Eric Desart |
Geplaatst: Di Jun 05, 2012 9:46 pm Onderwerp: |
|
davy vdk schreef: | niemand geen ervaring met geluidsisolatie? |
Hier zitten topexperts, maar jij geeft geen bruikbare info en doet de moeite niet om te linken naar de materialen die jij bedoelt, noch exacte beschrijvingen te geven over het hoe en waar.
Hier steekt meer energie in het te weten komen van de vraag en technische omstandigheden dan in het beantwoorden van de vraag op zich.
Ik kopieer hier even een algemene tekst die ik aan het maken ben voor elders (klopt niet helemaal voor hier, staan nog fouten in, ga formulering nog aanpassen, maar geeft een voorlopig idee):
Quote: | Afhankelijk van je achtergrond ter zake zullen bepaalde zaken onduidelijk zijn of blijven.
De kans dat jouw vraag in een of andere vorm reeds meermaals aan bod kwam is behoorlijk groot .....
Je vindt minstens de topics of posts die gelinkt zijn aan je eigen probleemstelling en vragen in functie van je eigen project of projectjes: Stel hier dan gerust vragen over.
Iemand die de moeite deed zijn eigen vragen beter te begrijpen en in context te plaatsen, toont ook respect aan anderen die hier reeds een pak energie in staken, en zal ook gemakkelijker die anderen motiveren om hier dieper op in te gaan.
Wanneer potentiële helpers een pak energie moeten steken om gewoon te weten te komen wat de vraagsteller nu eigenlijk moet of wil weten, is de zin van die helpers niet zelden reeds lang over om hier systematisch en dieper op in te gaan. Waarom zouden zij voor de 10de maal hetzelfde herhalen en vragen waarvan het antwoord of zelfs de beginselen reeds meermaals en op diverse plekken behandeld werden?
Vragen als: "hoe moet ik isoleren om geen last te hebben met mijn buren", zonder verdere definities en exacte situatieomschrijving, zijn volslagen zinloos.
.
Dergelijke vragen zijn vergelijkbaar met een telefoonje naar je garagist:
"Mijnheer, mijn auto rijdt niet meer, hoe moet ik die maken?"
.
Het enige dat de garagist hier kan op antwoorden is:
"Met zorg mijnheer/mevrouw ...., vooral met véél zorg ....., en juist ..., liefst juist ....."
.
Hoe meer energie je steekt in je eigen vraag inzake nauwkeurigheid van de exacte situatieschets en probleemstelling, hoe beter en systematischer de antwoorden zullen zijn die je kan verwachten.
.
Typische beschrijvingen zijn (willekeurige volgorde):
.
- Doe ik dit zuiver als hobby, semi-professioneel of professioneel?
Dit kan echt gerelateerd zijn aan de voor jou geldende regelgeving. En het is beter te voorkomen, dan je buren uit te testen. Besef dat ernstige klachten kunnen leiden tot het volledig in vraag stellen van je activiteiten, waardoor ook niet-geluidstechnisch gerelateerde zaken de kop kunnen opsteken.
.
- Ben ik Belg of Nederlander (of andere) in functie van de mogelijke invloed van, of relatie met de geldende wet- of lokale regelgeving?
.
- Ik moet isoleren van waar naar waar (buren, andere ruimtes binnen woning, andere)? Hoeveel? Welk type van geluid is dominant bepalend in functie van zendniveau maar EVEN belangrijk in functie van het stoorspectrum. Isolatie voor bijvoorbeeld stemgeluid, een picolo, een drumstel, enz. vragen een verschillende benadering.
.
- Hoe is mijn huidige ruimte opgebouwd?
Zijn dit bakstenen muren? Beton? Gipskartonwanden? Houten of betonnen vloer? Gipskarton plafond? Hoe zijn al deze dingen opgebouwd (diktes, spouwbreedtes, spouwvulling absorberend of niet)? Zijn er ramen? Deuren? Is er extra verluchting nodig? Koeling?
.
- Isoleer je in functie van life geluid (tracking) of elektronisch versterkte muziek (control room, mixing, luisterruimte)?
Hoe vreemd het ook mag klinken, maar voor elektronisch versterkte muziek is/kan de regelgeving behoorlijk verschillend zijn, waarbij voor elektronisch versterkte muziek minder tolerantie bestaat.
