Adverteerders
EASY NOISE CONTROL
#wijzijnakoestiek
Akoestiek en Geluidsisolatie
FAQ
ZOEKEN
Gebruikers
Registreer (NIET verplicht!)
Profiel
Inloggen
Geluidforum.nl forum index
->
Om het huis
Plaats reactie
Gebruikersnaam
Onderwerp
Gastcode
Voer
"5ca40"
in om uw gast-bijdrage te plaatsen
Bericht
Emoticons
Meer emoticons
Letter kleur:
Standaard
Donkerrood
Rood
Oranje
Bruin
Geel
Groen
Olijf
Cyaan
Blauw
Donkerblauw
Indigo
Violet
Wit
Zwart
Letter grootte:
Heel klein
Klein
Normaal
Groot
Erg groot
Sluit tags
[quote="Eric Desart"]Dat klopt allemaal. Het bijzondere aan baanelementen is dat men ook absorptie uitdrukt in een gewogen ééngetalswaarde t.o.v. datzelfde verkeersspectrum. Dus i.p.v. of additioneel aan een gewogen isolatiewaarde krijg je ook een gewogen absorptiewaarde. Gelijk heb je natuurlijk dat voor de geluidsisolatie het omloop- of overloopgeluid (schermwerking) bepalend is en dat zeer hoge waarden er commercieel mooi kunnen uitzien zonder daarom zinnig te zijn. Dergelijk onnodig hoge waarden zijn vaak het gevolg van de mechanische eigenschappen (dus zwaarte en sterkte materialen) in functie van overspanningen en windlast. Vergelijk een beetje met een kabinewand die jij ontwerpt waar je 15 dB moet halen, maar die automatisch er 20 tot 25 doet gewoon door de constructie en standaard materiaaldikte om een mechanisch degelijk paneel te maken. Het geluid dat door een scherm komt mag max ca 0.5 dB het omloopgeluid verhogen. Om die reden moet het geluidsscherm ca 10 dB beter zijn dan het immissiegeluid tengevolge van de schermwerking. Nog een paar nuttige links: [b]Guidelines on Design of Noise Barriers[/b] http://www.hyd.gov.hk/ENG/PUBLIC/PUBLICATIONS/g_noise_barriers/barrier_leaflet.pdf [b]Harmonoise prediction model for road traffic noise[/b] http://www.dft.gov.uk/pgr/roads/environment/research/cqvcf/hpm/onisepredictionmodelforr3832.pdf[/quote]
Opties
HTML is
AAN
BBCode
is
AAN
Smilies staan
AAN
Schakel HTML uit in dit bericht
Schakel BBCode uit in dit bericht
Schakel smilies uit in dit bericht
Indien je de code niet kan lezen of blind of slechtziend bent, neem dan contact op met de
Administrator
.
Bevestigingscode: *
Voer de code in exact zoals je die ziet. Let op hoofdletters, een nul heeft een diagonale lijn.
Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar:
Kies forum
Bedrijfsmatig
----------------
Geluid op de werkplek
Geluid naar de omgeving
Particulier
----------------
In het huis
Om het huis
Hobby en vrije tijd
Geluid en Geluidregelgeving
----------------
Akoestiek
Expert-forum
Forumgerelateerd
----------------
Informatie over dit forum
Off Topic
Feedback
Onderwerp
Auteur
Bericht
bert stoltenborg
Geplaatst: Do Okt 29, 2009 1:32 pm
Onderwerp:
Dank je wel Eric.
Wat zou ik toch zonder je moeten?
Eric Desart
Geplaatst: Do Okt 29, 2009 11:33 am
Onderwerp:
bert stoltenborg schreef:
Hmmm?
Volgens mijn Berts-Nederlands vertalend woordenboek betekent dit: "Eric dat ken ik niet, kan je dit eens uitleggen?"
Geluidnieuws schreef:
Joop van Campen, directeur van Campen Aluminium: "Proeven bij TNO wezen uit, dat door de geperforeerde buizen 30 DB(A) aan geluid wordt gereduceerd en 20 DB(A) geabsorbeerd".
Je ziet hier 2 getallen:
De 30 dB(A) is de gewogen geluidsisolatie.
