaats zou zijn, welke keuze van glas zou U nemen. Prijs kwaliteit in overweging genomen.

Specifiek, we gaan enkel de ramen aan de straatzijde vervangen. De ramen aan de achterzijde vervangen is niet nodig.

Ik heb ook gevraagd hoeveel de huidige db waarde zijn van mijn 4-15-4, dit antwoord heb ik nog niet maar ik schat een RW 28db. Is dit een mogelijk assumptie van mij of sla ik de bal hier mis?


De glasboer had ons Isolide Phon S 40/30 voorgesteld maar als ik vroeg waarom deze keuze kon hij dat niet echt verklaren. Daarom dat mijn vertrouwen in zijn kennis omtrent akoustisch glas niet zo hoog is.
Eric Desart
BerichtGeplaatst: Zo Jan 20, 2013 1:33 pm    Onderwerp: Re: geluidswerend glas verkeerslawaai

krt schreef:

Ik kan kiezen uit onderste beglazing maar weet niet wat kiezen, daarom zijn er mensen met kennis van zaken die mijn keuze mee kunnen sturen ? (lees tips geven)

http://www.scheuten.nl/media/raw/ID_Card_Isolide_Phon_SZS_NL.pdf

De hoogste getallen in de kolom wegverkeer zijn de beste.
Dus die 44.9 dB(A) = 12.9 dB beter dan 32 dB(A)

Je zal merken dat dat glas gelijktijdig ook dikker en zwaarder wordt (en duurder) en dat mogelijk aanpassingen aan je raamframe dienen te gebeuren (minstens reeds de glaslatten).
 

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group