De reden hiervoor ligt eenvoudig in het feit dat het niveau van elektronisch versterkte muziek kan gecontroleerd worden via een eenvoudige volumeregeling, wat voor instrumentale life muziek vaak niet zo evident is.
.
- Doe ik dit als audiofiel of in functie van recording?
Dit maakt verschil in functie van de wijze waarop je de akoestiek van je ruimte kan optimaliseren. In functie van een kritische luisterruimte kan je je (deels) enigszins permitteren je muziek te vervormen (elektronisch, equalizing, faseverschuiving, enz.) wanneer het eindresultaat auditief beter klinkt. In functie van recording of mixing zoek je niet hoofdzakelijk naar een mooie klank maar een juiste, neutrale klank zoals die op je muziekdrager moet komen.
.
- Is er sprake van gekoppelde of vrijstaande bebouwing (geheel of deels)?
.
- Gaat het om een vrijstaande ruimte in een tuin? Op welke afstanden van de perceelsgrenzen of dichtsbijgelegen woning (eigen of buren)?
.
- Betreft het een residentiële, stedelijke of landelijke omgeving?
.
- Enz., enz. ......,
.
- En vaak iets belangrijk (afhankelijk van vraagstelling): Wat zijn de maatvoeringen van betrokken besproken ruimte(s), waarbij niet mag vergeten worden dat geluid een driedimensionaal fenomeen is waarbij niet alleen de 2D vloeroppervlakte, maar ook de hoogte een rol speelt (zowel inzake akoestiek als inzake geluidsisolatie).
.
- Een elementaire vorm van beleefdheid: Als je vragen stelt en verwijst naar specifieke materialen, doe dan de moeite om zelf links naar deze materialen op te sporen en in je vraag te verwerken, eventueel aangevuld met links naar betrokken technische specificaties.
Zo weet iedereen exact over wat je praat. Als de vraagsteller dit opzoekt weet hij over wat hij praat en vraagt dit éénmaal werk. Het alternatief is dat alle bezoekers in de plaatst van de vraagsteller, mits dan nog onzekerheid naar wat de vraagsteller juist in zijn hoofd heeft, dat in zijn of haar plaats moeten doen. Dit is een vermenigvuldiging van dezelfde activiteit, en dan nog zuiver in het belang van de vraagsteller zelf. Het maakt ook de leesbaarheid en context duidelijker voor andere lezers.
Als je iets, mits enige moeite, niet zelf vindt zullen anderen je graag helpen om dingen te zoeken en vinden.
Mensen zijn mensen, geen gebruiksvoorwerpen, noch encyclopedieën.
.
Dit lijstje pretendeert niet van volledig te zijn en dient aangevuld OF aangepast worden in functie van de specifieke omstandigheden eigen aan de vraagstellers persoonlijke situatie en vraagstelling.
Een van de meeste voorkomende redeneringsfouten is dat een vraagsteller uitgaat van de veronderstelling dat men met isoleren iets extra toevoegt aan de reeds bestaande isolatie die als een soort reeds beschikbare constante beschouwd wordt.
Hierdoor geeft hij vaak helemaal geen beschrijving van de reeds bestaande begrenzingen (materialen, wandopbouw, enz.) van zijn ruimte vanuit de gedachtegang: "ik wil alleen weten hoeveel mijn reeds bestaande isolatie beter wordt door toevoeging van dit of gene principe."
Wel: dezelfde zwevend vloer op een houten ondervloer zal een heel ander effect geven dan deze vloer gemonteerd op een betonvloer. Een voorzetwand uit gipskartonplaat kan best nuttig zijn op een stenen woningscheidende wand terwijl diezelfde voorzetwand op een reeds bestaand dubbelwandig systeem tot drama's kan leiden.
Fysisch: in geluidsisolatie voeg je geen isolatie toe aan je reeds bestaande isolatie maar creëer je een NIEUW akoestisch systeem met zijn eigen geluidsisolerend gedrag waar je reeds bestaande isolatie integraal deel van uitmaakt.
Dit zijn geen autonome fenomenen - 'het reeds bestaande' en 'het nieuwe' - die je gewoon bij elkaar kan optellen.
.
Voor geluidsisolatiebeoordeling moet je de totale wandopbouw kennen gaande van binnen in de zendruimte tot in de ontvangstruimte, of buiten bij vrijstaande constructies (met idee van materialen, massa's, spouwgroottes, spouwvullingen, enz.), mogelijke flankerende paden enz..
|
|
|