De 20 dB(A) is de gewogen absorptie.
In feite zet men de absorptiewaarde energetisch om in geabsorbeerde energie in functie van de verkeerswegingscurve.
Gewoonlijk/vaak liggen zo'n gewogen absorptie getallen rond de 10 à 14 dB(A).
Door de nauwkeurigheid van de methode en het feit dat je energetisch niet kan rekenen met 100% absorptie uitgedrukt in dBs (is reflectie 0), worden deze resultaten afgesneden bij een maximum van 20 dB(A).
Wat hier dus gezegd wordt met die 20 dB(A) is dat voor een verkeersspectrum het geluid practisch 100% geabsorbeerd wordt, maar afgesneden (door de rekenmethode) op een maximale waarde van 20 dB(A).
Meer in jouw interessegebied: Je zou bijvoorbeeld die gewogen absorptie ook kunnen toepassen op gewone geluidsabsorptiemetingen in functie van bepaalde wegingsspectra zoals bijvoorbeeld muziek. Hierdoor zou je absorbers beter kunnen vergelijken met elkaar in functie van een bepaald doel.
Het probleem echter hier is dat deze methode uitgaat van de traditionele Sabine meetmethode (het traditioneel 10 à 12 m2 aaneengesloten meetsample) waarbij de gelijk aan en boven 1.00 waarden afgesneden worden (en beperkt door die 20 dB(A)). Men gaat er dus van uit dat de Sabine waardes wel degelijk een energetisch percentage vertegenwoordigen tussen 0.00 en 1.00 of 0% en 100% (wat door diffractie en andere dingen dus niet echt volledig klopt).
Hierdoor kom je direct in problemen met bijvoorbeeld hoekabsorptie waar je die 'boven 1.00' waardes niet kunt afsnijden op 1.00.
Het is geen kwestie van willen of niet: Als je Sabinewaardes beschouwd als energetische waarden tussen 0 en 100% absorptie van de invallende energie kan je onmogelijk 150% van de invallende energie absorberen. Als je in dBs (energetisch) rekent met dergelijke waarden krijg je alleen maar foutmeldingen.
Toch zou je deze methode wel goed kunnen inzetten voor een hele reeks dingen. Bijvoorbeeld de absorptiewaardes van akoestische kabines, waardoor je de absorptie van verschillende wandsystemen kan wegen en uitdrukken in een ééngetalswaarde in functie van specifieke broncurves (vb machines). Hetzelfde voor wandbekledingen of akoestische materialen in functie van specifieke geluidspectra, enz.....
bert stoltenborg
Geplaatst: Do Okt 29, 2009 3:21 am
Onderwerp:
Eric Desart schreef:
Het bijzondere aan baanelementen is dat men ook absorptie uitdrukt in een gewogen ééngetalswaarde t.o.v. datzelfde verkeersspectrum.
Dus i.p.v. of additioneel aan een gewogen isolatiewaarde krijg je ook een gewogen absorptiewaarde.
Hmmm?
Eric Desart
Geplaatst: Wo Okt 28, 2009 9:13 pm
Onderwerp:
Dat klopt allemaal.
Het bijzondere aan baanelementen is dat men ook absorptie uitdrukt in een gewogen ééngetalswaarde t.o.v. datzelfde verkeersspectrum.
Dus i.p.v. of additioneel aan een gewogen isolatiewaarde krijg je ook een gewogen absorptiewaarde.
Gelijk heb je natuurlijk dat voor de geluidsisolatie het omloop- of overloopgeluid (schermwerking) bepalend is en dat zeer hoge waarden er commercieel mooi kunnen uitzien zonder daarom zinnig te zijn.
Dergelijk onnodig hoge waarden zijn vaak het gevolg van de mechanische eigenschappen (dus zwaarte en sterkte materialen) in functie van overspanningen en windlast.
Vergelijk een beetje met een kabinewand die jij ontwerpt waar je 15 dB moet halen, maar die automatisch er 20 tot 25 doet gewoon door de constructie en standaard materiaaldikte om een mechanisch degelijk paneel te maken.
