Auteur |
Bericht |
bert stoltenborg |
Geplaatst: Vr Dec 23, 2016 12:58 pm Onderwerp: |
|
Het gaat om gewicht. Dus lichter is slechter. |
|
|
BONLEV |
Geplaatst: Do Dec 22, 2016 9:16 am Onderwerp: |
|
nog steeds bezig met die voorzetramen. Mijn voorkeur gaat naar achterzetramen die ik zou vastschroeven in muur. Dus het raam iets groter nemen dan het bestaande raam zodat ik links en rechts kan vastschroeven.
Nu is er ook plexiglas. Plexiglas is lichter dan gewoon glas. Is dit niet handiger als achterzetraam?
Langs buiten is dit af reden omdat regen en wind en stofzand er krassen zullen in maken met de tijd.
Qua demping geluid bij dezelfde dikte? is dit hetzelfde?
Een achterzetraam gaat ook veel goedkoper zijn want dan zou ik gewoon online zou een raam bestellen zonder kader. kosten kader valt weg en plaatsingskosten, ...
En ik kan het zelf er ook afnemen om eens te kuisen indien nodig. |
|
|
Geluidforum |
Geplaatst: Za Jul 09, 2016 7:25 pm Onderwerp: |
|
bert stoltenborg schreef: | Ik zal geluidforum de spectrale analyse van die opname die je postte mailen, misschien kan hij hem even in dit topic plaatsen, maar ik kan je verzekeren dat je laagfrequente aandeel dominant is. |
Figuur aanklikken voor groot-formaat. |
|
|
bert stoltenborg |
Geplaatst: Vr Jul 08, 2016 8:35 pm Onderwerp: |
|
Ik zal geluidforum de spectrale analyse van die opname die je postte mailen, misschien kan hij hem even in dit topic plaatsen, maar ik kan je verzekeren dat je laagfrequente aandeel dominant is. |
|
|
BONLEV |
Geplaatst: Vr Jul 08, 2016 8:17 pm Onderwerp: |
|
bert stoltenborg schreef: | http://www.geluidforum.nl/viewtopic.php?t=1042
Hier staat hoe het zit.
Spouwverdubbeling levert 3 dB op, verdubbelinbg van de massa ook.
Maar dat is nogal theoretisch, ik baseer me liever op meetdata, hoewel daar ook het één en ander o is af te dingen omdat gemeten materialen vrijwel altijd andere afmetingen hebben dan toegepaste materialen.
Verkeersgeluid is ook moeilijk. Auto´s klinken anders dan vrachtauito´s, heb je structurele trillingen... |
super! dank je wel!
ga dit eens rustig lezen dat topic.
+ 3,5T verkeer mag niet onze straat komen (enkel uitgezonderd plaatselijk verkeer daarvan)
Dus 95% zijn het auto's die hier voorbij rijden (gelukkig maar) |
|
|
bert stoltenborg |
Geplaatst: Vr Jul 08, 2016 7:34 pm Onderwerp: |
|
http://www.geluidforum.nl/viewtopic.php?t=1042
Hier staat hoe het zit.
Spouwverdubbeling levert 3 dB op, verdubbelinbg van de massa ook.
Maar dat is nogal theoretisch, ik baseer me liever op meetdata, hoewel daar ook het één en ander o is af te dingen omdat gemeten materialen vrijwel altijd andere afmetingen hebben dan toegepaste materialen.
Verkeersgeluid is ook moeilijk. Auto´s klinken anders dan vrachtauito´s, heb je structurele trillingen... |
|
|
BONLEV |
Geplaatst: Vr Jul 08, 2016 8:37 am Onderwerp: |
|
bert stoltenborg schreef: | Dat wil zeggen dat je, als je last hebt van laagfrequent geluid, het niet veel zoden aan de dijk zet.
Bij hogere frequenties wordt het iets beter. Met dikker glas op een grotere spouw haal je veel meer isolatie.
En 8 mm of 10 mm glas gaat ook niet echt wat uitmaken. |
voorbijrijdende auto's zone 50... is dat hoge frequentie?
Grotere spouw kan enkel als ik raam langs binnen plaats.
Stel dat ik daar 20cm spouw haal. (dit kon volgens mij) Hoeveel geluidswinst haal ik dan tegenover die 10cm spouw langs buiten?
Als dit de moeite is probeer ik mijn vrouw te overtuigen het raam langs binnen te laten plaatsen.
Begrijp niet dat een spouwbreedte zo een effect kan hebben op geluid tussen 2 ramen.
Ik hoop dat je nog even de tijd vind om mijn vraag te beantwoorden zodat ik definitieve beslissing kan nemen. Alvast dank voor je hulp Bert! |
|
|
bert stoltenborg |
Geplaatst: Do Jul 07, 2016 2:09 pm Onderwerp: |
|
Dat wil zeggen dat je, als je last hebt van laagfrequent geluid, het niet veel zoden aan de dijk zet.
