Adverteerders
EASY NOISE CONTROL
#wijzijnakoestiek
Akoestiek en Geluidsisolatie
FAQ
ZOEKEN
Gebruikers
Registreer (NIET verplicht!)
Profiel
Inloggen
Geluidforum.nl forum index
->
Akoestiek
Plaats reactie
Gebruikersnaam
Onderwerp
Gastcode
Voer
"5ca40"
in om uw gast-bijdrage te plaatsen
Bericht
Emoticons
Meer emoticons
Letter kleur:
Standaard
Donkerrood
Rood
Oranje
Bruin
Geel
Groen
Olijf
Cyaan
Blauw
Donkerblauw
Indigo
Violet
Wit
Zwart
Letter grootte:
Heel klein
Klein
Normaal
Groot
Erg groot
Sluit tags
[quote="bert stoltenborg"]Mooi apparaat. Wat kost dat?[/quote]
Opties
HTML is
AAN
BBCode
is
AAN
Smilies staan
AAN
Schakel HTML uit in dit bericht
Schakel BBCode uit in dit bericht
Schakel smilies uit in dit bericht
Indien je de code niet kan lezen of blind of slechtziend bent, neem dan contact op met de
Administrator
.
Bevestigingscode: *
Voer de code in exact zoals je die ziet. Let op hoofdletters, een nul heeft een diagonale lijn.
Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar:
Kies forum
Bedrijfsmatig
----------------
Geluid op de werkplek
Geluid naar de omgeving
Particulier
----------------
In het huis
Om het huis
Hobby en vrije tijd
Geluid en Geluidregelgeving
----------------
Akoestiek
Expert-forum
Forumgerelateerd
----------------
Informatie over dit forum
Off Topic
Feedback
Onderwerp
Auteur
Bericht
bert stoltenborg
Geplaatst: Di Nov 29, 2011 1:02 pm
Onderwerp:
Dank voor de uitleg.
DIRAC is nogal prijzig, volgens mij, in verhouding tot ARTA ofzo.
Die Nti zou ik ook kopen als ik vaak zo'n apparaat nodig had, lijkt erg veel bang-for-the-buck te geven.
e-sonic
Geplaatst: Ma Nov 28, 2011 3:40 pm
Onderwerp:
Blijft leuke materie, iets over filters als plug-in staat ook op de site van sample champion,
www.purebits.com.
De code voor 1kHz staat op de site als pseudo fortran... (niet beken of deze juist is)
De discussie ging over twee meetssystemen, dirac als meettool voor ruimteakoestiek.
Wat het voordeel van dit systeem is, lijkt me moeilijk om kort te omschrijven, maar wellicht is het de combinatie van de meting en de analyse, die beide ter beschikking is, verder heeft het systeem de mogelijkheid om zowel audio/wav files te analyseren alsook de klassieke MLS meetmethode, waaruit alle ISO-3382 parameters af te leiden zijn.
Eric heeft de link naar het NTi systeem al gegeven, is in eerdere vorm ook al ca 10 jaar op de markt. Ik heb gewerkt met de oudere AL-1 en de meer recente XL2, alsmede de audio XT schrijver uit de jaren tachtig, waarmee ook een nagalmtijdcurve geplot kon worden. deze systemen zijn nog volop in gebruik!
De meetmethode voor het meten van spraakverstaanbaarheid, die toegepast wordt bij de controle van luidsprekersystemen in tunnels, was een reden om het XL2 systeem in gebruik te nemen.
De resultaten zijn goed te noemen, zo bleek uit een recente controle.
groet jurjen
Eric Desart
Geplaatst: Za Nov 26, 2011 7:06 pm
Onderwerp:
Er zit zeker een logica in log 2 in functie van golflengterelaties, maar daar gaat het hier helemaal niet over hé Bert.
bert stoltenborg
Geplaatst: Za Nov 26, 2011 6:26 pm
Onderwerp:
Log 2 is muzikaler.
Eric Desart
Geplaatst: Za Nov 26, 2011 6:54 am
Onderwerp:
Animatie
:
1ste deel
1/3 octaafband Roze Ruis gegenereert op
Log base 2
schaal
1/3 octaafband Roze Ruis gemeten met software werkend op
Log base 10
schaal
Dus opbouw bron wijkt af van meting
2de deel
1/3 octaafband Roze Ruis van CD [1] opgebouwd op
Log base 10
schaal
1/3 octaafband Roze Ruis gemeten met software werkend op
Log base 10
schaal
Dus bron is synchroon met meting.