Het geluid dat door een scherm komt mag max ca 0.5 dB het omloopgeluid verhogen. Om die reden moet het geluidsscherm ca 10 dB beter zijn dan het immissiegeluid tengevolge van de schermwerking.
Nog een paar nuttige links:
Guidelines on Design of Noise Barriers
http://www.hyd.gov.hk/ENG/PUBLIC/PUBLICATIONS/g_noise_barriers/barrier_leaflet.pdf
Harmonoise prediction model for road traffic noise
http://www.dft.gov.uk/pgr/roads/environment/research/cqvcf/hpm/onisepredictionmodelforr3832.pdf
Geluidforum
Geplaatst: Wo Okt 28, 2009 8:57 pm
Onderwerp:
Dit lijkt op het meten van een geluidsscherm als ware het een bouwelement (zoals een deur of omkastingpaneel).
Ik heb altijd geleerd dat (afgezien van absorptie) een massa van > 20 kg/m2 ongeveer 'overkill' is voor een geluidsscherm. Op deze wijze is het wel héél makkelijk om hoge eengetalswaarden te realiseren. Ze zeggen dan echter helaas zo weinig in relatie tot de uiteindelijke toepassing.
Eric Desart
Geplaatst: Wo Okt 28, 2009 7:47 pm
Onderwerp:
Engelstalige versie:
http://www.campen.nl/campen/en/60news/#443
Uit: Environmental Noise Barriers - 2nd edition 2009
Benz Kotzen and Colin English
Quote:
Acoustic performance testing
The European Committee for Standardization (CEN) has published a standard, EN 1793, which defines test procedures for measuring the acoustic performance of noise barriers and this has been adopted as a British Standard. Part 1 of this standard gives a laboratory test method for measuring the sound absorption of a barrier, and Part 2 gives a laboratory test method for measuring the airborne sound insulation or transmission loss of a barrier. Both tests allow a single-number rating to be derived for the barrier and to calculate these it is necessary to use the standardised traffic noise frequency spectrum, which is given in Part 3 of the standard.
Laboratory testing does allow measurements to be made under controlled
conditions, but there are certain drawbacks. The test sample is invariably perfectly installed in the test chamber in order to yield the optimum result, but this may not be representative of the performance that will be achieved by a real installation. The test sample may be stiffer than the installed barrier as the panel elements will generally need to be cut to fit the test aperture, and also the top edge will be constrained within the aperture. The sound absorption test follows the procedure currently in use for the testing of other acoustic materials and allows the sample to be laid on the floor of the test chamber. This is acceptable for rigid, homogenous materials, but can yield misleading results for composite barrier systems.
Die reductie is duidelijk een eengetalswaarde die terugslaat op geluidsisolatie in functie van een wegingsspectrum voor verkeer.
Zie ook
http://www.acoustics.salford.ac.uk/commercial/?content=road
Of de norm kopen ....
Eric Desart
Geplaatst: Wo Okt 28, 2009 5:36 pm
Onderwerp:
bert stoltenborg schreef:
ok, ik zal haar vanavond eens lief aankijken.
Kan je niet beter gewoon doen? Dit gebeurde de laatste maal dat je haar lief aankeek:
Om privacy redenen rest foto weggesneden.
bert stoltenborg
Geplaatst: Wo Okt 28, 2009 3:55 pm
Onderwerp:
ok, ik zal haar vanavond eens lief aankijken.
Geluidforum
Geplaatst: Wo Okt 28, 2009 3:33 pm
Onderwerp:
bert stoltenborg schreef:
Kom maar op.
M'n vriendin spreekt vloeiend spaans
Het probleem is vooral het zoeken (in Spaans?) naar het in bovenstaande artikelen genoemd onderzoek
bert stoltenborg
Geplaatst: Wo Okt 28, 2009 12:02 pm
Onderwerp:
Kom maar op.
M'n vriendin spreekt vloeiend spaans
Geluidforum
Geplaatst: Wo Okt 28, 2009 11:53 am
Onderwerp:
Blijft dat ik het Spaanse onderzoek of een referentie ernaar niet kan vinden... Wie is er goed in Spaans?
bert stoltenborg
Geplaatst: Di Okt 27, 2009 4:02 pm
Onderwerp:
Gevalletje klok en klepel? Echte akoestiek is blijkbaar bijna net zo moeilijk als de wetgeving eromheen.