Bij hogere frequenties wordt het iets beter. Met dikker glas op een grotere spouw haal je veel meer isolatie.
En 8 mm of 10 mm glas gaat ook niet echt wat uitmaken. |
|
|
BONLEV |
Geplaatst: Wo Jul 06, 2016 4:26 pm Onderwerp: |
|
bert stoltenborg schreef: | Met een 8 mm raam op een spouw van 100 mm krijg je, als aan alle randvoorwaarden is voldaan, een verbetering van ongeveer:
Hz - dB
125 - 1
250 - 5
500 - 5
1000 - 8
2000 - 9 |
dank je wel Bert en wat wil da nu concreet zeggen aub? bij 2000Hz win ik 9db maar concreet bij voorbijrijdende auto's tegen 50 km/u.
net mail van ramenboer gehad dat ze bij profel niet verder dan 10mm gehard glas willen gaan.
meerprijs 150 euro ten opzichte van die 8mm. Gaat dit verschil hoorbaar zijn? |
|
|
bert stoltenborg |
Geplaatst: Wo Jul 06, 2016 12:45 pm Onderwerp: |
|
Met een 8 mm raam op een spouw van 100 mm krijg je, als aan alle randvoorwaarden is voldaan, een verbetering van ongeveer:
Hz - dB
125 - 1
250 - 5
500 - 5
1000 - 8
2000 - 9 |
|
|
BONLEV |
Geplaatst: Wo Jul 06, 2016 8:19 am Onderwerp: |
|
bert stoltenborg schreef: | Hoe zit de hele constructie in elkaar? |
dus langs de straatkant komt dit voorzetraam voor het bestaande raam met akoustisch gelaagd glas.
dus veel constructie zal er niet aan te pas komen. Dus los van het bestaande raam.
Ik denk dat spouw iets van maximum 10 cm zal zijn.
Ze hebben dit in het verleden al 1x moeten toepassen bij een klant langs drukke baan (op enkel kilometers van waar ik woon) en de klant was hier heel tevreden over.
Hij zei dat hier genoeg studies over gedaan zijn van het effect van zo een extra raam ervoor.
Of dit voor mij voldoende zal zijn kan hij natuurlijk niet weten maar het zal sowieso de aanwezige geluidsoverlast nog verminderen.
Ik vroeg of het niet dikker kon in bv 12mm. Ze werken met merk profel en 8mm was het dikste. Hij ging informeren of ze niet dikker konden. |
|
|
bert stoltenborg |
Geplaatst: Di Jul 05, 2016 1:55 pm Onderwerp: |
|
Hoe zit de hele constructie in elkaar? |
|
|
BONLEV |
Geplaatst: Ma Jul 04, 2016 10:14 pm Onderwerp: |
|
terug even dit draadje oppikken. Ik heb vandaag offerte gekregen van de ramenboer die ook alle andere ramen met akoestisch gelaagd glas bij ons heeft geplaatst.
Ze stellen Beglazing : enkel gehard 8mm helder voor
8mm lijkt me zo dun? Of zijn voorzetramen altijd maar die dikte ? |
|
|
BONLEV |
Geplaatst: Wo Apr 06, 2016 10:37 am Onderwerp: |
|
Ik vraag me af in hoeverre de spouwbreedte een rol speelt?
Indien het voorzetraam wordt heb ik +/- 9 cm spouw.
Langs binnen zal dat het dubbele zijn maar dan is het venstertablet weg langs binnen. (door het achterzetraam)
Dus voorkeur zou langs buiten zijn omdat dit mooier is.
Hoe moet ik dit bezien? Het geluid gaat door 1ste raam zeg maar en als 2de raam te dichtbij staat vangt dit nog "teveel" van het geluid van 1ste raam op?
En is een vast raam een optie als voorzet/achterzetraam? Gaat het glas vuil worden of niet?
Zou hier graag een beslissing in willen nemen. dank bij voorbaat. |
|
|
BONLEV |
Geplaatst: Vr Apr 01, 2016 12:31 pm Onderwerp: |
|
Geluidforum schreef: | Aangaande mijn afwezigheid in deze discussie:
1. Bouwkunde is niet 'my field of expertise'
2. Verdomd druk met mijn échte werk... |
geen probleem hoor. Ik ben al superblij met de hulp die ik krijg hier
Heb dit "draadje" nogmaals van in het begin gelezen en ook andere topics hierover op het forum.
Als ik goed samenvat is een enkel glas achterzetraam op +/- 200mm de beste oplossing lijkt me.
Soit, mijn vrouw en kinderen zeggen dat het geluid niet storend is wat er nu te horen is door de auto's maar ik kan het gewoon niet meer wegfilteren.
Dus er moet echt iets aan gedaan worden |
|
|