Opvallend is de symmetrie van de meetresultaten van deel 2, in contrast met het asymmetrisch effect tussen bron en meetresultaten van deel 1.
[1] Bron CD:
Sound Check 2 Audio Test CD compiled by Alan Parsons
De zelf gegenereerde bandruis is iets beter (kleiner) van
roll-off factor
, alsook de stabiliteit in niveau, dan de 1/3 octaafband ruis die op de CD staat. Aangezien dit echter een C++ programmaatje is (programmeertaal die ik zelf niet ken), zal ik in een later stadium checken of de ontwerper dit programmaatje ook kan maken/aanpassen in een versie voor ruis gebaseerd op Logaritme base 10 berekende waarden.
Of dit succesvol gaat zijn heb ik nog geen idee van.
Los van dit verschil tussen Log2 en Log10 gegenereerde ruis heb ik het gevoel dat de log2 ruis kwalitatief beter is.
Dit is wat bedoeld is met een roll-off factor: Hoe kleiner hoe rechter het filter wordt [β].
Bron:
http://en.wikipedia.org/wiki/Raised-cosine_filter
Bron:
http://en.wikipedia.org/wiki/Roll-off
bert stoltenborg
Geplaatst: Za Nov 26, 2011 12:00 am
Onderwerp: Re: filtering
e-sonic schreef:
Overigens is er ook software met octaaf en terts analyse, die ook zonder licentie al een basis uitkomst moet geven, het type 7841 van B&K
http://www.bksv.com/products/roomacousticssoftware/7841dirac.aspx
Steekt menig handheld unit naar de kroon...
Heb met beide systemen enige ervaring,
Doe het systeem wel iets te kort, de nieuwe versie gaat tot 1/24ste oct
groet jurjen
Wat bedoel je hier eigenlijk mee?
Wat is er zo speciaal aan DIRAC?
En op wat voor gebied steekt het een handheld naar de kroon?
Met welke twee systemen heb je ervaring?
Ik probeer iets van het laatste stuk van deze draad te begrijpen, maar makkelijk is het niet om een stel losgeslagen ingenieurs te volgen in hun geheimtaal
bert stoltenborg
Geplaatst: Vr Nov 25, 2011 2:45 pm
Onderwerp:
Ik weet ook wel dat ik een moeilijk figuur ben, Eric, en ik ben blij dat je je best voor me doet. Bedankt voor de moeite dit uit te leggen.
Eric Desart
Geplaatst: Vr Nov 25, 2011 2:22 pm
Onderwerp:
Bert,
Ik was hier dan inderdaad te snel in mijn conclusie. Sorry hiervoor.
Maar ik ken jou ook een beetje, waarbij jij dingen waar jij niet achterstaat, fout of amper ter zake vindt, best met dergelijk type van vraagjes op jouw manier gaat relativeren (zacht uitgedrukt).
Maar ik was hier te snel en ken je blijkbaar nog niet lang genoeg. Ik ga mijn Berts/Nederlandse woordenboek nog eens aandachtig lezen.
Sorry nogmaals, Hollandse vriend .....
PS: ik hoop dat de achtergrond nu dan wel duidelijk is ....
bert stoltenborg
Geplaatst: Vr Nov 25, 2011 1:30 pm
Onderwerp:
Ik zeg helemaal niet dit of dat, ik snapte niet eens waar het over ging.
Wat dat betreft kan ik wel rechter worden.
Eric Desart
Geplaatst: Vr Nov 25, 2011 2:16 am
Onderwerp:
Moet ik dat uitleggen?
Dat betekent als je akoestische software schrijft dat je best kan weten hoe je moet rekenen.
Als ik met beide alternatieven zou moeten rekening houden betekent dat honderden uren software aanpassingen.
Als je rekent met dingen moet je weten hoe, dan spelen argumenten van
"het doet er niet toe"
niet mee.