Geluidforum
Geplaatst: Di Okt 27, 2009 2:25 pm
Onderwerp: Geluidsscherm 'aluminium buizen' Eindhoven
Verkeersnet
schreef:
De snelweg A2 bij Eindhoven wordt begin volgend jaar voorzien van een vier kilometer lang geluidscherm, dat is opgebouwd uit geperforeerde aluminium buizen.
Enkele jaren geleden ontdekten Spaanse onderzoekers van de universiteit in Valencia dat een ‘woud’ van pijpen geluid even goed tegenhoudt als een traditioneel geluidsscherm.
Onderzoek van TNO wees uit dat het scherm geluid niet alleen absorbeert, maar ook reduceert
. Het innovatieve geluidsscherm bestaat uit los van elkaar staande, ronde aluminium profielen met een dikte van 3 mm.
Onder een bepaalde hoek kan door het scherm heen gekeken worden
. De buizen zijn geperforeerd en gevuld met isolatie. Het scherm varieert in hoogte tussen de 3,10 meter en 6,60 meter en heeft een totaalgewicht van meer dan 1 miljoen ton.
De inspiratie voor het scherm is een sculptuur van de Spaanse kunstenaar Eusebio Sempere. Deze sculptuur bestaat uit verticale metalen buizen die los van elkaar staan en gezamenlijk een geluidwerende werking hebben.
Voor het geluidscherm van de A2 heeft VHP een gecomprimeerde versie ontworpen, omdat er op de locatie te weinig ruimte is om alle buizen los te plaatsen. Het scherm oogt dan ook als een verzameling losse aluminiumbuizen in verschillende tinten, maar bestaat uit een wand waarin de buizen op slimme wijze aan elkaar gekoppeld zijn.
Onderzoek van TNO wees uit dat het scherm geluid niet alleen absorbeert
, maar ook reduceert. Volgens de fabrikant meet de geluidsabsorptie 20 DB(A) en de geluidsreductie 30 DB(A)
De zin over TNO (2x) begrijp ik niet.
Reduceert
had naar mijn mening
isoleert
moeten zijn. Verder vraag ik mij af of TNO aan het Spaanse scherm heeft gemeten. Kan iemand hier iets over zeggen?
Ik meen eerder gelezen te hebben dat het scherm in Eindhoven, waar ik dagelijks langs rijd en waar je inderdaad NIET doorheen kunt kijken, de mogelijkheid tot doorkijken zou hebben. Iemand bekend met die bron? *EDIT* zie hieronder.
Nu zie ik het vernieuwende van het buizenscherm (behalve 'mooi') niet meer.
Geluidnieuws
schreef:
Joop van Campen, directeur van Campen Aluminium: "Proeven bij TNO wezen uit, dat door de geperforeerde buizen
30 DB(A) aan geluid wordt gereduceerd en 20 DB(A) geabsorbeerd
".
Geluidnieuws
schreef:
Over een lengte van 4 km, krijgt de rondweg A2 rond Eindhoven, wanneer begin 2009 de verbreding klaar is, dit geluidsscherm. Een scherm van ronde kokerprofielen, met een dikte van 3 mm. Losstaande buizen, die bij elkaar worden gehouden door een aluminium bodembak. De buizen staan los van elkaar,
in een bepaalde hoek kan men er zelfs tussendoor kijken
.
Genoemde artikelen (uit 2008) lijken gebaseerd op een persbericht.
Op de
site van de fabrikant
wordt gemeld:
www.campen.nl
schreef:
Het geluidscherm bestaat uit een selectie van verticaal geplaatste geperforeerde extrusieprofielen met een dikte 3 mm die in 3 tinten anodisatie zijn gekleurd. Deze buizen worden gebundeld door een aluminium bodembak, de buizen worden onderling verbonden door een ingenieus koppelprofiel waardoor een gesloten “wall” ontstaat.
Powered by
phpBB
© 2001, 2005 phpBB Group.