Als je isolaties berekent zegt een norm exact HOE en waar je dit moet afronden. Jij vindt dat misschien niet belangrijk, maar jij programmeert zo'n dingen ook niet ....
Als een lab een ééngetalswaarde geeft is het belangrijk dat dat juist berekend is, al speelt een dB meer of minder in praktijk geen rol.
Als ik de Nederlandse afrondingsmethode fout toepas, is mijn software gewoon fout. Ik denk niet dat jij al opgemerkt hebt dat geen enkel normale rekenmachine de afrondingsmethode van veel Nederlandse akoestische normen toepast.
Wat jij wel of niet erg vindt heeft de maken met jouw activiteiten en interesses. Dat betekent niet dat ze wel of niet belangrijk zijn of kunnen zijn voor mensen die met andere dingen bezig zijn, of dieper op bepaalde dingen ingaan.
Als geluidforum zijn toestel wil vergelijken met met zijn B&K is het belangrijk te weten of die 2 dingen hetzelfde doen of niet.
Niet iedereen werkt "ongeveer". Als je wiskundig bezig moet je weten welke formules toe te passen. Je schat niet naar resultaten of kwalificeert die niet naar belangrijk of niet, je rekent gewoon, en liefst met de juiste formules.
En als je met FFT werkt en je wil dit samenvatten is het leuk te weten tot welke band dat een frequentie eigenlijk behoort, en daar moet je de wiskundige achtergrond voor kennen.
Het staat misschien stoer om dingen te relativeren, in wiskunde bestaat geen relativeren, alleen het rekenen met LIEFST juiste formules.
Als 2 toestellen verschillende resultaten geven wik ik weten of dat die verschillen te maken heeft met wat ik gemeten heb of gewoon omdat die toestellen wat er gemeten is op verschillende manieren verwerken.
Gewoon een voorbeeldje: als ik aan jou vraag in welke
1/3 octaafband
dat 8950 Hz valt kan jij daar NIET op antwoorden zonder het hier geschetste probleem te begrijpen. 2 toestellen op beide systemen plaatsen die gewoon in een andere band. B&K vertelt dat dat 10000 Hz is en de NTI van e-sonic vertelt dat dat 8000 Hz is.
En als ik 5640 Hz in
1/1 octaaf
meet zegt B&K dat dat 8000 Hz is en de NTI dat dat 4000 Hz is. En dat gaat niet over één juiste Hz maar een range. Dat gaat dus over
meer
dan een grensgeval te vergelijken met een afronding.
Dat er logaritmes bestaan met grondtal 10 en logaritmes met grondtal 2 kan je onbelangrijk vinden, maar die dingen bestaan ECHT wel voor iets.
In akoestiek vertelt de een dat de basis/eenheid van de akoestische schaal de
decade
is
(wat resulteert in de exacte waarden 1, 10, 100, 1000, 10000 Hz)
, de andere de
octaaf
(wat alleen bij 1000 Hz een gemeenschappelijke juiste waarde geeft)
.
Dit is een principieel verschillende benadering.
Dat ergens toleranties opzitten in functie van nauwkeurigheid, rol-off, resolutie, is iets anders dan verschillen in principiële dingen.
En ik maak dit ook niet belangrijker dan het is. Ik beschrijf een verwarring die een mathematisch probleem is OP ZICH, ONGEACHT hoe belangrijk of onbelangrijk dat jij dat vindt in jouw toepassingen of dagelijks gebruik.
Gewoon hoe een ruis te berekenen en genereren zijn wiskundige koppen bezig met tal van theorieën inzake genereren van random waarden. Voor jou is het gewoon een type geluid dat uit een toestel komt.
HET GAAT HIER OVER EEN PRINCIPIËLE KEUZE WAAR MEN NU GEWOON 2 SYSTEMEN DOOR ELKAAR GEBRUIKT
(zonder dat vele gebruikers zelf beseffen dat dit zo is en met wat zij zelf aan het werken zijn)
.
Dat mijn animatie er uitziet zoals ze doet komt niet door mogelijke onnauwkeurigheid in het genereren van de ruis, noch de kwaliteit van de meetsoftware, maar doordat 2 verschillende systemen/benaderingen gecombineerd werden. En met die animatie visualiseer ik dit fenomeen, zodat ik maar ook anderen hier een beter gevoel voor krijgen in functie van het resulterend effect.
Als geluidforum de originele door hem bedachte vergelijkende test zou doen weet hij niet juist in hoever dit verschil zijn vergelijking zou kunnen beïnvloeden. Zou niet eens weten dat deze onzekerheid meespeelt. En of dit weinig is of zou zijn doet er nu niet toe.
Geluidforum vraagt naar een bandgefilterde ruis. Ik kan die ruis genereren. Tot ik tot de conclusie kom dat de ruis die ik genereer eigenlijk waarschijnlijk of mogelijk niet echt klopt met hoe zijn B&K meet.
Als theoretische akoesticus wordt ik hier met een interessante, deels zelfs vervelende
(gezien het werk dat dit kan inhouden)
vraag/probleem geconfronteerd.
En het zijn ook theoretische acoustici die mee, direct of indirect, voor de tools zorgen voor practisch uitvoerende akoestici.
En ik heb de neiging als ik ergens getalletjes lees, ook te willen begrijpen wat die getalletjes betekenen en voor staan, niet ruwweg of ongeveer, maar juist.
bert stoltenborg
Geplaatst: Vr Nov 25, 2011 12:56 am
Onderwerp:
Wat is hier eigenlijk allemaal zo erg aan?
(Geen hidden agenda, ik snap er gewoon niks van, wat betekent dat de meeste lui er niks van snappen).
Eric Desart
Geplaatst: Do Nov 24, 2011 9:32 pm
Onderwerp:
Deze CD heeft
WEL
1/3 octaveband Rose Ruis op
log 10 base
.
Sound Check 2 Audio Test CD compiled by Alan Parsons
Slechts voorlopig bekeken maar onbediscussiëerbaar log10 base.
Zij lopen wel iets breder in de aanliggende frequenties (iets grotere overlap naar aangrenzende banden) maar blijven mooi gecentreerd
met exacte dezelfde meetinstellingen
als voorheen.
Mijn conclusie: in de meeste gevallen zal je er het rieken naar hebben. Wat een idee om dit niet strakker te normeren!!!!!
Wat betreft dat lineaire versus het logaritmische: zolang de resolutie klein genoeg is het verschil zo goed als verwaarloosbaar en veel kleiner dan dit log2 versus log10 verschil.
Meer details later als ik tijd heb .....
Ik wil dit ineens voor mijzelf overzichtelijk krijgen, zodat ik later niet met van die vage dingen in mijn hoofd blijf.
Gek, daar doe ik meer dan 30 jaar akoestiek voor ....
e-sonic
Geplaatst: Do Nov 24, 2011 2:01 pm
Onderwerp: filtering
In de filtering, toevallig ook in de NTi, zit vaak een asymmetrie.
Dit heeft een oorsprong in de filtering, tegenwoordig doorgaans met DSP.
DSP code is lineair, getallentheorie, terwijl de filtering logaritmisch is.
Ben hier ook wat dieper is gaan zitten voor software ontwikkeling, een recent artikel staat ook in elektor, als onderdeel van een DSP cursus.
Het artikel mist de diepgang, maar geeft wel enige aandachtspunten.
Overigens is er ook software met octaaf en terts analyse, die ook zonder licentie al een basis uitkomst moet geven, het type 7841 van B&K
http://www.bksv.com/products/roomacousticssoftware/7841dirac.aspx
Steekt menig handheld unit naar de kroon...
Heb met beide systemen enige ervaring,
Doe het systeem wel iets te kort, de nieuwe versie gaat tot 1/24ste oct
groet jurjen
bert stoltenborg
Geplaatst: Do Nov 24, 2011 1:24 am
Onderwerp:
Je zegt wel eens dat je energie mist, pa.
Maar ik vind het werkelijk ongelofelijk wat je allemaal op de rit zet.
Dank je!
Eric Desart
Geplaatst: Do Nov 24, 2011 12:08 am
Onderwerp:
http://www.thomann.de/nl/nti_audio_xl_2_m2210_set.htm
inclusief class 1 mic
http://www.thomann.de/nl/nti_xl_2_m4260_set.htm
incl class 2 mic
Samenvatting
Samenvatting completer
Powered by
phpBB
© 2001, 2005 phpBB Group.